184 resultaten
van ons werk in de Utrechtse gemeenteraad
van ons werk in de Utrechtse gemeenteraad
De stem van cliënten, netwerken en ouders wordt gehoord tijdens gesprekken over Jeugdzorg. Zo kunnen zij actief inspreken en tegenspreken wanneer nodig.
Wanneer de gemeente opdrachten uitgeeft of inkopen doet, wordt expliciet meegewogen dat partijen waar de gemeente zaken mee doet zich inspannen om misstanden in de keten te voorkomen of tegen te gaan.
Hergebruik wordt beter gemonitord en gestimuleerd in de gemeente Utrecht. Onderzoek naar hergebruik moet leiden tot realistische en haalbare doelstellingen.
De gemeente moet zwaar meewegen dat we liever geen olie en gas willen bij een Utrechts warmtebedrijf.
De gemeente Utrecht organiseert samen met ondernemers een grootse openingsactiviteit zodra de ASW weer toegankelijk is.
Kringloopwinkels kunnen hun afval gratis naar afvalscheidingsstations brengen. Dat wordt het uitgangspunt bij afspraken met de gemeente.
De gemeente brengt Post-COVID meer onder de aandacht in de stad zodat er meer begrip komt voor inwoners die hiermee kampen.
De gemeente maakt afspraken over de leefbaarheid en voorzieningen op het Utrecht Science Park in een structureel gezamenlijk overleg met o.a. de Universiteit Utrecht en bewoners.
Het college spant zich in voor een laagdrempelige ontmoetingsruimte op het Utrecht Science Park.
De verkeersstromen, fietsparkeren, groen en cultuurhistorie van het Domplein worden verbeterd, in samenspraak met bewoners en bezoekers.
De gemeente gaat de nieuwe regels voor ingewikkeldere plannen en gebiedsontwikkelingen na twee jaar evalueren.
Het college komt met voorstellen die belemmeringen wegnemen wanneer mensen hun woning willen delen met een kwetsbare Utrechter.
De gemeente Utrecht spant zich in voor meer en betere parkeervergunningen voor leraren.
Het Janskerkhof wordt autovrij. De Utrechtse gemeenteraad had daar in 2010 al om gevraagd, maar nu wil het college echt doorpakken. De komende twee jaar worden de laatste parkeerplaatsen op het plein opgeheven.
De gemeente overlegt met de Provincie hoe ze prioriteit kan geven aan de opvang van Oekraïense kinderen in het Provinciehuis.
Mensen met een laag inkomen krijgen compensatie voor het betalen van hun parkeervergunning
Het wordt voor de gemeente mogelijk om voor tijdelijke functies tijdelijke grondcontracten uit te kunnen geven.
De gemeente hanteert bij de gronduitgifte in erfpacht aan een wooncoöperatie een lager canonpercentage over de grondwaarde.
Utrecht helpt wooncoöperaties door uitzonderingen te maken op de economische waardeafdracht.
De gemeente Utrecht gaat de pilot voor thuissekswerken grondig evalueren.
Het college onderzoekt hoe de zorg, hygiëne en handhaving verbeterd kan worden voor sekswerkers in Utrecht.
De gemeente onderzoekt hoe er bij Lunetten-Koningsweg fysieke ruimte kan worden gereserveerd voor gemeenschapsvorming en sociale initiatieven.
Utrecht blijft pleiten voor een humaan asielbeleid bij de landelijke regering en het COA. Ook blijven we statushouders voorrang op sociale huurwoningen geven.
De gemeente besteedt extra aandacht aan woonzorgwoningen. Zo wordt één wethouder het aanspreekpunt, worden ouderen aangemerkt als doelgroep en wordt duidelijk gemaakt welke en hoeveel woonzorgwoningen gebouwd worden.
Utrecht behoudt de financiering voor jeugdhulp rondom seksualiteit, identiteit en relaties zoals die wordt aangeboden door Pretty Woman.
De gemeente Utrecht behoud de financiering voor de Landelijke Vreemdelingenvoorziening (LVV) tot 2025. Om dit te bekostigen gaat de toeristenbelasting 1,5% omhoog.
Bij de bouw van woonzorgvoorzieningen zet de gemeente in op ruimte voor ontmoeting en omzien naar elkaar.
De bezuinigingen op opvanglocatie Plan Einstein en participatieproject Samen stad maken worden zoveel mogelijk teruggedraaid.
Utrecht blijft ambitieus doorgaan met het faciliteren, stimuleren en aanmoedigen van wooncoöperaties.
Maatschappelijke organisaties en bewonersinitiatieven worden actief betrokken bij uitdagingen waar de gemeente Utrecht voor staat.
Het college gaat niet bezuinigen op initiatieven van vergroening van de buitenruimte.
De gemeente Utrecht gaat niet bezuinigen op de aanpak tegen vechtscheidingen.
De gemeente Utrecht onderzoekt of 30 km/u in Utrecht in één keer ingevoerd kan worden, in plaats van gefaseerd.
De gemeente Utrecht zet in op meer plekken voor tijdelijke opvang van dak- en thuislozen.
Als het gaat om de aanpak tegen dakloosheid zet de gemeente in op het duurzaam bieden van een passend (t)huis aan iedereen.
De gemeente biedt intensieve hulp aan werkzoekenden die gemotiveerd zijn en uit eigen beweging ondersteuning vragen.
Ambtenaren van de afdeling Ruimte werken vaker in de wijk aan ruimtelijke projecten. Zo is er meer contact tussen gemeente en inwoners.
Horecaondernemers worden actief aangemoedigd om rookvrije zones in te stellen of hun terras helemaal rookvrij te maken.
Er komt ontmoedigingsbeleid gericht op vapen, bovenop de aanpak tegen roken.
De gemeente Utrecht onderzoekt of kleinere woningen te realiseren zijn voor dakloze jongeren en alleenstaande asielzoekers.
De gemeente Utrecht werkt nauw samen met werkgevers om tot duurzame werkgelegenheid voor Utrechters te komen.
De gemeente Utrecht werkt samen met ondernemers om blinde geleidestroken vrij te houden en blijft hierop handhaven.
Criteria voor evenementen als inclusiviteit en duurzaamheid worden breder toegepast bij evenementaanvragen.
Fiets- en wandelroutes blijven open tijdens evenementen, tenzij dit echt niet mogelijk is.
Evenementen op het Domplein mogen het monumentale en cultuurhistorische karakter van de locatie niet aantasten.
Er komt een langere rustperiode voor evenementlocaties in het broedseizoen.
Er komt meer ruimte voor levensbeschouwelijke organisaties zoals kerken en moskeeën in de Merwedekanaalzone
Er komen meer woningen voor wooncoöperaties, woongroepen, en onzelfstandige studentenhuizen in de Merwedekanaalzone.
Voordat betaald parkeren wordt ingevoerd, controleert de gemeente Utrecht of de bereikbaarheid op orde is.
De gemeente Utrecht neemt maatregelen om pick-ups en SUV's uit de Utrechtse straten te weren.
Het college zoekt samen met de politie naar parkeeroplossingen voor politiemedewerkers als betaald parkeren wordt ingevoerd.
De vergunningsduur voor standplaatshouders wordt 15 jaar, in plaats van 12 jaar.
Het college zet zich in om financiële en administratieve belemmeringen voor vrijwilligerswerk weg te nemen.
De gemeente Utrecht spant zich in om tijdelijk leegstaande gebouwen goed te beheren, waar mogelijk middels bruikleen en hierbij maatschappelijke organisaties te betrekken.
Het college onderzoekt een woonconcept waarin studenten en ouderen samen wonen in Overvecht.
De gemeente stimuleert inwoners om grofvuil aan te bieden voor hergebruik, in samenwerking met kringloopwinkels en upcyclecentra.
Het college verkent hoe de Februaristaking kan worden herdacht in Utrecht.
De gemeente Utrecht onderzoekt een tramverbinding met het Utrecht Science Park op wedstrijddagen van FC Utrecht.
Corporaties worden vroegtijdig betrokken bij plannen voor woningbouw. Bij lopende projecten wordt gezorgd voor een gelijk of toenemend aandeel sociale huur.
De gemeente Utrecht gaat lobbyen bij het Rijk en de VNG om belemmeringen voor het realiseren van onzelfstandige studentenwoningen weg te nemen.
Het college spant zich in om zoveel mogelijk bouwprojecten doorgang te laten vinden, bijvoorbeeld door in te zetten op Rijksgeld en fondsen.
De gemeente Utrecht roept op om de gedragscode over integriteit en omgang ook toe te passen op fractiemedewerkers.
De gemeente maakt een plan om woningdelen te stimuleren door een kostendelersbonus en/of een verlaging van de huur.
Het college gaat zich inzetten om meer tijdelijke woningen te realiseren, door meer samenwerking te zoeken met het Rijk, de provincie en woningcorporaties.
De gemeente wijst tijdelijk meer woonruimte toe aan kwetsbare Utrechters.
De gemeente hanteert heldere doelen en ambities om de huisvesting van kwetsbare Utrechters op orde te krijgen.
Er komt een voorstel om te voorkomen dat wethouders kort na hun termijn werkzaam zijn binnen één van hun portefeuilles.
FC Utrecht stopt met gokreclames op voetbalshirts.
De gemeente Utrecht onderzoekt hoe ze de samenwerking met de fossiele industrie gaat uitfaseren.
De wethouder koppelt jaarlijks meetbare doelstellingen aan de Klimaatvisie, met een helder tijdspad naar een klimaatneutraal Utrecht.
Er komen betere criteria voor officieel zwemwater, bijvoorbeeld leefbaarheid, veiligheid en risico’s voor flora en fauna.
Kades en officiële zwemplekken worden beter toegankelijk gemaakt voor mensen met een (lichamelijke) beperking.
Het college informeert de raad via de Klimaatvisie over de voortgang van de klimaatdoelstellingen en hoe de raad daarop kan bijsturen.
De gemeente spant zich in om tot een transparant aanmeldbeleid voor sportclubs te komen.
De gemeente spant zich in om opdrachten met externen aan te gaan waarbij een minimum uurloon volgens de CAO-gemeenten als uitgangspunt wordt gehanteerd.
Er komt een verbod op gokreclames in de openbare ruimte.
De gemeente Utrecht zet in op een zo laag mogelijk aantal parkeerplaatsen. Daarnaast zijn groene parkeerplekken de inzet.
De gemeente Utrecht houdt rekening met bestaand groen en leefgebieden van dieren bij de ontwikkelingen rondom tuincentrum Steck.
Mochten de zonnevelden bij Ockhuizen worden verkocht, dan blijven gemaakte afspraken op het gebied van duurzaam beheer van kracht.
Er komt een eerlijkere afvalstoffenheffing, waarbij het principe geldt: 'de vervuiler betaalt'.
Utrecht meld zich aan voor een landelijk experiment waarbij mensen met een verstandelijke beperking of laaggeletterdheid bijstand krijgen in het stemhokje.
Bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen wordt vrijwilligers expliciet de optie geboden om een dagdeel te werken.
Er komen criteria die toetsen of bedrijven binnen en buiten Utrecht hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
De gemeente Utrecht gaat meer verantwoordelijkheid nemen voor de hele keten bij het inkopen van diensten en producten.
De gemeente Utrecht gaat een actieve dialoog aan met woningcorporaties vanuit de afdelingen grondzaken en afdeling wonen om de samenwerking te versterken.
Het college brengt strategieën van circulariteit onder de aandacht bij ondernemers en neemt de mate van circulariteit mee bij vestigingsaanvragen van bedrijven.
De gemeente Utrecht gaat de (verkeers)veiligheid omtrent flitsbezorgen actief monitoren.
Het college onderzoekt of de mogelijkheid tot centrale aanmelding voor thuiswerkende sekswerkers.
Gemengde woonvormen van studenten met ouderen, kwetsbare jongvolwassen, uitstroom maatschappelijke opvang en statushouders worden nadrukkelijk gestimuleerd in nieuwbouwprojecten.
De gemeente gaat meer sturen op toegankelijkheid van panden waar zij beheerder van is.
De gemeente Utrecht zet zich ervoor in dat alle Utrechters voldoende mogelijkheden om zich te verplaatsen, waardoor zij volwaardig kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven.
Bij de ontwikkeling van Overvecht worden maatregelen genomen voor het tegengaan van de biodiversiteits- en klimaatcrisis.
De gemeente zet zich maximaal in om 700-800 tijdelijke woningen te bouwen voor kwetsbare Utrechters.
In de nieuwbouw aan de Veilingstraat komt een sociaalmaatschappelijke plint.
De gemeente gaat inwoners beter informeren over het gebruik van eigen beveiligingscamera's.
Er komt een slavernijverledenmonument in het Griftpark. We zetten er op in dat dit een waardige en veilige plek voor ontmoeting, herinnering en overdenking van het slavernijverleden wordt.
Er komt een circulaire hub in de nieuwe wijk Papendorp-Noord waar mensen spullen aan elkaar kunnen uitlenen en hun spullen kunnen repareren.
De gemeente Utrecht onderzoekt of er een schooloverstijgend solidariteitsfonds kan komen voor ouderbijdragen in het onderwijs.
De gemeente Utrecht maakt samen met scholen een plan om een maximum te stellen op vrijwillige ouderbijdragen.
Het college gaat onderzoeken of uitzonderingen op kapvergunningen kunnen komen te vervallen.
In de gemeente Utrecht mag je geen gokreclames meer aanbieden op A0-formaat.
Het college gaat Staatsbosbeheer vragen de samenwerking met Shell niet uit te breiden of te verlengen.
In de Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk is opgenomen dat er voldoende ruimte is voor gemeenschappen zoals kerken en moskeeën.
Door een wijziging in het bestemmingsplan kan een pand aan de Jaffastraat niet meer worden gebruikt als seksinrichting, maar exclusief als woning.
De gemeente Utrecht gaat optreden tegen te felle bouwlampen bij bouwlocaties in de stad, allereerst bij het Stationsgebied.
Er komt meer informatie over de gezonde aanschaf van huisdieren op de website van de gemeente Utrecht.
Wanneer je op de website van de gemeente een parkeervergunning wilt aanvragen, krijg je ook informatie te zien over deelmobiliteit.
De gemeente gaat onderzoeken of men kan starten met DoneerRingen in Utrecht.
Er komt een fysiek loket waar mensen terecht kunnen met vragen over vergroening en deelmobilteit.
Het college gaat in gesprek met de NS over een ander tarief voor het stallen van je fiets in het weekend.
Het college gaat verder experimenteren met tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen voor, tijdens of vlak na herontwikkelingen.
Er komt een interactieve kaart met tekst en afbeeldingen waarop (religieus) erfgoed zichtbaar wordt voor inwoners.
De nieuwe woningen bij Haarrijn worden circulair en ecologisch gebouwd.
Bij de uitwerking van de bouwplannen bij Haarrijn stimuleren we ontwikkelaars om deelmobiliteit in de projecten aan te bieden.
Er komt een hengelverbod op de Haarrijnseplas om de vogels en vissen te beschermen en de waterkwaliteit te waarborgen.
Op de Haarrijnseplas wordt het verboden om te varen om het leefgebied van vogels en andere dieren niet te verstoren.
De gemeente zet zich in voor studenten met stijgende energiekosten.
490 statushouders kregen versneld een woning in de gemeente Utrecht.
Dankzij een motie van de ChristenUnie komt er voortaan een fysieke locatie voor participatie en informatie bij grote projecten.
Bij grote projecten wordt voortaan vooraf rekening gehouden met oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers.
De gemeente zorgt voor veiliger zwemwater en minder overlast op plekken waar geen officieel zwemwater is, maar waar zwemmen niet verboden is.
De gemeente heeft de eerste stappen gezet richting een energielandschap bij Rijnenburg en Reijerscop.
Er komt een volwaardige supermarkt op het Utrecht Science Park (voorheen De Uithof).
In gebouwen van de gemeente Utrecht wordt de thermostaat twee graden lager gezet.
Afdelingen binnen de gemeente Utrecht gaan beter met elkaar samenwerking op het gebied van Erfgoed.
Bij stijgende bouwkosten wordt vastgehouden aan de kwaliteit van het maatschappelijk programma in de Merwedekanaalzone.
Utrecht bestaat 900 jaar en daarom worden er 900 fietsen beschikbaar gesteld voor mensen met een laag inkomen.
De gemeente zet zich in om de groep met een 'nationaliteit onbekend' kleiner te maken.
Mensen met een verleden van dakloosheid hoeven drie jaar geen eigen bijdrage te betalen voor huisvesting 'Beschermd thuis'.
Middels een amendement vroeg de ChristenUnie aandacht voor het toegankelijk houden van de stad voor mensen met een laag inkomen. “Rechtvaardige verdeling van schaarse parkeerruimte voor alle doelgroepen.”
De ChristenUnie en GroenLinks dienden het Initiatiefvoorstel Utrechtse Wooncoöperaties in. Deze werd op 25 november 2021 door de raad aangenomen.
Er is betere spreiding van horeca in parken en bij wijken in de stad Utrecht.
Maatschappelijke voorzieningen krijgen extra aandacht in de Merwedekanaalzone.
De gemeente Utrecht kijkt hoe inwoners van buiten de Merwedekanaalzone kunnen meeprofiteren van de mobiliteitsplannen in die wijk.
Toegankelijke en betaalbare mobiliteit in de Merwedekanaalzone staat hoog op de agenda en hier worden concrete afspraken over gemaakt.
In de Regionale Energiestrategie is opgenomen dat inwoners moeten kunnen meedoen in – en dus ook meeprofiteren van – de bouw van windmolens of zonneparken.
Snorfietsers moeten zich verplaatsen over de rijbaan.
Het is voor studentenverenigingen makkelijker geworden om informatie van de gemeente te vinden en te krijgen.
Er is informatie beschikbaar over en wordt er onderzoek gedaan naar relatiecursussen en therapie.
De openbare ruimte in Utrecht wordt ontwikkeld vanuit het principe 'Groen, tenzij'.
De gemeenteraad wordt vanaf nu beter geïnformeerd bij risicovolle projecten.
De gemeente Utrecht doet mee aan de Green Deal Duurzame grond-, weg- en waterbouw.
In de gemeente Utrecht is extra aandacht voor toegankelijkheid in het openbaar vervoer.
Samen met schoolbesturen maakte de gemeente Utrecht een plan voor een eerlijker aanmeldbeleid.
Utrecht verkort de schuldsanering en betaalt zelf tot 1000 euro aan schuldeisers.
Utrechters die het niet breed hebben kunnen voor weinig geld een tweedehands fiets kopen.
Dankzij inzet van de ChristenUnie is er bij de ontwikkelingen op het Lombokplein extra aandacht voor (verkeers)veiligheid en groen.
Er zijn autovrije zones rondom een aantal scholen in Utrecht.
In Utrecht is er een Nota van uitgangspunten Opgave Inburgering, waarin een aantal mooie uitgangspunten zijn opgenomen.
Er komt extra (financiële) ondersteuning voor initiatieven als #Nietalleen. Zo strijden wij voor mensen in kwetsbare posities en tegen eenzaamheid.
De ChristenUnie heeft zich ingezet voor een vervolg op het Actieplan Voetgangers.
In Utrecht is er een goed systeem om defecten of vervuiling in de openbare ruimte te melden.
Er komen meer MBO-stageplekken bij de gemeente Utrecht.
De ChristenUnie heeft zich ingezet voor ontmoetingen tijdens corona om eenzaamheid tegen te gaan.
Een handelsmissie naar China ging niet door.
De gemeente onderzoekt of men kan stoppen zaken te doen met bedrijven die handelen met landen waar mensenrechten worden geschonden.
De gemeente Utrecht deed een proef: een verbod op gemotoriseerde voertuigen rondom tijden dat ouders hun kinderen van school halen.
Dankzij een motie van de ChristenUnie deed het college onderzoek naar voorzieningen bij de Jaarbeurs. 'Laat ontwikkeling nieuwe stad ten goede komen aan bestaande stad'.
De Marnixlaan wordt ingericht met extra aandacht voor veiligheid en groen.
Mede dankzij inzet van de ChristenUnie Utrecht komen er meer locaties voor asielzoekers in Utrecht.
De ChristenUnie heeft zich ingezet voor inzicht in hulpvragen binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en voor een passende aanpak daarvoor.
Er is in Utrecht inzet gepleegd om de openbare ruimte beter toegankelijk te maken.
In Utrecht komt het accent te liggen op omscholing in plaats van een sollicitatieplicht.
Die ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor de positie van dak- en thuisloze migranten uit Midden- en Oost- Europa.
De ChristenUnie droeg het college per motie op onderzoek te doen naar de vaccinatiebereidheid in Utrecht.
Op verschillende plekken in de binnenstad zijn er extra fietsparkeerplaatsen gerealiseerd.
Het is voor fietsers en voetgangers makkelijker geworden om zich te bewegen langs werkzaamheden in de stad.
De toegankelijkheid van forten wordt verbeterd en er worden mogelijkheden onderzocht omtrent educatie.
De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor erfgoed in de nota Op weg naar een Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040.
Er komt 350.000 euro extra geld voor de subsidie voor groene daken.
Er komt een betere fietsverbinding bij de aanleg van de tijdelijke P+R Papendorp.
Er is een passend aanbod deelfietsen in de stad Utrecht.
De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor de aanpak van het gebruik van lachgas.
Klanten zijn midden in de nacht niet welkom bij prostituees aan het Nieuwe Zandpad.
De gemeente Utrecht kent een mooie regeling omtrent subsidie voor groene daken.
Er is aandacht voor co-financiering met investeerders om werkplekken te creëren in Utrecht.
Utrecht doet mee aan een initiatief van het Nationaal Comité voor een Holocaustmonument in 2020.
De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor passende (online) participatie: 'eerst zicht op de inwoner, dan een passend instrument'.
Er wordt gewerkt aan duurzame(re) huisvesting van voedselbanken in Utrecht.
'Gezond ouder worden' is een apart speerpunt geworden voor de gemeente.
Er komt extra woonruimte voor kwetsbare inwoners in de stad Utrecht.
De ChristenUnie heeft zich er voor ingezet dat zoveel mogelijk jongeren kunnen worden geholpen met hun (specialistische) hulpvraag in Utrecht.
Er werd in Utrecht een fietsenbank opgericht.
De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor een goed stappenplan m.b.t. de Utrechtse Onderwijsagenda.
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
De ChristenUnie verzoekt het college samen met andere partijen:
De motie is door het college overgenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op om:
De ChristenUnie draagt het college op om:
De ChristenUnie verzoekt het college om:
De ChristenUnie draagt het college op om:
De ChristenUnie verzoekt het college samen met andere partijen:
De ChristenUnie verzoekt het college samen met andere partijen:
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
De ChristenUnie stelt middels een amendement voor:
Beslispunt 3 aan het ontwerp raadsbesluit Wijziging Utrechts Plan Proces d.d. oktober 2024, toe te voegen: ‘Het college zendt twee jaar na de inwerkingtreding van dit raadsbesluit aan de gemeenteraad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van dit raadsvoorstel in de praktijk.’
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college:
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
Wel blijven er wat plekken over voor bijvoorbeeld de hulpdiensten of laden en lossen. Eind 2027 wordt de riolering aangepakt en moet er meer ruimte komen voor de bomen die er al staan. Nu hebben die volgens het gemeentebestuur te weinig plek voor een gezonde groei. Het college wil van het Janskerkhof een stadsplein met een grote verblijfskwaliteit maken, waarbij ruimte blijft voor de bloemenmarkt, de terrassen en voor evenementen.
Bron: RTV Utrecht
Zie ookDe ChristenUnie draagt samen met andere partijen het college op:
De ChristenUnie draagt samen met andere partijen het college op:
De ChristenUnie diende samen met andere partijen een amendement in:
Besluit:
- Aan het ontwerp raadsbesluit beleidsnota Grondbeleid 2024 d.d. 26 september 2024, kenmerk 11948213 het volgende beslispunt toe te voegen:
o 1g. Het voor de gemeente mogelijk wordt om voor tijdelijke functies tijdelijke grondcontracten in de vorm van huur- of opstalrecht uit te kunnen geven.
- Dat de beleidsnota dienovereenkomstig wordt aangepast.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De Beleidsnota Grondbeleid 2024 Gemeente Utrecht vast te stellen, met dien verstande dat de regeling die nu geldt voor corporaties om in geval van sloop/nieuwbouw dan wel renovatie/transformatie de economische meerwaarde die het gevolg is van het realiseren van meer woningen dan oorspronkelijk in het plan te laten zitten (behoudens staatssteun), ook toe te passen voor wooncoöperaties
Daarnaast de regeling die in artikel 44D van de Woningwet is opgenomen, en waarbij corporaties sociale huurwoningen mogen omzetten in middenhuurwoningen zonder daarbij economische meerwaarde verschuldigd te zijn aan de gemeente, van overeenkomstige toepassing te verklaren op wooncoöperaties en de Beleidsnota Grondbeleid 2024 Gemeente Utrecht dien overeenkomstig aan te passen.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
4. Deze evaluatie naar de Raad te sturen, waarna de Raad kan beslissen over het vervolg van de proeftuin.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
3. Het verslag van dit onderzoek bij te voegen bij de handhavingsstrategie in Q4 dit jaar
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie spreekt samen met andere partijen middels een motie uit:
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
De ChristenUnie draagt samen met andere partijen het college middels een amendement op:
Beslispunt 2.c. iii aan het ontwerp raadsbesluit ‘Voorjaarsnota 2024 en Eerste Bestuursrapportage 2024’, d.d. 11 juli 2024, kenmerk 12308782, toe te voegen:
Als dekking voor het bovenstaande de leges voor Brug- Schut- en Havengelden te verhogen met 30% en eventuele overschotten/tekorten via de algemene dekkingsreserve te vereffenen (kasschuif)
Beslispunt 2.e. aan het ontwerp raadsbesluit ‘Voorjaarsnota 2024 en Eerste Bestuursrapportage 2024’, d.d. 11 juli 2024, kenmerk 12308782, toe te voegen:
De ChristenUnie roept samen met andere partijen het college middels een amendement op om:
Beslispunt 2.c. iii aan het ontwerp raadsbesluit ‘Voorjaarsnota 2024 en Eerste Bestuursrapportage 2024’, d.d. 11 juli 2024, kenmerk 12308782, toe te voegen:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Bij de realisatie van toegankelijke woonzorgwoningen zoveel mogelijk in te zetten op geclusterde woonconcepten, waarbij mensen zelfstandig wonen, er ruimte is om elkaar te ontmoeten en samen te komen, activiteiten worden georganiseerd, mensen omkijken naar elkaar en zorg en ondersteuning in de buurt is wanneer nodig
2. Initiatieven tot het bouwen van dit soort geclusterde woonconcepten voor senioren, zoals stichting Knarrenhof, te faciliteren en ondersteunen
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. De bezuiniging op Plan Einstein (103.000 euro per jaar) en Samen stad maken (100.000 euro per jaar) zo veel als mogelijk binnen de kaders uit de overweging terug te draaien.
2. Hier voor dekking te zoeken door de vergoeding in de concessie vanaf 2028 te verhogen en als dit niet voldoende is dekking te zoeken binnen hetzelfde programma.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Ambitieus door te gaan met het faciliteren, stimuleren en aanmoedigen van wooncoöperaties
2. De voorgestelde bezuiniging van 134.000 euro per 2028 ''het stoppen met het aanmoedigen van wooncoöperaties'' zoveel mogelijk ongedaan te maken. Hier het nog niet benutte bedrag van het Fonds Toevoegen Woonruimte incidenteel voor in te zetten
3. Over deze blijvende inzet ook na 2028 de raad nader te informeren bij het uitvoeringsprogramma coöperatief wonen
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. De kracht van de samenleving te gebruiken door de samenleving nadrukkelijk te betrekken bij de uitdagingen waar Utrecht voor staat;
2. Inzet te plegen vrijwilligersorganisaties, bewonersinitiatieven en maatschappelijke organisaties te faciliteren in de bijdrage die ze willen leveren aan de uitdagingen waar Utrecht voor staat.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
Beslispunt 2.c. iii aan het ontwerp raadsbesluit ‘Voorjaarsnota 2024 en Eerste Bestuursrapportage 2024’, d.d. 11 juli 2024, kenmerk 12308782, toe te voegen:
- met dien verstande dat de bezuiniging op het stroomlijnen initiatieven vergroening buitenruimte; zoals beschreven in Hoofdstuk 4, en specifiek bezuinigingen m.b.t. bomen in groenarme gebieden, wordt vervangen door een bezuiniging op de lobby voor bovengemeentelijke belangen (prijspeil 2024, exclusief indexering 2025), volgens onderstaande bedragen;
- Het andere deel beschikbaar te houden voor de extra inzet op vechtscheidingen.
De ChristenUnie draagt het college middels een amendement op:
Beslispunt 2.c. iii aan het ontwerp raadsbesluit ‘Voorjaarsnota 2024 en Eerste Bestuursrapportage 2024’, d.d. 11 juli 2024, kenmerk 12308782, toe te voegen:
- met dien verstande dat de bezuiniging het stoppen van de extra inzet op (vecht)scheidingen zoals beschreven in Hoofdstuk 4, wordt vervangen door een bezuiniging van dezelfde omvang op de lobby voor bovengemeentelijke belangen (prijspeil 2024, exclusief indexering 2025) volgens onderstaande bedragen’
- en de overige middelen in te zetten voor initiatieven vergroening buitenruimte
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
1. Te onderzoeken of, naar Amsterdams voorbeeld, een snelheid van 30 km/u in Utrecht eensklaps in plaats van gefaseerd ingevoerd kan worden;
2. Aan te geven wat de voordelen, nadelen en kosten daarvan zijn;
3. En de resultaten van dit onderzoek uiterlijk in het 1e kwartaal van 2025 met de raad te delen, zodat deze de mogelijkheid heeft om hierin een keus te maken;
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
Beslispunt 1c) van het ontwerp raadsbesluit Beleidsnota Utrecht Onderdak d.d. 28 april 2024,kenmerk 12329617, als volgt te wijzigen:
Uitgaan van passende kwaliteit en het organiseren van noodzakelijke plekken met wanneer nodig een tijdelijke inzet op versobering, en flexibiliteit binnen de opvang, waardoor meer mensen binnen de opvang tijdelijk een plek kunnen krijgen.
Dezelfde passages in het raadsvoorstel met dezelfde strekking dienovereenkomstig te wijzigen alsmede de beleidsnota dienovereenkomstig aan te passen.
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
Beslispunt 1a) van het ontwerp raadsbesluit Beleidsnota Utrecht Onderdak d.d. 28 april 2024, kenmerk 12329617, als volgt te wijzigen:
a. Voorkomen van dakloosheid met inzet op:
i. het duurzaam bieden van een passend (t)huis aan iedereen
ii. binnen deze nota de koppeling te maken met de ‘Wonen Eerst’ ambitie uit het regioplan
iii. scenario’s voor de omslag van opvang naar wonen
b. Wanneer mensen toch te maken krijgen met dakloosheid, inzetten op perspectief om te voldoen aan de wettelijke taken waarbij de gemeente een humanitaire ondergrens borgt.
Beslispunt 1b t/m 1c aanpassen qua nummering naar beslispunt 1c t/m 1d
Dezelfde passages in het raadsvoorstel met dezelfde strekking dienovereenkomstig te wijzigen alsmede de beleidsnota dienovereenkomstig aan te passen.
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
Beslispunt 1 van het raadsbesluit ‘Beleidsnota werk en re-integratie 2024-2032 en de verordening re-integratie en tegenprestatie participatiewet Gemeente Utrecht’ als volgt te
wijzigen:
De beleidsnota Werk en re-integratie “met vertrouwen en focus naar een zeker bestaan 2024-2032” vast te stellen met dien verstande dat in de nota gewijzigd wordt:
Deel B, hoofdstuk 4.1. Paragraaf C1 (pagina 30): :
In de afbeelding op de volgende pagina is zichtbaar hoe we focus aanbrengen in de werkdienstverlening. We gaan uit van de inwoners met een bijstandsuitkering: 10.600 personen (peildatum: 1-1-2023).
Wordt vervangen door:
Werkdienstverlening-Plus wordt ook aangeboden aan werkzoekenden die niet tot de specifieke doelgroepen behoren, maar wel gemotiveerd zijn en uit eigen beweging om ondersteuning vragen. In de afbeelding op de volgende pagina is zichtbaar hoe we focus aanbrengen in de werkdienstverlening. We gaan uit van de inwoners met een bijstandsuitkering: 10.600 personen (peildatum: 1-1-2023).
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
aan beslispunt 1 van het ontwerp raadsbesluit Beleidsnota ‘Samen Stad maken’ het volgende toe te voegen:
d. de beleidsnota vast te stellen, met dien verstande dat aan het hoofdstuk "implementatie en continue doorontwikkeling" het volgende wordt toegevoegd:
• Een actiepunt in het hoofdstuk implementatie en continue doorontwikkeling toe te voegen met de volgende tekst:
“We werken uit hoe de tekst bij het leidende principe over duurzame relaties concreet vorm kan krijgen. Dit doen we door nader uit te werken dat ambtenaren van Ruimte frequent in de wijk werken aan ruimtelijke projecten door afspraken te maken over aanwezigheid in de wijk. Het idee hierachter is het contact met bewoners te intensiveren en dit zo te organiseren dat ambtenaren die aan projecten werken laagdrempelig benaderbaar zijn voor bewoners. We gaan na voor collega’s welke ondersteuning dat vraagt in bijvoorbeeld training en coaching en hoe dit door leidinggevende gemonitord en gestimuleerd kan worden in gesprekken met hun medewerkers (o.a. in FIT-gesprekken).”
• De raad hierover te informeren in de brief over Samen stad maken in Q1 2025 en de resultaten hiervan inzichtelijk te maken bij de eerste evaluatie van Samen stad maken (Q1 2026)
De ChristenUnie verzoekt het college:
De ChristenUnie verzoekt het college:
De ChristenUnie draagt het college op:
1. Te onderzoeken of zelfstandige kleine woningen (25-35 m2) en onzelfstandige woningen te realiseren zijn voor specifiek de volgende doelgroepen:
2. Hierover zo snel mogelijk een terugkoppeling te geven aan de raad, bij voorkeur nog in Q3.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op:
De ChristenUnie draagt het college op:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie en andere partijen verzoeken het college:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
De ChristenUnie draagt samen met andere partijen het college op:
1. Bereikbaarheidsindicatoren op te stellen, met als doel een afweging te kunnen maken voor het verlengen van de venstertijden van betaald parkeren, en deze bereikbaarheidsindicatoren aan te bieden aan de raad voor eind 2024;
2. Te verkennen voor welke doelgroepen het invoeren betaald parkeren effect heeft op de bereikbaarheid;
3. In deze verkenning binnen de mogelijkheden van beschikbare data en tijd zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de volgende elementen:
a) De verschillen in reistijd per vervoersmiddel naar voorzieningen en banen
b) De verschillen in reiskosten per vervoersmiddel naar voorzieningen en banen
c) De bereikbaarheid van (benodigde) voorzieningen en banen met een modaliteit anders dan de auto;
d) De effecten daarvan voor de doelgroepen voor wie het invoeren van betaald parkeren de bereikbaarheid kan belemmeren;
4. Het resultaat van bovenstaande punten met de raad te delen voor het einde van 2024.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op om:
1. Ontwikkelingen in andere steden te volgen.
2. Waar mogelijk maatregelen te nemen pick-ups en SUV's uit de Utrechtse straten te weren.
3. De raad bij de jaarlijkse rapportage mobiliteit te informeren of er maatregelen gevonden zijn die we in Utrecht zouden kunnen toepassen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Om, op het moment dat betaald parkeren wordt ingevoerd op een locatie waar een politiebureau is gevestigd de verantwoordelijkheid te pakken om samen met de politie als werkgever te zoeken naar een parkeeroplossing die tegemoetkomt aan de behoeften van politiemedewerkers.
2. De raad hierover te informeren op moment dat de invoering van betaald parkeren in de nabijheid van een politiebureau aan de orde is.
Zie ookDe ChristenUnie vraagt het college samen met andere partijen:
Aan beslispunt 2 van het raadsbesluit ‘Wijziging Ontwikkelingskader Detailhandel 2012, APV Utrecht 2010, standplaatsen en legesverordening gemeente Utrecht 2024’ toe te voegen:
“e. Met dien verstande dat in de Nadere regel artikel 5.13 APV 2010 een vergunningsduur van 15 jaar wordt opgenomen inclusief een onderbouwing daarvan op basis van de in dit amendement genoemde overwegingen.”
Zie ookWe dragen het college op om:
1. Te komen met een uitgewerkt plan om van Utrecht daadwerkelijk een stad van vrijwilligers
te maken, waarbij bestaand beleid niet het uitgangspunt is;
2. Hierin voorstellen te doen om belemmeringen die worden ervaren om vrijwilliger te worden
weg te nemen, waarbij gedacht kan worden aan financiële en administratieve drempels;
3. En dit met de nieuwe nota vrijwillige inzet aan de raad voor te leggen.
Ingediend door:
• Bert van Steeg, CDA
• Berdien van der Wilt, D66
• Rik van der Graaf, ChristenUnie
• Ruben Snijder, Student & Starter
We dragen het college op om:
1. Leegstandsbeheer goed te borgen en in de periode 6 tot 24 maanden waar mogelijk
bruikleen te gebruiken;
2. Hiervoor meerdere beheerpartijen te selecteren middels een aanbesteding en alleen
daarvan af te wijken als er slechts één geschikte kandidaat is;
3. In de aanbesteding de mogelijkheid op te nemen kleine panden uit te zonderen;
4. Bij de aanbestedingsprocedure maatschappelijk en buurtgerichte invullingen van leegstand
goed te borgen en zwaar mee te wegen;
Ingediend door:
• Titus Stam, Partij van de Arbeid
• Gertjan te Hoonte, VVD
• Dirk-Jan van Vliet, D66
• Pepijn Zwanenberg, GroenLinks
• Kirsten Alblas, ChristenUnie
• Ruben Snijder, Student&Starter
• Gert Dijkstra, EenUtrecht
• David Bosch, UtrechtNu
• Yvonne Hessel, Utrecht Solidair
We dragen het college op om:
1. Bij de uitwerking van het masterplan Overvecht centrum de mogelijkheden te
onderzoeken van een woonconcept waarin betrokken studenten in een
gebouw wonen met senioren.
Ingediend door:
● Ruben Snijder, Student & Starter
● Gert Dijkstra, EenUtrecht
● Hessel Stellinga, CDA
● Achraf Aït Daoua, D66
● Fred Dekkers, GroenLinks
● Kirsten Alblas, ChristenUnie
De ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen op:
De motie is ingetrokken en overgenomen door het college.
Zie ookDe ChristenUnie en andere partijen dragen het college op:
De motie is aangenomen.
Zie ookDe Provincie Utrecht, Qbuzz en FC Utrecht voeren in samenwerking met de gemeente Utrecht een pilot uit tijdens de thuiswedstrijd van FC Utrecht op 14 april 2024 om 14:30 uur. De tram rijdt dan tussen 12:00 en 18:00 uur. Aan de hand van de resultaten uit de pilot onderzoekt men of de tram structureel tijdens wedstrijden kan worden ingezet tijdens het voetbalseizoen 2024-2025.
Zie ookDe PvdA, EenUtrecht, de ChristenUnie en Student & Starter dragen het college op:
1. Corporaties vroegtijdig te betrekken bij het opstellen van de business cases voor
woningbouwontwikkelingen;
2. Naar de mogelijkheden te kijken om meer woningen te realiseren en bij lopende projecten
te zorgen voor een gelijk of toenemend aandeel sociale huur via corporaties.
Student & Starter, de ChristenUnie, D66 en EenUtrecht dragen het college middels een motie op:
1. Tezamen met andere studentensteden een sterke lobby uit te spreken bij het Rijk
en de VNG tegen onvoldoende realisatie van studentenwoningen door huidige
landelijke beleid en regelgeving;
2. Aan te geven dat het niet wenselijk is dat onzelfstandige studentenwoningen
momenteel worden uitgesloten van huurtoeslag omdat ze niet geregistreerd zijn
in de BAG;
3. De uitkomst van deze lobby terug te koppelen aan de raad
Zie ookD66, VVD, CDA en de ChristenUnie dragen het college middels een motie op:
1. De zogenoemde Utrechtse Aanpak toe te passen zolang de problemen van stilvallende
bouwprojecten voortduren, waarbij geen taboe rust op een van de daarin genoemde
maatregelen, met als doel om bouwprojecten doorgang te laten vinden;
2. Te verkennen of bestaande projecten met extra woningen kunnen worden aangevuld om ze
vlot te trekken.
3. In te blijven zetten op rijksmiddelen, zoals nieuwe Startbouwimpuls middelen;
4. In samenspraak met ontwikkelende partijen te kijken naar andere financieringen van
bouwprojecten, zoals met pensioenfondsen en corporaties.
We deden de volgende oproep middels een motie:
1. Dat gemeenteraadsfracties deze gedragscodes ook laten gelden voor hun fractiemedewerkers.
2. Om dit in hun arbeidscontracten op te nemen.
3. Dat het Dagelijks Bestuur dit onder de aandacht brengt bij de fracties.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op om:
1. De mogelijkheden voor een kostendelersbonus of een verlaging van de huur uit te werken,
op zo’n manier dat als iemand zijn of haar woning wil delen met een kwetsbare Utrechter
hier een vergoeding tegenover staat, waardoor er een stimulans ontstaat in plaats van een
belemmering om je huis te delen met een kwetsbare Utrechter
2. Hierover de raad te informeren voor het einde van Q2 2024 bij de volgende
voortgangsrapportage.
We dragen het college middels een motie op om:
1. Te komen tot een haalbare businesscase voor projecten met tijdelijke woningen;
2. Zich maximaal in te zetten samen met het rijk, provincie en de Utrechtse corporaties om
een garantstelling te bemachtigen voor doorplaatslocaties en eventuele extra kosten
3. Bij het zoeken naar doorplaatslocaties indien nodig ook te kijken naar mogelijkheden voor
doorplaatsen buiten onze gemeentegrenzen
4. Indien de businesscase niet haalbaar is, de onrendabele top zichtbaar te maken en
hierover te rapporteren bij de voorjaarsnota.
In dit kader dienden we ook onder de motie 'Alle kosten eerlijk meenemen' in, samen met de PvdA, EenUtrecht, Student & Starter, GroenLinks, Bij1 en D66.
In die motie dragen we het college op:
1. Zorgvuldig af te wegen waarvoor middelen het beste ingezet kunnen worden door bij het
realiseren van tijdelijke en permanente woningbouwontwikkeling altijd alle
investeringskosten, exploitatiekosten en -risico’s mee te nemen waaronder ook de
mogelijke latere kosten voor opvang;
2. Er zo zorg voor te dragen dat de investeringen voor het huisvesten van kwetsbare
doelgroepen zo duurzaam mogelijk zijn;
3. De gemeenteraad over de voortgang te informeren bij de voortgangsrapportages elk
kwartaal.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op om:
1. Als tijdelijke maatregel 35 tot 40 procent van het totaal van vrijkomende sociale
huurwoningen toe te wijzen aan kwetsbare Utrechters
We roepen het college middels een motie op om:
1. Een duidelijk uitvoeringsprogramma op te stellen om de huisvesting van kwetsbare groepen
weer op de orde te krijgen, met daarin een heldere ambitie en doelen op elk van de
genoemde vijf treden
2. Elk kwartaal een voortgangsrapportage aan de raad te verstrekken met daarin oog voor de
voortgang van dit uitvoeringsprogramma op elk van de genoemde vijf treden
3. In deze voortgangsrapportages daarnaast te rapporteren over de stand van zaken in de
maatschappelijke opvang en wat daar extra nodig is en welke effecten zichtbaar zijn op
straat
De burgemeester heeft in een commissiedebat toegezegd dat er een voorstel komt waarbij wordt voorkomen dat wethouders kort na hun termijn werkzaam kunnen zijn binnen één van hun portefeuilles.
FC Utrecht heeft na gesprekken met de gemeente Utrecht toegezegd geen gokreclames meer te plaatsen op voetbalsihrts. Mede dankzij de inzet van de ChristenUnie werd dit onderwerp aangekaart tijdens deze gesprekken.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college samen met andere partijen middels een motie op:
1. In de uitwerking van de klimaatvisie te onderzoeken welke samenwerkingsverbanden er tussen de gemeente en fossiele bedrijven zijn;
2. En vervolgens te verkennen hoe de gemeente de samenwerking met deze bedrijven gaat uitfaseren;
3. Alleen waar onvermijdelijk (bijvoorbeeld in de strijd tegen klimaatverandering) nog samen te werken met fossiele bedrijven en hier tevens transparant over te zijn.
Zie ookSamen met andere partijen draagt de ChristenUnie het college middels een motie op:
1.Aan de Klimaatvisie meetbare doelstellingen te koppelen, per jaar, met een helder tijdspad naar een klimaatneutraal Utrecht, aan de hand van beoogde interventies van de gemeente
2.Een overkoepelend doel op te nemen in de Klimaatvisie en tegelijk bijbehorende concrete doelen en maatregelen in onderliggende beleidsnota's
De motie is door een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie droeg samen met andere partijen het college op / verzocht het college middels een motie om:
1. Samen met Provincie Utrecht en RUD het criterium dat wordt gehanteerd om te bepalen of
er een onderzoek moet worden gedaan naar officieel zwemwater vast te stellen en te kijken
naar de criteria die bv Amsterdam hanteert;
2. Indien mogelijk daar ook andere aspecten aan toe te voegen dan puur getalsmatige criteria,
denk bijvoorbeeld aan leefbaarheid voor direct omwonenden, veiligheid en risico’s voor
flora en fauna;
3. Daarover aan de raad te rapporteren tegelijkertijd met de Visie Stadswater.
De motie is ingetrokken en overgenomen door het college.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Utrecht Standaard Toegankelijk toe te passen bij nieuwe, alsook lopende projecten waar de
openbare ruimte en het stadswater elkaar raken, bijvoorbeeld bij projecten rond officiële
zwemplekken en op- en afstapplekken voor bootjes
2. Daar waar dit niet kan te zoeken naar mogelijkheden om de locaties zo goed als mogelijk
toegankelijk te maken voor mensen met een (lichamelijke) beperking, bijvoorbeeld door
gebruik van een liftje, rijplaat of andere hulpmiddelen
De motie is met een meerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie roept het college middels een motie op:
- In de Klimaatvisie uit te werken hoe het college de raad via de P&C cyclus informeert over de voortgang op het geheel én hoe zij de raad in staat stelt om bij te sturen
De motie is door het college overgenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. In de gesprekken over sociale veiligheid met sportclubs de mogelijkheden te verkennen tot
een transparant aanmeldbeleid te komen waardoor voor iedereen duidelijk is op welke
manier je je kan aanmelden en waar je aan moet voldoen.
2. Te onderzoeken welke juridische mogelijkheden er zijn sportclubs te stimuleren dit duidelijk
te vermelden.
3. De raad hierover in Q2 te informeren.
De motie is door het college overgenomen.
Zie ookDe ChristenUnie diende samen met andere partijen een motie in waarin we het college oproepen:
1. In 2024 minimaal één en liefst meerdere opdrachten aan te gaan (contracteren) waarbij een
minimum uurloon conform de CAO-gemeenten als uitgangspunt wordt gehanteerd;
2. Voor de voorjaarsnota 2024 hierover de raad te informeren.
De motie is door een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie diende een motie mede in, waarin we het college opdragen:
1. In gesprek te gaan met de huidige exploitanten van reclamedragers alsook met de
aanvragers van vergunningsplichtige buitenreclame (reclame aan gebouwen) in Utrecht
teneinde gokreclames in haltevoorzieningen bij het openbaar vervoer, vrijstaande
reclamevitrines, billboards, lichtmasten, de reclamemast langs de A2 en de A12/A27, op
rotondes en op steigerdoeken te weren, daartoe afspraken te maken en de raad binnen
een jaar over de resultaten te informeren;
2. Een verbod op gokreclames onderdeel te laten uitmaken van de
aanbestedingsdocumenten bij toekomstige aanbestedingen en contracten met toekomstige
exploitanten van reclame in de openbare ruimte.
De motie is door een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Om bij de herontwikkeling van Tuincentrum Steck en de opstelling van het SPvE met de
initiatiefnemer in gesprek te gaan over het aantal auto parkeerplekken dat noodzakelijk is
op deze locatie en daarbij in te zetten op een zo laag mogelijk aantal parkeerplekken
2. Zo nodig maatwerk te bieden ten aanzien van de toepassing van parkeernormen als het
aantal noodzakelijke parkeerplekken een lager aantal betreft dan de gehanteerde minimum
autoparkeernorm van de gemeente
3. Bij de realisatie van parkeerplekken erop in te zetten dat ook het oppervlak voor parkeren
zo groen als mogelijk wordt
De motie is door een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op:
1. Bij de uitwerking van de plannen voor ontwikkelingen van Tuincentrum Steck en het
opstellen van het SPvE rekening te houden met het bestaand groen en daarmee het
leefgebied van dieren op die locatie
2. Het behoud van het bestaande groen en het leefgebied van dieren als uitgangspunt te
nemen bij het opstellen van het SPvE en concretiseren van plannen voor ontwikkeling van
Tuincentrum Steck en hierover ook het gesprek te voeren met de initiatiefnemer
De motie is door het college overgenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op:
1. Om in de anterieure overeenkomst op te nemen dat gedurende de
exploitatietermijn alle afspraken overgenomen dienen te worden, ongeacht
welke investeerder eigenaar of mede-eigenaar van het zonneveld wordt
2. Gemaakte afspraken over duurzaam beheer van het tijdelijk zonneveld ook op
te nemen in de nog af te geven vergunning aan de initiatiefnemer
De motie is door een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe Wageningen University heeft een helder onderzoek gedaan naar de verhouding in afvalproductie tussen de verschillende huishoudens. Het is dus mogelijk de tarieven te baseren op de verhouding in de gemiddelde afvalproductie van de verschillende huishoudens. Dit was in het oorspronkelijke voorstel van het college niet het geval.
Daarom dient de ChristenUnie een amendement in om de differentiatie van de afvalstoffenheffing te wijzigen. Met dit voorstel worden de afvalstoffenheffingen eerlijker. We dienden dit amendement mede in namens Volt, EenUtrecht, PvdD, GroenLinks, Student en Starter en UtrechtNu! en werd met een raadsmeerderheid aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
1. De gemeente Utrecht aan te melden bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor deelname aan het experiment voor bijstand in het stemhokje op het moment dat de inschrijving daarvoor openstaat.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
1. Met ingang van de eerstvolgende verkiezing na de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 in de communicatie voor werving van vrijwilligers en op het aanmeldformulier van vrijwilligers hen expliciet de optie te geven om een dagdeel te werken.
2. Het effect hiervan mee te nemen in de evaluatie van de verkiezingen waarop dit van toepassing is.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. In de uitvoering van de Utrechtse Economie agenda te onderzoeken of er criteria opgesteld kunnen worden vanuit de Utrechtse nieuwe economie index, die toetsen in hoeverre bedrijven binnen en buiten Utrecht maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
2. Bedrijven te toetsen aan deze criteria op het moment dat ze in aanmerking komen voor gronduitgiftes, investeringen en andere stimulerende maatregelen.
3. De raad in de jaarlijkse voortgangsrapportage hierover te informeren.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Bij het inkopen van diensten producten de verantwoordelijkheid te nemen voor de hele keten;
2. In het nieuwe uitvoeringsprogramma MVOI specifiek uit te werken hoe de gemeente Utrecht verantwoordelijkheid pakt in de keten;
3. De raad in het uitvoeringsprogramma concrete kaders voor te leggen.
De ChristenUnie droeg het college middels een motie op:
1. Een actieve dialoog aan te gaan met woningcorporaties in de gemeente Utrecht vanuit de
afdeling grondzaken in samenwerking met de afdeling wonen om de samenwerking te
versterken en wederzijdse doelen te definiëren.
2. Het grondbeleid te evalueren en indien nodig aan te passen om de haalbaarheid en
betaalbaarheid van woningbouwprojecten te vergroten;
3. Te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het grondbeleid aan te passen ten
behoeve van betaalbare woningbouw, met als doel het stimuleren van investeringen en de
realisatie van betaalbare woningen en projecten die stagneren haalbaar te maken.
4. De raad hierover te informeren in de grondprijzenbrief dit najaar.
De ChristenUnie droeg het college middels een motie op:
1. De R-ladder (R-ladder - Strategieën van circulariteit (rvo.nl)) actief onder de aandacht te
brengen bij bestaande bedrijven in Utrecht en hen te motiveren om te streven naar de
hoogste strategieën van circulariteit, dus Refuse, Rethink en Reduce.
2. Bij de beoordeling van vestigingsaanvragen van bedrijven, te vragen naar hun beleid als
het gaat om de R-ladder en dit mee te wegen in de overwegingen.
3. Bij de beoordeling van vestigingsaanvragen van bedrijven aan te sporen om een beter plan
wanneer er geen of niet-ambitieus beleid is op dit gebied.
4. Het hanteren van de R-ladder expliciet op te nemen in de uitwerking van de visie Utrecht
Circulair.
De ChristenUnie droeg samen met andere partijen het college middels een motie op:
1. Om verkeersveiligheid rondom (flits-)bezorging actief te monitoren op de volgende punten:
a. De veiligheid van de aanrijroutes
b. Het aantal verkeersongevallen
c. Het aantal verkeersgewonden
d. Tevredenheid over verkeersveiligheid (lees: snelheid, locatie, infrastructuur, verkeersdeelname)
e. Persoonlijke ervaring riders
2. En de raad hierover te informeren in Q1 2024
Middels een motie verzoeken wij het college om:
1. Te onderzoeken of het mogelijk is om centrale aanmelding voor thuiswerkende
sekswerkers mee te nemen in het opzetten van de proeftuin.
2. Hierover in gesprek te gaan met betrokken partijen.
3. De raad in Q1 2024 over de mogelijkheden te informeren.
Middels een amendement droegen we het college op de volgende passages toe te voegen aan het Actieplan Studentenhuisvesting:
De gemeente gaat meer sturen op toegankelijkheid van panden waar zij beheerder van is. Voorheen was dit niet standaard, maar de wethouder heeft toegezegd dat dit wel standaard gaat worden en dat eigenaren van panden aangeschreven gaan worden.
Zie ookEr komt een uitvoeringsprogramma vervoersongelijkheid waarbij de ambitie is opgenomen dat alle Utrechters hebben voldoende mogelijkheden om zich te verplaatsen, waardoor zij volwaardig kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven. Dit staat in de Raadsbrief Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid.
Zie ookMiddels een amendement vroegen we het college het volgende:
Aan beslispunt 2 van het ontwerpraadsbesluit Uitgangspuntennotitie omgevingsvisie Overvecht,
kenmerk 10752029, een lid e toe te voegen dat luidt:
2e. De manier waarop in de ontwikkeling van Overvecht rekening gehouden wordt met en
maatregelen genomen worden voor het tegengaan van de biodiversiteits- en klimaatcrisis.
We droegen het college middels een motie op:
1. Zich maximaal in te zetten om dit jaar nog 700 tot 800 tijdelijke woningen te realiseren.
2. Te werken aan een duidelijke realistische en gefaseerde doelstelling voor de jaren 2024,
2025 en daarna;
3. Daarbij inzichtelijk te maken: (1) wat dit betekent in relatie tot de afspraken met BZK en de
regio hierover, en (2) welke oplossing voor de 'doorplaatsing' van de tijdelijke woningen
wordt voorgesteld
4. De raad elk kwartaal op eenduidige wijze op de hoogte te brengen van de realisatie van de
hierboven genoemde doelstelling.
5. De raad elk kwartaal te informeren door middel van een actuele lijst met locaties:
a. Gerealiseerde en nog te realiseren locaties
b. Mogelijke locaties (incl. aantallen per locatie en evt. Moment van start bouw)
c. Afgevallen locaties (incl. reden van afvallen)
We droegen het college middels een motie op:
1. In de bouwenvelop voor Veilingstraat 10 vast te leggen dat in de plint van het
beoogde woongebouw moet worden ingezet op een sociaalmaatschappelijke
voorziening van gemiddeld minimaal 100 m2, zo mogelijk in combinatie met
een commerciële functie (op de totale ca. 250 m2).
2. Om bij de invulling hiervan bewoners intensief als partner te betrekken.
We verzochten het college middels een motie om:
Een campagne uit te voeren waarin:
• Particulieren geïnformeerd worden over de wet- en regelgeving m.b.t. cameratoezicht
met het doel om de privacy te beschermen;
• Hierin samenwerking te zoeken met de Autoriteit Persoonsgegevens en de Politie;
• Vooraf en na afloop de raad te informeren over de start van de campagne en de
resultaten ervan.
Een meerderheid van de gemeenteraad spreekt uit:
1. Dat zij de voorkeur voor de locatie bij de bult in het Griftpark ondersteunt,
En draagt het college op:
2. Om samen met andere betrokkenen maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat dit een waardige en veilige plek voor ontmoeting, herinnering en overdenking van het slavernijverleden wordt.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Het reparatiepunt wat er komt bij de mobiliteitshub breder als circulaire hub in te zetten.
2. Er een plek van te maken waar mensen goederen en materialen kunnen repareren, van
elkaar kunnen lenen en hergebruiken.
3. Hier nieuwe inwoners van papendorp-noord en Groenewoud vanaf het begin bij te
betrekken.
4. De raad hier over te informeren bij de verder uitwerking van het concept.
De motie is overgenomen door het college.
Zie ookWe dragen het college middels een motie op om:
1. Met schoolbesturen te onderzoeken hoe meer solidariteit qua inkomsten uit ouderbijdragen
tussen scholen bewerkstelligd kan worden
2. Een schooloverstijgend fonds zoals geadviseerd door de Onderwijsraad en Stichting
Leergeld onderdeel te laten uitmaken van het onderzoek
3. De uitkomsten, inclusief eventuele financiële implicaties, in Q3 2023 terug te koppelen aan
de raad
Wij dragen het het college middels een motie op om:
1. In overleg met schoolbesturen te komen met een plan om vrijwillige ouderbijdragen te
maximeren op zowel PO- als VO-scholen
2. Hierover uiterlijk Q3 2023 terug te koppelen aan de raad
Het gaat specifiek om de volgende uitzondering:
Het kappen van een boom jonger dan 50 jaar:
• op een kadastraal perceel van 300m2 of kleiner; of
• die in een tuin staat op een huurperceel die inclusief tuin kleiner is dan 300 m2
Met een verbod op gokreclame sluiten we aan bij de ambitie in het coalitieakkoord om in te zetten op verminderen van problematisch gokken. Landelijk wordt gewerkt aan een verbod op reclame voor online gokken, wij zouden dit willen uitbreiden naar een verbod op reclames voor alle vormen van gokken.
Een verbod op de inhoud van reclame (zowel fossiel als gokreclame) is op deze manier nog niet eerder opgenomen in een gemeentelijke verordening en is nog een kwestie van juridisch zoeken naar
mogelijkheden. Het staat gemeenten wel vrij in de -privaatrechtelijke- aanbestedingsprocedure in het programma van eisen bepalingen op te nemen die bepaalde reclame-uitingen verbieden, deze route
kiezen wij in dit geval.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Staatsbosbeheer te vragen de samenwerking tussen Staatsbosbeheer en Shell niet uit te
breiden of te verlengen, en indien mogelijk zelfs stop te zetten.
2. als deelnemer van het recreatieschap de motie onder de aandacht brengen in het DB en
AB van het recreatieschap.
Daarnaast verzoeken wij de griffie:
1. Deze motie breed onder de aandacht van andere gemeenteraden te brengen waar
Staatsbosbeheer uitvoering van het recreatieschap doet met als doel een krachtig signaal
af te geven aan Staatsbosbeheer.
Middels een amendement van de ChristenUnie op de Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk is opgenomen dat er voldoende fysieke ruimte is voor maatschappelijke voorzieningen en gemeenschappen zoals bijvoorbeeld kerken, moskeeën en buurtorganisaties, waarbij mogelijkheden worden geschept voor zelfbeheer.
Zie ookTot 2013 zat er in het pand een seksinrichting, maar deze werd gesloten wegens allerlei misstanden. De buurt wilde geen bordeel meer in de woonwijk en startte de petitie 'geen pooiers tussen de peuters'. Ook werden er vragen gesteld aan het college, o.a. door de ChristenUnie Utrecht. Uiteindelijk is de bestemming 'sekswerk' van het pand geschrapt en mag het gebouw alleen nog als woonhuis gebruikt worden.
Zie ookTijdens het Vragenuur van 24 november stelde de ChristenUnie vragen over te felle bouwlampen in Utrecht, met name rondom het Stationsgebied. De wethouder gaf aan dit gelijk op te pakken en zogeheten 'stopgesprekken' te voeren met bouwbedrijven.
Zie ookDe wethouder heeft ons toegezegd dat er meer informatie komt op de website van de gemeente Utrecht over de goede aanschaf van huisdieren, dat wil zeggen gezond en niet gestolen. Dus bij voorkeur niet via platforms zoals bijvoorbeeld Marktplaats. Daarnaast wordt ook het adopteren van dieren bij bijvoorbeeld het dierenasiel genoemd.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Op de website-pagina ‘Parkeervergunning bewoner’ een link te verwerken naar de website-
pagina ‘Deelvervoer’ te maken met informatie over deelmobiliteit
2. Bij deze link een korte tekst mee te nemen met daarin het feit dat deelmobiliteit een
positieve bijdrage levert aan het klimaat en ruimtegebrek in de stad
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
Draagt het college op:
1. Te onderzoeken of er in Utrecht een pilot met DoneerRingen kan komen op een plek waar
dit het meeste effect zal sorteren, zoals stationsgebied of binnenstad; Te onderzoeken of
een DoneerRing passend te maken is op Utrechtse prullenbakken, en als dat mogelijk is
daar een pilot mee te starten in het stationsgebied/binnenstad van Utrecht.
2. De raad te informeren over de inspanningen en uitkomsten hiervan;
Zie ookDe ChristenUnie draagt samen met andere partijen het college op:
1. Te starten met pilot voor één fysiek loket in de stad waar mensen terecht kunnen met
(aan)vragen over vergroening en deelmobiliteit.
2. De raad hierover de informeren in 2023
De ChristenUnie e.a. dragen het college op:
1. Bij fietsenstallingen nabij Utrecht Centraal die door de NS beheerd worden met de NS in
overleg te gaan of voor het stallen van een fiets van vrijdag t/m zondag een ander tarief
mogelijk is.
De ChristenUnie e.a. dragen het college op:
1. Verder te experimenteren met tijdelijke snelheidsbeperkende maatregelen voor, tijdens of
vlak na herontwikkelingen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van fysieke objecten als keien en
paaltjes, markeringen op het asfalt of ‘Victor Veilig’-poppen.
2. De raad hierover te informeren in 2023
Wij verzochten de wethouder om een interactieve kaart waarop al het Utrechts erfgoed zichtbaar is en te delen op welke manier daarvan genoten kan worden. De wethouder heeft ons dit toegezegd.
Zie ookWe dragen het college op:
1. Dat bij het realiseren van de woningen en zeker bij de waterwoningen circulair,
ecologisch bouwen leidend moet zijn, zoals bij Schoon Schip.
2. Deze uitgangspunten op te nemen in de te volgen tenderprocedure.
3. De raad te informeren over het vervolg hiervan en tevens de raad te informeren over
het inrichtingsplan, het werk van het ecologisch team en de groene zonering.
We dragen het college middels een motie op om:
1. Bij de uitwerking van de planvorming ontwikkelaars te stimuleren deelmobiliteit in de projecten
aan te bieden. Waarbij naast deelauto’s juist ook gedacht moet worden aan deelbakfietsen en deelfietsen.
2.Dit te doen in overleg met toekomstige bewoners.
Zie ookDe raad draagt het college middels een motie op om:
1. Een verbod op hengelen in te stellen per 1 januari 2028 op zowel de westelijke als de
oostelijke helft van de Haarrijnseplas en dit op te nemen in een eventueel contract dat
tegen die tijd met de AUHV gesloten wordt;
2. Vóór het einde van 2022 in gesprek te gaan met de AUHV over de wens van de raad om te
stoppen met hengelen bij de Haarrijnseplas met als inzet wederzijdse instemming hierover;
3. Te overwegen of een gang naar de Kamer voor de Binnenvisserij een optie is mocht de
AUHV niet nu al willen stoppen met hengelen aan de Haarrijnseplas en de raad hierover te
informeren uiterlijk in het tweede kwartaal van 2023.
Middels een amendement vroegen we het college om een algeheel vaarverbod op de westelijke helft van de Haarrijnse plas (de natuurplas) in te voeren voor al dan niet gemotoriseerde recreatievaartuigen.
Zie ookDe gemeente zoekt uit welke studenten recht hebben op bijzondere bijstand door stijgende energiekosten en wat de gemeente kan doen voor studenten die hier geen recht op hebben.
Zie ookOm aan de wettelijke taak te voldoen heeft het college gekozen het versneld huisvesten van 490 statushouders in Utrecht. Na 4 weken is dit volledig gelukt.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op:
1. Bij grote projecten indien mogelijk een fysieke locatie met informatiecentrum te organiseren
waar participatie over het project in verschillende vormen kan plaatsvinden.
2. Hier door middel van de uitvraag en aanbesteding financiële ruimte voor te maken.
De ChristenUnie draagt het college op:
1. Bij grote mobiliteitsprojecten, zoals bijvoorbeeld de Merwedelijn, aan de voorkant de
oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers te verankeren in de uitgangspunten.
2. Daarbij expliciet rekening te houden met mensen die slecht ter been of slechtziend zijn
De ChristenUnie draagt het college op:
1. In de visie stadswater maatregelen en voorzieningen op te nemen die genomen kunnen
worden om het zwemmen veiliger te maken en/ of de overlast voor omwonenden te
beperken op plekken waar het niet verboden is om te zwemmen maar waar ook geen
officieel zwemwater is.
Sinds 2017 werkt de gemeente aan een invulling voor het energielandschap. In juli 2022 heeft Rijne Energie voor de eerste 4 windmolens een omgevings- en natuurvergunning aangevraagd. De gemeente beoordeelt nu of de omgevingsvergunning voldoet aan het beleid van de gemeente zoals onder andere opgenomen in het uitnodigingskader voor het energielandschap. De provincie beoordeelt of de aanvraag voor de natuurvergunning voldoet aan de regels die zijn opgenomen in de Wet natuurbeheer.
Zie ookIn juni 2022 is de Omgevingsvisie USP vastgesteld door de Utrechtse gemeenteraad. Daarin staat o.a. de komst van een volwaardige supermarkt vermeld.
Zie ookDankzij een motie van de PvdD, D66, VVD, S&S, DENK, SP, PvdA, CDA, GL en de ChristenUnie wordt in gebouwen van de gemeente Utrecht de verwarming twee graden kouder gezet.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Een samenwerkingsteam opstellen van afgevaardigden van de afdelingen die betrokken
zijn bij het erfgoedbeleid, en op deze wijze inwoners actief bijstaan met hun
vergunningsaanvragen, verduurzamingsvragen en andere vraagstukken.
2. De raad hierover te informeren.
De motie is ingetrokken, maar we hebben hier wel een toezegging van de wethouder over gekregen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1. Bij verder oplopende bouwkosten vast te houden aan de kwaliteit en omvang van het
maatschappelijk programma in de Merwedekanaalzone conform het stedenbouwkundig plan met de
daarin afgesproken woningbouwproductie.
2. Voorstellen te doen hoe om te gaan met problematiek van bouwkostenstijging in algemene zin en
specifiek voor Merwede.
De fietsen zijn bedoeld voor mensen met een U-pas en kunnen worden aangevraagd door een mail te sturen naar info@heelutrechtfietst.nl. Fietsdeal is een samenwerking tussen Project O, de gemeente Utrecht, SportUtrecht, Fietsersbond afdeling Utrecht en BikeFlip (uitvoerende organisatie).
Zie ookUtrecht wil de groep met de ‘nationaliteit onbekend’ maximaal terugbrengen en trekt 700.000 euro uit om deze mensen te helpen. Bij erkend 'staatloos' is het mogelijk om het naturalisatieproces eerder te doorlopen.
Zie ookMensen met een verleden van dakloosheid hebben binnen drie jaar het grootste risico om terug te vallen. Daarom hebben wij ervoor gepleit dat mensen voor drie jaar worden vrijgesteld van een eigen bijdrage voor Beschermd thuis voor volwassenen.
Zie ookAmendement: Utrecht voor iedereen toegankelijk en bereikbaar
De gemeenteraad van Utrecht, bijeen op 25 november 2021 ter bespreking van de
Parkeervisie en modules Aanpak betaald parkeren en Parkeernormen;
Constaterende dat:
1. De Parkeervisie als doelstelling heeft ‘Rechtvaardige verdeling van
parkeerruimte’ (beslispunt 1 lid d);
2. Geen van de beslispunten expliciet benoemt dat de stad voor iedereen
toegankelijk en bereikbaar moet zijn;
3. Dit wel is benoemd in het beoogd effect van de Parkeervisie, te weten ‘een
aantrekkelijke, gezonde, en bereikbare stad, die voor iedereen toegankelijk is’.
Overwegende dat:
1. De stad toegankelijk en bereikbaar moet zijn voor mensen met een laag
inkomen en/of met een beperking;
2. Er in de parkeervisie wel aandacht is voor toegankelijkheid voor mensen met
een beperking, maar mensen met een laag inkomen niet expliciet worden
genoemd.
Besluit:
1. Artikel 1 lid d te veranderen in:
“Rechtvaardige verdeling van schaarse parkeerruimte voor alle doelgroepen.”
2. Het gewijzigde vastgestelde beslispunt 1 lid d tevens te verwerken in alle
documenten waar de gewijzigde inhoud op van invloed is waaronder de
modules. Het gaat dan expliciet om de stad toegankelijk houden voor mensen
met een laag inkomen.
Ingediend door:
• Ilse Raaijmakers, PvdA
• Jan Wijmenga, ChristenUnie
• Ruurt Wiegant, SP
• Mahmut Sungur, DENK
Raadsleden Floor de Koning (GL) en Jan Wijmenga (CU) stellen de raad voor te besluiten:
1. Het actieplan Utrechtse Wooncoöperaties vast te stellen, met als doel meer ruimte voor bewonersinitiatieven en mensen die duurzaam betaalbaar willen wonen binnen wooncoöperaties, door de coöperatieve woningsector een volwaardige positie te geven naast de bestaande woonsectoren.
2. Het publieke belang van wooncoöperaties te erkennen, waardoor het mogelijk wordt voor de gemeente om initiatieven te ondersteunen op organisatorisch en financieel vlak.
3. Ten behoeve van de ondersteuning van wooncoöperaties:
a. Een gemeentelijk aanspreekpunt aan te stellen voor wooncoöperaties.
b. Een onafhankelijk steunpunt voor wooncoöperaties in Utrecht te faciliteren voor de periode van juli 2022 tot en met dec 2024 (2,5 jaar). Hiertoe een eenmalige uitname van 150.000 euro te doen vanuit het budget voor nieuwe woonconcepten en dit te storten in een reserve en na 2 jaar een evaluatie uit te voeren.
c. Het college op te dragen een partij te selecteren voor dit onafhankelijk steunpunt en de raad hierover uiterlijk in het tweede kwartaal 2022 te informeren.
4. In te stemmen met de doelstelling om elk jaar minimaal 2 locaties beschikbaar te laten stellen voor wooncoöperaties door het college op te dragen:
a. Bij directe gronduitgiftes en bij de verkoop van gemeentelijk vastgoed de mogelijkheid om te verkopen aan wooncoöperaties standaard mee te nemen in de afweging.
b. Bij omgevingsvisies, SPVE’s en anterieure overeenkomsten ambities op te nemen over het bieden van ruimte voor wooncoöperaties.
en hierover jaarlijks te rapporteren in het MPR.
5. Het college op te dragen om een financieringsconstructie voor wooncoöperaties uit te werken om het financieringsgat van ca 30% waar wooncoöperaties tegenaanlopen op te vangen, waarbij middels een gemeentelijke garantstelling geldleningen worden verstrekt aan wooncoöperaties die inzetten op duurzame betaalbaarheid (sociale huur en middenhuur). Hiervoor uiterlijk in het tweede kwartaal 2022 een voorstel aan de raad voor te leggen.
6. Het college op te dragen om op korte termijn te starten met een pilot met mogelijke
financieringsconstructies bij minimaal één, en zo mogelijk twee, wooncoöperatieprojecten. Voor de dekking van de hiervoor benodigde risicoreservering een voorstel aan de raad voor te leggen waarbij de beschikbare middelen van de Conversieregeling 2017 t.b.v. Betaalbaar wonen ingezet kunnen worden.
7. Het ‘Actieplan Utrechtse Wooncoöperaties’ te beschouwen als aanvulling op de ’Woonvisie Utrecht beter in balans’ (2019) en het plan op te nemen in de ‘Omgevingsvisie Utrecht’ – als onderdeel van het thematische beleid - en de internetpagina https://omgevingsvisie.utrecht.nl/ hierop aan te passen.
De ChristenUnie verzoekt het college per motie:
1. Het Ontwikkelkader Horeca 2018, in het bijzonder Profiel 10, zodanig uit te leggen dat ook locaties die aan de rand van een wijk gelegen zijn, maar die vanuit de wijk goed bereikbaar zijn, bijvoorbeeld via een fiets- of voetgangersroute, onder dit profiel kunnen vallen;
2. Het Ontwikkelkader Horeca 2018, in het bijzonder Profiel 12, zodanig uit te leggen dat ook locaties aan de rand van parken en die vanuit het park goed bereikbaar zijn, onder dit profiel kunnen vallen;
3. Indien aanpassing van het Ontwikkelkader hiervoor nodig is, in het bijzonder voor het toestaan van horeca in of rond parken, een daartoe strekkend voorstel aan de raad te sturen;Verzoekt het college voorts:
4. Het initiatief voor Gageldijk 103a nogmaals te beoordelen, rekening houdend met de door de raad gehanteerde interpretatie van het Ontwikkelkader, te bezien of in samenspraak met de initiatiefnemer het mogelijk is tot een (eventueel tijdelijke) vergunning te komen, daarbij ook te betrekken welke randvoorwaarden hiervoor noodzakelijk zijn (zoals het maximum aantal stoelen binnen en buiten) en de raad over het resultaat hiervan te informeren voor het tweede kwartaal van 2022;
Zie ookZo komt er bijvoorbeeld een Gezondheidscentrum, een jeugdhulpinstelling en een maatschappelijke opvang van Time-out.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college per motie op:
1. Met ontwikkelaars en het mobiliteitsbedrijf om tafel te gaan en concrete afspraken te maken over hoe meer inwoners dan alleen de inwoners van de Merwede kunnen meeprofiteren van het mobiliteitsconcept.
2. Als gemeente hier een proactieve rol in te nemen met duidelijke communicatie naar bewoners over welke mobiliteit beschikbaar is en hoe hier gebruik van gemaakt kan worden.
3. De gemeenteraad te informeren welke (proces-)afspraken hierover zijn gemaakt en hoe de gemeente hierop blijvend zal toezien.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college per motie op:
Bij de oprichting van het mobiliteitsbedrijf concrete doelstellingen vast te leggen over de betaalbaarheid, toegankelijkheid en beschikbaarheid van mobiliteit in het gebied. 2. Als gemeente hier een proactieve rol in te nemen en zich in te zetten voor ambitieuze doelen op bovengenoemde doelstellingen. 3. De gemeenteraad te informeren welke (proces-)afspraken hierover zijn gemaakt en hoe de gemeente hierop blijvend zal toezien.
Zie ookSamen met GroenLinks en enkele andere partijen diende de ChristenUnie in een eerdere fase een motie in die nu in het definitieve voorstel is verwerkt. Het wordt daarmee verplicht voor ontwikkelaars om inwoners van een gebied mee te laten profiteren van een project. De gemeenteraad keurde in 2020 al een plan goed voor windenergie in Rijnenburg, een project waar de ChristenUnie al vanaf de eeuwwisseling voor pleit. Dit plan is nu onderdeel geworden van de Utrechtse bijdrage aan de RSU, waarmee voor de ChristenUnie ook de goede balans tussen zon en wind gevonden is.
Zie ookDit heeft de gemeente besloten ter bevordering van de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college per motie op:
1.In het volgende studiejaar een heldere ‘Q&A” beschikbaar te hebben voor de
studentenverenigingen
2.Te zorgen dat binnen het Klantcontactcentrum altijd de actuele informatie beschikbaar is
om de vragen van studentenverenigingen direct te kunnen beantwoorden dan wel direct
naar de juiste medewerker door te kunnen verbinden.
3.In overleg met de verenigingen te bezien of een simpel contactpunt (Bijvoorbeeld een apart
e-mailadres) daar nog iets aan toe zou voegen
4.De raad over de uitwerking hiervan te informeren;
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1.Allereerst een wegwijzer (online informatievoorziening) op te stellen waarbij inzichtelijk
gemaakt wordt welk aanbod aan relatiecursussen of -therapie er in de
stad beschikbaar is en waar men hulp kan zoeken;
2.Daarnaast een onderzoek te doen (in de vorm van een
businesscase) naar de mogelijkheid van een lokaal gefinancierd aanbod van
relatiecursussen of -therapie waarbij de kosten en baten van gefaciliteerde toegang in
kaart worden gebracht; 3.Daarbij voor de gemeenteraad in kaart te brengen welke financieringsmogelijkheden wij voor
deze steun zouden willen aanwenden;
4.Parallel een route via VNG te bewandelen en in gesprek te gaan met verzekeraars.
Lees hier de tekst van onze motie:
De gemeenteraad van Utrecht, in vergadering bijeen op 8 juli 2021, ter bespreking van de voorjaarsnota,
Constaterende dat:1.Het motto Groen Tenzij opgenomen is in de Ruimtelijke Strategie Utrecht.
2.Groen in de stad wenselijk is als het gaat om klimaatadaptatie, biodiversiteit, ontmoeting en gezondheid.
3.De raad hier door middel van meerdere moties uitspraken over heeft gedaan en toezeggingen op heeft
gekregen.
Overwegende dat:1.Er vorig jaar vijf bestaande situaties zijn doorgelicht op de mogelijkheid voor minder verharding en meer
vergroening.
2.Het principe "groen tenzij" al in 2020 verankerd zou worden in de initiatieffase van projecten
3.Er in een recent heringericht voorbeeld op Rotsoord nog steeds nodeloos veel verharding aanwezig is.
4.Er meerdere voorbeelden zijn van recent aangelegde onnodige verharding.
5.Er dus kennelijk meer nodig is om "Groen Tenzij" als leidend principe in de praktijk werkelijkheid te laten
worden.
6.De kadernota kwaliteit openbare ruimte stamt uit 2016 en aan vernieuwing toe is.
Draagt het college op:1.In een brief terug te komen op de dilemma’s tussen verharding en groen bij recente herinrichtingsprojecten en
welke andere sturingsmogelijkheden hierin mogelijk zijn.
2.De sturingsmogelijkheden betreffende het principe ‘’groen tenzij’’ waarbij ook de biodiversiteit wordt vergroot
verder uit te werken in de visie openbare ruimte of de vernieuwing van de kadernota kwaliteit openbare
ruimte.
3.De raad hierover voor het einde van het jaar te informeren.
En gaat over tot de orde van de dag
Bij projecten waar grotere financiële en maatschappelijke risico’s te verwachten zijn, moet de gemeenteraad op regelmatige momenten en op een vastgestelde manier geïnformeerd worden over het verloop van het project. Zodat verrassingen zoals met de Uithoflijn, waar de raad vele miljoenen extra moest vrijmaken, niet meer voorkomen.
Zie ookRaadslid Jan Wijmenga vroeg de wethouder tijdens een commissievergadering of de gemeente Utrecht zich kon aansluiten bij de Green Deal Duurzame grond-, weg- en waterbouw. Op 16 juni 2021 werd dit door de wethouder toegezegd.
Zie ookAfgelopen week stelde de gemeenteraad bijna unaniem de Visie Vervoer voor iedereen vast. Daarin staat hoe we het Utrechtse vervoersysteem voor iedereen beschikbaar willen houden en hoe we er daarbinnen voor willen zorgen dat doelgroepenvervoer aansluit op het openbaar vervoer. Zodat iedereen het vervoersmiddel kan gebruiken wat bij hem of haar past.
Zie ookAl vele jaren is het aanmeldbeleid voor de basisschool in Utrecht een onderwerp van gesprek. Inschrijven op een school was lang behoorlijk stressvol. Samen met de schoolbesturen maakte de gemeente Utrecht mede dankzij inzet van de ChristenUnie daarom een plan voor een eerlijker aanmeldbeleid.
Zie ookDe gemeente Utrecht wil mensen met problematische schulden sneller helpen en hen ook weer sneller uit een schuldsaneringstraject krijgen. De gemeente loopt daarmee vooruit op het voornemen van het kabinet om mensen met schulden sneller te helpen.
Zie ookVoor 30 euro kunnen minima een tweedehands fiets kopen. Tot een jaar na de aanschaf kunnen ze hem gratis laten repareren.
Zie ookDe afgelopen tijd is er op het Stadhuis meermaals gesproken over het Lombokplein. Donderdag 25 maart was de laatste behandeling in de gemeenteraad. Het plan voor het Lombokplein is een prachtig plan met meer ruimte voor voetgangers, een prachtig groen park en een doorgetrokken Leidsche Rijn.
Zie ookUit een brief van het college:
Hierbij informeren we u over de uitkomsten van de evaluatie van de twee tijdelijke schoolstraten en het
besluit om de schoolstraat op te nemen als structurele maatregel voor het verbeteren van de
verkeersveiligheid rondom scholen. Van 9 november tot aan de kerstvakantie 2020 hebben we 2
schoolstraten gerealiseerd in de Staatsliedenbuurt (Dr. Bosschool) en bij een scholencluster in
Lunetten (De Klim, De Spits en Op Avontuur).
Vooraf hebben we vastgesteld dat de proeven een succes zijn als de ouders, school, kinderen en ook
de buurt de schoolomgeving als verkeersveiliger ervaren, zonder dat dit onacceptabele neveneffecten
heeft in de omgeving. We hebben het effect van de proef door een uitgebreide monitoring onderzocht
en bij beide proeven is de ervaren verkeersveiligheid verbeterd, hieronder lichten wij dit nader toe. Wij
zien de schoolstraat als een effectief middel om het gevoel van verkeersveiligheid rondom een school
te vergroten.
We bespraken in de raad de Nota van uitgangspunten Opgave Inburgering. Een nota waar onze wethouder Maarten van Ooijen met partners in het veld zich hard voor heeft gemaakt. Een bijzonder goede nota, zo vond de gehele raad, met de volgende uitgangspunten:
De ChristenUnie draagt het college per motie op:
1. Richting de Kerstdagen en Oud & Nieuw extra (financiële) ondersteuning te bieden voor organisaties die met initiatieven zoals #Nietalleen zorgen voor ouderen in kwetsbare positie en eenzaamheid willen tegengaan;
2. Dit te denken vanuit het tweede maatregelenpakket “versterken bestaanszekerheid” onderdeel “versneld vernieuwen”;
3. In de communicatie over regels en wensen naast buurthuizen/ inloophuizen ook deze initiatieven actief te benaderen in de communicatie.
Zie ookDie ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1.Bij het aanbieden van het raadsvoorstel Mobiliteitsplan 2040 in te gaan op de maatregelen
uit het actieplan voetgangers 2015-2020, de mate waarin deze zijn uitgevoerd en terug te
blikken of de doelen van dit actieplan voldoende zijn bereikt
De ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
1.De lessen die geleerd zijn uit de pilot met de Slim Melden app in Rivierenwijk samen met
andere gewenste verbeteringen in de app te delen met de raad voor de voorjaarsnota
2021.
2.In de keuze voor een nieuw meldingssysteem de geleerde lessen (zoals bv de lessen over
kabels en leidingen) mee te nemen in de beoordeling.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
-Het stageprogramma van de gemeente Utrecht voor MBO-studenten uit te breiden naar in totaal van de
beloofde 150 stageplekken, of nog beter 170 en daarbij actief op zoek te gaan naar creatieve mogelijkheden
om studenten te helpen bij hun stage;
-Dit jaar echt werk te maken van het traineeprogramma van de gemeente Utrecht voor MBO-afgestudeerden
en deze uit te breiden naar een totaal van 5 traineeplekken voor MBO-ers.
-De raad voor de VJN 2021 te informeren over de resultaten.
De ChristenUnie draagt het college middels een motie op:
1.Ervoor te zorgen dat mensen ook het Initiatievenfonds weten te vinden voor het
organiseren van fysieke ontmoetingsplekken in Coronatijd, bijvoorbeeld door te werken met
een “special”, en zo nodig hier een apart budget in het Initiatievenfonds voor te labelen;
2.De gemeenteraad te informeren over de aanvragen en gerealiseerde initiatieven.
De ChristenUnie Utrecht sprak zich tijdens de bespreking van de Programmabegroting 2020 middels een motie uit tegen een handelsmissie naar China. Deze motie is aangenomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college per motie op:
Te onderzoeken of bedrijven die handel drijven in of met landen die mensenrechten schenden, kunnen worden uitgesloten van gemeentelijke aanbestedingstrajecten
Zie ookDe proef vond plaats in de Staatsliedenbuurt en Lunetten.
Zie ookTerwijl de stad groeit dreigt het voorzieningenniveau in de omliggende wijken onder druk te staan. Middels een motie droegen wij het college op:
1.Een gedegen analyse uit te voeren naar het voorzieningenniveau in de omliggende wijken.
2.In deze analyse ook nadrukkelijk de inwoners van de omliggende wijken mee te nemen.
3.Uiterlijk bij het voorstel voor de Omgevingsvisie met een voorstel te komen welk tekort aan voorzieningen in
de omliggende wijken in het gebied Jaarbeurs kan worden gecompenseerd.
De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. We veranderen de drukke verkeersweg in een veilige weg met groen en bomen. Een weg voor lokaal verkeer, waar je straks makkelijk en snel kunt oversteken.
Zie ookUtrecht wil als mensenrechtenstad ook in de toekomst een bijdrage blijven leveren aan de opvang van asielzoekers. Met de wijze waarop we nu maar ook in de toekomst in Utrecht opvang verzorgen doen we daar ons inziens recht aan. Namelijk op de Utrechtse manier (Plan Einstein) met daarbij ook tijdelijke huisvesting van andere woningzoekenden. Wij kunnen dan ook zeker instemmen met dit raadsvoorstel.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college per motie:
-Conform de brief ‘analyse gevolgen van corona voor jeugdhulpverlening’ ook inzicht te geven in aantal en extra toestroom aan hulpvragen binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning,
-Daarbij voor beide werkvelden een passende aanpak te formuleren met eventuele consequenties voor inzet van personeel en expertise;
-En de raad in het najaar 2020 daarover te informeren.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt het college per motie:
1.Bij het maken van de keuzes of en waar extra geïnvesteerd gaat worden in de openbare
ruimte, mee te wegen of die investeringen ook leiden tot een verbeterde toegankelijkheid
van de openbare ruimte,
2.Daarbij ook waar mogelijk verbinding te leggen met aanvragers die, gelijktijdig met de
gemeentelijke investering, gebruik willen maken van de beschikbare
toegankelijkheidssubsidie
De ChristenUnie verzoekt het college middels een motie:
−Opleidingsprogramma’s binnen de genoemde sectoren op te zetten in samenwerking met
bedrijven en organisaties;
−Bedrijven en organisaties stimuleren om ook zelf een financiële bijdrage te leveren aan deze
opleidingsprogramma’s;
−Binnen de begeleiding aandacht te hebben voor een stap in de nieuwe richting en een goede
‘haalbaarheidscheck’ uit te voeren in gesprek met de werkzoekendeenop basis van deze
check de sollicitatieplicht te vervangen door omscholing.
Middels een motie vroegen we het college onderzoek te doen naar dak- en thuisloze MOE-landers en het beleid van de gemeente Utrecht daarop.
Zie ookDe motie omvatte drie punten:
- Onderzoek de vaccinatiebereidheid
- Onderzoek hoe deze vergroot kan worden
- Deel de resultaten eind 2020 met de raad.
Zie ookUtrecht realiseert dit jaar en volgend jaar 800 extra fietsparkeerplekken op diverse plekken in de binnenstad. Vorig jaar was de prognose nog dat er de komende jaren 2600 plekken bij zouden komen, maar dat is nu verhoogd tot 3400. 1800 hiervan zijn reeds gerealiseerd, onder meer in de dit jaar geopende Neudestalling. Rond Utrecht CS willen gemeente, ProRail en NS tot 2025 nog 5000 extra plekken toevoegen. Hiervoor worden nog locaties gezocht.
Zie ookDe gemeente hanteert het uitgangspunt dat fietsers en voetgangers het werk moeten kunnen passeren, tenzij de veiligheid in het gedrang komt. Als verkeer moet worden omgeleid kiezen we in principe voor het omleiden van gemotoriseerd verkeer (in elk geval auto’s) en fietsers en voetgangers direct langs het werk te leiden.
Zie ookTekst uit de motie:
Draagt het college op:
Bij de opstelling van het haalbaarheidsonderzoek en de verdere uitwerking van het
inrichtingsplan voor het Lunettenpark specifiek aandacht te geven aan de volgende punten:
o Het zoveel als mogelijk open en toegankelijk maken van de forten voor iedereen,
o De mogelijkheid om de forten op te nemen in de groen- en parkstructuren,
o De educatieve mogelijkheden van de forten, bijvoorbeeld in de vorm van een
samenwerking met het Waterliniemuseum in Fort Vechten.
o Te onderzoeken of Lunet I en II vanaf de Kromme Rijn toegankelijk zijn te maken via
het water.
De raad hier in of bij het in voorbereiding zijnde haalbaarheidsonderzoek of het
inrichtingsplan over te informeren.
Mede dankzij de ChristenUnie werd (religieus) erfgoed opgenomen in de nota Op weg naar een Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040.
Zie ookIn totaal komt het bedrag daarmee op 500.000 euro.
Zie ookDe ChristenUnie verzoekt per motie het college:
- Bij de aanleg van de tijdelijke P&R aan de zuidzijde hiervan een fietsverbinding te realiseren tussen de fietspaden van de Orteliuslaan en Mercatorlaan, en indien nodig hiervoor de al gereserveerde middelen uit het MPB in te zetten.
Zie ookDeelfietsen zijn vooral bedoeld voor reizigers die bijvoorbeeld voor werk regelmatig van en naar Utrecht reizen. En voor bezoekers aan de stad. Zo komt er meer plek vrij in de openbare ruimte.
Zie ookHet is verboden op een openbare plaats of het openbaar water, dat deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied, lachgas - bedoeld of bestemd voor recreatief gebruik - te gebruiken of tanks, ampullen en dergelijke met dat lachgas bij zich te hebben.
Zie ookDit heeft de gemeente besloten in het kader van minder overlast.
Zie ookAls men in Utrecht een groen dak aan wil (laten) leggen op een gebouw, dan kan men subsidie aanvragen als het groene dak groter is dan 10 m2.
Zie ookDe ChristenUnie roept het college per motie op:
• Indicatoren ten aanzien van co-financiering op te nemen voor de uitvoering van actieagenda werkbeweging en daarover met de raad in gesprek te gaan.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college op:
• Voor de programmabegroting 2021 het actieprogramma aan te vullen met de wijze waarop online participatie wordt ingezet. Waarbij de overweging: 'Eerst zicht op de inwoner en dan een passend instrument om de betrokkenheid te vergroten' als leidraad geldt.
• In de halfjaarlijkse rapportages Samen Stad Maken op de Utrechtse Manier hierover te rapporteren.
Zie ookOp vrijdag 1 november was de opening van het eerste uitgiftepunt ‘nieuwe stijl’ in buurthuis de Nieuwe Jutter in de Rivierenwijk. Een ruimte met een huiskamer waar ook ruimte is voor ontmoeting. De komende tijd zullen er meer locaties volgen.
Zie ookDe gemeente is voor heel wat zaken verantwoordelijk. Ook voor het versterken van de gezondheid van de inwoners. In de nota ‘Gezondheid voor Iedereen’ staat wat de gemeente daarvoor doet. Bij de vaststelling van die nota door de gemeenteraad zorgde de ChristenUnie ervoor dat ook de gezondheid van ouderen een apart speerpunt wordt van de gemeente.
Zie ookVanaf dit jaar komen jaarlijks 385 nieuwe woningen beschikbaar voor kwetsbare Utrechtenaren. Dit staat in het plan van aanpak dat de gemeente, Utrechtse zorginstellingen, woningcorporaties en huurdersorganisaties op 17 juli ondertekenden.
Zie ookOmdat de ChristenUnie het belangrijk vindt dat alle hulpvragen van jongeren goed worden gedekt in Utrecht, verzochten wij het college per motie om specialistische jongerenwerkorganisaties of bewonersinitiativen binnen het jongerenwerk de ruimte te geven en met de uitvoerende organisatie afspraken te maken over het beschikbaar stellen van budget voor deze andere jongerenwerkorganisaties en initiatiefnemers die in staat zijn om nnaatwerk te bieden om tegemoet te komen aan de pluriforme vraag van de jongeren.
Zie ookDeze werd opgericht ten bate van volwassenen met een klein(er) inkomen.
Zie ookDe ChristenUnie draagt het college per motie op:
Voor de programmabegroting 2019 te komen met een stappenplan voor het opstellen van de Utrechtse Onderwijsagenda. Hierin op te nemen:
o Op welke wijze relevante (onderwijs)partners in de stad betrokken worden.
o Hoe de thema's zoals geformuleerd in het coalitieakkoord 'Ruimte voor iedereen' geprioriteerd worden.
Dit stappenplan aan de raad ter bespreking voor te leggen;
Zie ook