Overlast probleem van de nieuwkomer?

bier cafe tappen horeca.jpg
Door Rik van der Graaf op 12 september 2024 om 12:00

Overlast probleem van de nieuwkomer?

Vandaag staan we stil bij de toekomst van onze nachtcultuur en horeca. We erkennen de waarde van een bruisende stad. Tegelijkertijd zijn we kritisch op de gevolgen van uitbreiding van horeca voor de leefbaarheid van onze wijken. Vooral nu gesproken wordt over het ‘agent of change’ principe.

Leefbaarheid
De groei van horeca, vooral buiten de binnenstad, roept de vraag op of dit altijd in lijn is met de leefbaarheid in onze wijken. Uitbreiding van horeca brengt het risico van extra overlast met zich mee. Horeca is belangrijk, maar de rust en veiligheid van onze inwoners mag nooit in de knel komen. We zijn kritisch op hoe makkelijk vergunningen soms worden verleend, zeker in woonwijken.

Agent of change
Daarnaast willen we ingaan op het voorgestelde agent of change principe. Daarbij ligt de verantwoordelijkheid voor geluidsbeperkende maatregelen bij de nieuwkomer, of dit nu een bewoner of ondernemer is. Op papier klinkt dit misschien redelijk, maar in de praktijk kan dit verregaande gevolgen hebben.

Dit principe kan ervoor zorgen dat de gevestigde partij, vaak een horecagelegenheid of nachtclub, altijd de doorslag geeft bij vergunningaanvragen of klachten. Hierdoor zouden bewoners, zowel nieuwe als bestaande, minder ruimte krijgen om op te komen voor hun leefomgeving. Zo wordt overlast door horeca genormaliseerd, terwijl bewoners hun woonplezier verliezen.

Stad in balans
Wij roepen het college daarom op:

• De belangen van bewoners even zwaar te laten wegen als die van ondernemers
  • Geen automatische voorkeur te geven aan gevestigde bedrijven bij conflicten over overlast
  • Bewoners blijvend de ruimte te geven om op te komen voor hun leefomgeving

De ChristenUnie wil een stad waarin mensen graag wonen en waar ondernemers de ruimte krijgen. Maar dat moet altijd in balans zijn met de rust, veiligheid en leefbaarheid in onze stad. Kortom: een stad in balans.