Opvang Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers

Tabasum Westra feb 24.jpg
Door Tabasum Westra- van Til op 28 september 2023 om 13:00

Opvang Oekraïense vluchtelingen en asielzoekers

Vandaag debatteerden we in de commissievergadering over de opvang van vluchtelingen en asielzoekers. Vluchtelingen zijn wat de ChristenUnie betreft welkom in Utrecht, de stad die zich eeuwenlang solidair opstelt met mensen in nood.

De ChristenUnie hecht waarde aan kwalitatieve en duurzame opvang. We zien dat minderjarige kinderen weer op stoelen dreigen te slapen in Ter Apel. Juist voor hen willen we kwalitatieve en stabiele duurzame opvang conform rechterlijke uitspraken. We juichen dan ook toe dat er onder begeleiding van Nidos op de Biltstraat een locatie opent voor 18 minderjarigen om weer een toekomst op te bouwen. Een pedagogisch plan voor elk kind zou deze opvang versterken. Ook de ontwikkeling aan de Ravellaan, het recent geopende Herculesplein en de inspanning voor een tweede permanente opvanglocatie zijn van toegevoegde waarde voor Utrecht.

We zijn als stad niet afhankelijk van de inzet van de gemeente. We geloven dat we samen-redzaam zijn en samen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor een goed gewortelde en gedragen humane opvang. Om een concreet voorbeeld aan te dragen aangaande de locatie Noodopvang Voorveldse Polder: het proces van worteling en ontwikkeling van noodopvang tot permanente opvanglocatie is een goed voorbeeld. Sinds 1 december 2021 is er maatschappelijk draagvlak gezien de talloze initiatieven van buurtbewoners en de beheergroep om zich te verbinden met bewoners uit de opvang. Ook uit het maatschappelijk midden, zoals de stichting Welkom in Utrecht die bemiddeld in vrijwilligerswerk en verschillende bedrijven die werkstages aanbieden. Dit bewijst dat heel Utrecht deze humane opvang draagt en uitleeft in àlle haarvaten van de stad. Hieruit vloeit vanzelfsprekend voort dat Utrecht dit morele en praktische leiderschap op zich neemt en van harte uitdraagt.

De ChristenUnie wil haar grote waardering voor deze daadkrachtige en inclusieve opstelling uitspreken aan alle partijen die hieraan bijdragen. We moedigen het college van harte aan om verantwoordelijkheid te blijven nemen. Voor een humane opstelling voor vluchtelingen, voor een proactieve en vindingrijke houding in stad, provincie en landelijk, in samenspel met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de G4 (vier grootste steden van Nederland).

Elk persoon is van waarde en moet recht gedaan worden door bescherming te bieden. We wensen iedereen in Nederland een veilig heenkomen zoals Utrecht toe, waar er oog is voor kwetsbare groepen met draagkracht en draagvlak voor vluchtelingen en een goede interactie met inwoners de stad verrijkt.