Kandidatenlijst ChristenUnie Utrecht bekend

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 8 september 2021 om 10:00

Kandidatenlijst ChristenUnie Utrecht bekend

De ChristenUnie Utrecht heeft zojuist haar kandidaten bekendgemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Zoals eerder al bekend werd is wethouder Maarten van Ooijen de kandidaat-lijsttrekker. Huidige raadsleden Rachel Streefland en Jan Wijmenga hebben aangegeven niet terug te keren in de raad.

Maarten van Ooijen begon in 2014 als fractievoorzitter van de ChristenUnie Utrecht. Sinds 2018 is hij wethouder maatschappelijke ondersteuning, welzijn, asiel en integratie en sport. Nu gaat hij voor de derde keer de verkiezingen in als lijsttrekker. “Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat de ChristenUnie in mij stelt, door me voor de derde keer voor te dragen als lijsttrekker. Politiek is voor mij nog steeds dé plek voor idealisten. Met de volle honderd procent ga ik er opnieuw voor. Voor een zorgzame en groene stad, waar niemand tussen wal en schip raakt. De urgentie is hoog en er is geen moment te verliezen. Aan de slag!”, aldus Van Ooijen tijdens de jaarlijkse zomerborrel van de partij.

De selectiecommissie heeft hard gewerkt om de lijst samen te stellen. Zij sprak de afgelopen maanden met tientallen enthousiaste potentiële kandidaten. Het resultaat is een lijst van 31 namen, met aandacht voor ervaring en diversiteit. Voorzitter Annebeth Roor: “We zijn als bestuur trots op de groep mensen die zich kandidaat stelt en zich namens de ChristenUnie in wil zetten voor onze stad. Rachel en Jan zetten zich in deze periode met volle kracht en talent in en we gaan hen missen. Tegelijk zijn we blij met nieuwe talenten als Bina Chirino (plek 2), landelijk voorzitter van de jongerenpartij, en Rik van der Graaf (plek 3), op dit moment fractiemedewerker. Ook vinden we het positief dat de lijst bestaat uit oude en nieuwe gezichten uit verschillende kerken, wijken en achtergronden. De ChristenUnie laat zich zien als een volwassen partij met aanhang vanuit verschillende delen van de samenleving.”

De huidige raadsleden zetten na deze periode een punt achter hun loopbaan als gemeenteraadslid. Fractievoorzitter Rachel Streefland: “Iemand zei ooit: je bent blij als je raadslid wordt, als je het bent én als je ermee mag stoppen. Het klopt als een bus! Als kleine partij deelnemen in een coalitie is een bijzonder eervolle en verantwoordelijke opdracht. Tegelijkertijd is raadslid zijn een parttimefunctie die in combinatie met gezin én een stevige andere baan wel balanceerkunsten vraagt.” Raadslid Jan Wijmenga vult aan: “Ik heb het echt met heel veel plezier gedaan, meewerken aan een gezonde en eerlijke stad, maar na 12,5 jaar af en aan raadslid is het ook gewoon goed als er iemand met nieuwe, frisse ideeën komt die zijn of haar talent in kan zetten voor de gemeente.”

De lijst met kandidaten wordt op 4 oktober voorgelegd aan de leden van de partij tijdens een algemene ledenvergadering. Na goedkeuring van de leden wordt de lijst definitief.

Lees meer op https://utrecht.christenunie.nl/kandidaten

De volledige concept- kandidatenlijst:

1.   Maarten van Ooijen
  2.   Bina Chirino