Maandthema: Vrijwilligers

CU Utrecht-29.jpg
Door Rachel Streefland-Driesprong op 3 februari 2020 om 15:26

Maandthema: Vrijwilligers

Mijn ouders zijn inmiddels al even in de 70, maar hun volle agenda doet niet onder voor drukke werkenden. Bestuurswerk, Raden van toezicht, actief in de kerk, altijd mensen over de vloer die wat extra aandacht en zorg kunnen gebruiken, eten koken voor groepen. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat zij vroeger naast een fikse job het gezin samen runden en actief waren in een groot vrijwilligersnetwerk.

Soms vraag ik hen wel eens voorzichtig: hoe lang gaan jullie nog door? Is dit allemaal nog vrijwillig? Want al die tijd hadden ze ook aan zichzelf kunnen besteden. Maar het mooie is: dat doen ze ook, zo blijkt uit onderzoek: van vrijwilligerswerk word je een gelukkig mens! Nederland is koploper vrijwilligers van Europa en ook Utrecht heeft een enorme groep vrijwilligers (51%). Utrecht heeft daarmee zelfs de grootste groep vrijwilligers van de G4-steden!

Als CU-fractie gaan we elke periode langs bij vrijwilligers die goed doen voor de stad, voor de mensen, voor elkaar. In de maanden februari en maart geven we extra aandacht aan vrijwilligers in Utrecht. We spreken Happietaria, Handje Helpen, Stichting Present, de Vrijwilligerscentrale, A Rocha en Serve the City.

Na maart blijven vrijwilligers voor ons natuurlijk ook belangrijk. Dus ben je vrijwilliger bij een mooie organisatie, laat het ons weten: we komen graag langs.