Een erfenis die geld kost

CU Utrecht Jan Wijmenga
Door Jan Wijmenga op 10 februari 2020 om 15:30

Een erfenis die geld kost

Iedereen die de Dom beklimt ziet “het Ouwe grachie”. Herman Berkien zong er al over.  Één van de mooiste stukjes stad zijn de werven langs de Oude- en Nieuwegracht. Maar dit is een erfenis van onze voorouders die de stad miljoenen kost. Raadslid Jan Wijmenga ging op bezoek bij de kelders tussen Oudegracht en Choorstraat.

De kosten van de restauratie van de werfkelders en kademuren langs de Oude- en Nieuwegracht houden de gemeente al meer dan tien jaar bezig. Bij het bezoek aan de Choorstraat werd duidelijk dat ook de straatkelders met vergelijkbare problemen kampen: lekkages, verzakkingen en achterstallig onderhoud. Jan Wijmenga: “Heel bijzonder om dit Utrechtse erfgoed te mogen zien. Er ligt een heel labyrint aan kelders onder de stad! Het is duidelijk dat  de gemeente ook hier moet helpen, omdat de huiskelders doorlopen onder de openbare weg. Daar reden in de zestiende eeuw handkarren en paard-en-wagen, maar nu komen vrachtwagens en de gemeentelijke vuilnisauto eroverheen. Dat geeft verzakkingen waaraan de bewoners zelf weinig kunnen doen, maar die wel opgelost moeten worden.”

kluismuren 1.jpg

In het debat in de raadscommissie vond Wijmenga wethouder Kees Diepeveen aan zijn zijde. De gemeente gaat ook de straatkelders toevoegen aan het restauratieproject. In april 2020 zal de wethouder een plan van aanpak aan de gemeenteraad sturen, waarin staat wat er allemaal onderzocht gaat worden. In het voorjaar van 2021 zullen al die onderzoeken af zijn en wordt het restauratiewerk opnieuw gestart. Dan is ook duidelijk hoeveel geld dit gaat kosten.

Lees hier meer.