Op bezoek bij een mantelzorger

Pim.jpg
Door Pim Steenbergen op 12 december 2019 om 16:15

Op bezoek bij een mantelzorger

Bij een maandthema hoort natuurlijk een werkbezoek. Deze maand staan we stil bij mantelzorgers dus de hoogste tijd om een bezoek te brengen aan een Utrechtse mantelzorger.

De ChristenUnie Utrecht was te gast bij een 83-jarige vrouw die al ruim twee jaar voor haar zieke man zorgt. De vrouw zorgt met veel liefde voor haar man, maar geeft ook aan dat ze af en toe tijd voor zichzelf nodig heeft. Gelukkig heeft ze een auto en kan ze er af en toe op uit om even op adem te komen. Huishoudelijk doet de vrouw nog alles zelf, slechts twee keer in de week komt thuiszorg langs voor haar zieke man. Ze sport nog drie keer in de week om fysiek fit te blijven. Daar stonden wij behoorlijk van te kijken!

De mantelzorgster heeft geen behoefte aan respijtzorg maar vindt het wel fijn om met mensen te praten over wat het betekent om mantelzorger te zijn. Ze was nog niet op de hoogte van het Steunpunt Mantelzorg in Utrecht en was dan ook blij om daar over te horen. We hebben haar een bedankje gegeven (zie foto) om haar in het zonnetje te zetten als mantelzorger.

Volgende week stellen we mondelinge vragen aan de wethouder over mantelzorg. Hoe kan de Gemeente Utrecht mantelzorgers nog beter kunnen ondersteunen?