Zorg over woon-zorg

CU Utrecht Jan Wijmenga
Door Jan Wijmenga op 19 december 2019 om 11:00

Zorg over woon-zorg

Er zijn te weinig woon-zorgvoorzieningen in Utrecht voor mensen met een ernstige meervoudige beperking. De ChristenUnie heeft hier vragen over gesteld aan het college.

Mensen met een ernstige meervoudige beperkingen hebben veel zorg nodig. Ouders of zorgprofessionals bieden die zorg vaak thuis aan. Voor mensen bij wie dat niet mogelijk is, zijn er in Utrecht en omgeving een beperkt aantal woon-zorgvoorzieningen. Een voorziening in Overvecht gaat inkrimpen. Daarnaast ontving de ChristenUnie kortgeleden informatie dat een langverwachte woon-zorgvoorziening in Leidsche Rijn niet wordt gebouwd voor mensen met een ernstige meervoudige beperking.

Raadslid Jan Wijmenga: “De gemeente betaalt deze zorg niet zelf, de zorgorganisaties worden door de Rijksoverheid betaald. Maar de gemeente kan de bouw van voldoende voorzieningen wel stimuleren, bijvoorbeeld door grond beschikbaar te stellen. Ik ben teleurgesteld dat de enige nieuwe woon-zorgvoorziening in Utrecht niet door lijkt te gaan. Dat kan ik niet rijmen met de groei van de stad en met de ruimte die we willen bieden, ook voor mensen met een beperking.”

De ChristenUnie heeft nu schriftelijke vragen gesteld aan het college. De fractie wil onder meer weten of er afspraken gemaakt kunnen worden met andere gemeenten en de Rijksoverheid om in de gemeente Utrecht voldoende plekken voor deze kwetsbare groep te realiseren.

Naar verwachting komt een reactie van burgemeester en wethouders in januari 2020.