
Omgevingsvisie Overvecht 2025-2040
Hoe ziet de verdere ruimtelijke ontwikkeling van Overvecht eruit? Dat bespreken we vandaag in een commissiedebat. Het is soms best ingewikkeld; veel wensen van inwoners schuren met elkaar én soms ook met wat er nodig is.
Deze omgevingsvisie heeft een hoop losgemaakt in de wijk. En ik snap de onrust, want een visie is groot, groots, en veelal vaag. Wat me opvalt aan de zienswijzen, de insprekers op de RIB (raadsinformatiebijeenkomst) en de mails, is dat mensen houden van deze wijk. En dat mensen al deze veranderingen spannend vinden. Beide deel ik. Maar als we de jongeren in Overvecht ook een woning in de wijk willen geven, als we willen dat kinderen veilig kunnen buitenspelen, dat ouderen hun boodschappen kunnen doen zonder angst voor veel te hard scheurende auto's, dan moet er wel iets veranderen.
Het is goed dat deze visie er nu ligt. Een visie is hoog over, laten we er concrete plannen van maken in de komende vijftien jaar én de inwoners van de wijk goed meenemen. Laat ik beginnen met zeggen dat dat beter moet. Ik zie dat er verbeterslagen zijn gemaakt voor wat betreft de participatie. Tegelijk zijn we er nog niet, dus blijf die slagen maken, zou ik tegen de wethouder willen zeggen.
Mobiliteit
Mobiliteit is een voorbeeld van waar het schuurt. Als je de verkeersveiligheid wil verbeteren, zul je maatregelen moeten nemen. Tegelijk willen mensen het liefst alles met de auto doen en dan de kortst mogelijke route nemen. Dat gaat niet goed samen. Als we als ChristenUnie moeten kiezen tussen tussen die twee, dan kiezen we voor verkeersveiligheid. Als iemand dan 5 minuten langer onderweg is voor diens boodschappen, of om iemand te helpen, dan hopen we dat diegene ook aan die andere naaste kan denken, voor wie het dan veiliger is geworden.
We staan achter de mobiliteitstransitie, wel hebben we een vraag. We denken namelijk niet dat dat zomaar gaat. Het gaat steeds over maatregelen, maar hoe verleid je mensen op een positieve manier uit die auto, of weg van een eigen auto? Welke mogelijkheden ziet de wethouder om ook op een andere manier over de transitie te spreken: in kansen, in wat het oplevert, en ja, ook in waarom het nodig is?
Gemeenschappen
We zijn blij met de alinea over bouwen aan gemeenschappen, voor de ChristenUnie essentieel. We kijken uit naar uitgewerkte plannen over de mooie ideeën hierover. Wel vragen we ons af hoe de wethouder verwacht dit vorm te geven, zeker als je te maken hebt met businesscases die rond moeten komen, en winst voor projectontwikkelaars vaak belangrijker is dan gemeenschapszin.
Daarnaast vinden we het heel pijnlijk dat er nog steeds ‘volkstuinen’ staat als mogelijke locatie voor sportvelden. Volkstuinen zijn vaak gemeenschappen én er is veel biodiversiteit. Dat laten verdwijnen voor een grasveld zonder enige biodiversiteit is wat ons betreft echt zonde. Het heeft onze grote voorkeur dat sportvelden in het Noorderpark komen. Daar ligt tenslotte al een skatepark, een basketbalveld en een pumptrack, dus een sportveld kan er ook nog wel bij. Zodat volkstuinen gewoon kunnen blijven zorgdragen voor saamhorigheid in de wijk, voor biodiversiteit en wat ons betreft ook voor extra openbaar groen door ze toegankelijk te maken voor ommetjes door alle wijkbewoners.