Passende ouderenhuisvesting en wooncoöperaties

Lenno van Straalen feb 24.jpg
Door Lenno van Straalen op 11 april 2024 om 16:00

Passende ouderenhuisvesting en wooncoöperaties

Vandaag debatteerden we over de noodzaak voor meer passende woningen voor senioren. Het aandeel senioren in Utrecht neemt de komende jaren toe en daar moeten voldoende passende woningen beschikbaar voor zijn. Daarnaast was er aandacht voor wooncoöperaties die een belangrijke bijdrage leveren bij het realiseren van meer betaalbare woningen in onze stad.

Een mooie vorm van passende ouderenhuisvesting is het Knarrenhof-concept. In tijden van individualisering en vereenzaming hebben veel mensen namelijk behoefte aan een woonplek waar mensen samenleven en naar elkaar omkijken. Een plek dichtbij voorzieningen en waar goede zorg kan worden geleverd. Op verzoek van de ChristenUnie gaat de wethouder in gesprek met initiatiefnemers om zo’n concept in Utrecht te realiseren. Daarmee kan ook de doorstroming op gang komen. Vertrekt een senior naar zo’n passende woning, dan komt er vaak een eengezinswoning vrij voor een gezin, het appartement van het gezin komt vrij voor een jong stel en twee studentenkamers komen weer vrij voor studenten die in Utrecht willen komen wonen.

Daarnaast was er vandaag aandacht voor wooncoöperaties. In 2021 diende de ChristenUnie samen met GroenLinks een initiatiefvoorstel in om het starten van wooncoöperaties makkelijker te maken. Bij wooncoöperaties stropen bewoners samen de mouwen op om een collectief doel te behalen. Ze realiseren daarbij betaalbare woningen, maar dragen vaak ook bij aan de leefbaarheid van buurten, met oog voor elkaar en de natuur. Bijvoorbeeld middels een kringloopwinkel, moestuin of een gemeenschappelijke huiskamer. Wooncoöperatie Overhoop in Overvecht is daar een mooi voorbeeld van.

Het goede nieuws is dat er met een fonds meer geld vrijkomt waarmee de gemeente dit soort initiatieven kan ondersteunen en begeleiden. Dat is hard nodig, want doordat wooncoöperaties anders werken dan ‘normale’ projectontwikkelaars of wooncorporaties lopen ze tegen tal van uitdagingen aan. Zo is het lastig om een geschikte locatie te vinden, de financiering hiervoor rond te krijgen en het hele proces goed te doorlopen.

De ChristenUnie heeft deze punten vanmiddag in het debat ingebracht. Het college gaat hiermee aan de slag en werken aan een uitvoeringsprogramma coöperatief wonen. Hier horen we voor de zomer meer over. De ChristenUnie hoopt dat we daarmee meer wooncoöperaties kunnen helpen en meer plekken zoals Overhoop in Utrecht kunnen realiseren.

Labels: , ,