Stadstour Sporen van Slavernij in Utrecht

Tabasum Westra feb 24.jpg
Door Tabasum Westra- van Til op 1 maart 2024 om 14:00

Stadstour Sporen van Slavernij in Utrecht

De periode van de Veertigdagentijd is een tijd van inkeer, bezinning in aanloop naar Pasen, een feest van de opstanding. In dit Herdenkingsjaar van het Slavernijverleden (1 juli 2023-1 juli 2024) willen we als fractie stilstaan bij de zwarte pagina’s uit onze geschiedenis en de rol van het stadsbestuur en kerken in Utrecht.

Op maandag 25 maart herdenken we daarom de slachtoffers van slavernij en slavenhandel op de internationale Herdenkingsdag van de Slachtoffers van Slavernij en de trans-Atlantische Slavenhandel. Het is ook een dag om het bewustzijn over de gevaren van racisme en vooroordelen te vergroten. Gedurende vierhonderd jaar werden ruim 17 miljoen mannen, vrouwen en kinderen slachtoffer van slavernij. Tegenwoordig wordt die periode gezien als de 'grootste misdaad tegen de mensenrechten in de geschiedenis'. Nederland en ook Utrecht hebben hieraan bijgedragen.

Het koloniale verleden lijkt misschien in Utrecht ver weg, maar niets is minder waar: we zijn verbonden aan de geschiedenis van koloniale exploitatie, slavernij en mondiale slavenhandel. In het verleden hebben het stadsbestuur van Utrecht, bestuurders en gewone Utrechters deelgenomen aan koloniale ondernemingen en geïnvesteerd in plantages, en waren zij slaveneigenaren en -handelaren.

Op 23 februari 2022 bood burgemeester Sharon Dijksma namens de Gemeente Utrecht haar excuses aan voor het aandeel van het Stadsbestuur in het slavernijverleden van de stad. Op 23 juni 2023 volgden de grootste Nederlandse kerkgenootschappen in Nederland.

Verdieping en voorbereiding

Met een wandeling door Utrecht zullen we de sporen van slavernij ontdekken in het Utrechts erfgoed. Het is goed om je kennis hierover te verbreden. De stadstour Sporen van Slavernij is opgezet door dr. Nancy Jouwe.

In de podcast ‘Volg de Utrechtse Sporen’ volgt zij de sporen van het Utrechtse koloniale en slavernijverleden. Als je die sporen volgt, kom je uit bij verhalen over vergaarde rijkdommen voor de stad, gemeente en provincie.

De werkgroep Heilzame verwerking Slavernijverleden biedt daarnaast een reeks van vier avonden aan die focussen op ingesleten patronen vanuit het slavernijverleden en de doorwerking daarvan. De bijeenkomsten zijn zowel live als online te volgen. Ze dragen bij aan een oriëntatie op een nieuw of ander begin. De volgende lezingen dragen bij aan deze verdieping:

• Donderdag 29 februari:   De rol van de Protestantse kerk en slavernij
  • Donderdag 7 maart:        De rol van de kerk en slavernij op Curaçao
  • Donderdag 14 maart:      De rol van de kerk en slavernij Nederlands-Indië
  • Donderdag 21 maart:      Kerk en de doorwerking van het Slavernijverleden

Je kunt je aanmelden voor deze lezingen door een mail te sturen naar slavernijverleden@gmail.com.

punt komma slavernij

“Geen punt, maar een komma”

Ook in Utrecht willen we als stadsbestuur verder kijken dan alleen de geschiedenis. De doorwerking vandaag in de levens van onze inwoners vraagt onze diepe betrokkenheid en besluitvaardigheid voor een rechtvaardige toekomst voor de generaties na ons.

We hopen graag met je hierover door te spreken op:

Maandag 25 maart, verzamelen Stadhuis (buiten bordes) om 16.45u
Start Stadstour Sporen van Slavernij door gids (17.00-18.30u)

Meld je aan via christenunie@utrecht.nl

Labels:

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.