Waarom betaald parkeren?

Kirsten Alblas feb 24.jpg
Door Kirsten Alblas op 11 januari 2024 om 17:00

Waarom betaald parkeren?

Er is veel te doen rondom betaald parkeren. We leggen in dit stuk uit waarom we als ChristenUnie kiezen voor betaald parkeren én leggen uit hoe het precies werkt.

Waarom betaald parkeren in de hele stad?

De openbare ruimte in de stad zijn alle plekken waar iedereen gebruik van mag maken. Bijvoorbeeld wegen, fietsen, stoepen, parkeerplekken, maar ook parken en pleinen. Hoe meer mensen er in de stad wonen, hoe drukker de openbare ruimte. En er komen steeds meer mensen in de stad wonen, dus wordt de openbare ruimte ook steeds drukker. We moeten dan ook goed nadenken over hoe we die ruimte verdelen. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk om veel ruimte te geven aan de natuur, aan voetgangers en fietsers, en ook aan verblijfsfuncties zoals bankjes en speeltuinen. Dat betekent dus tegelijk dat er minder ruimte gaat zijn voor auto’s.

Je krijgt daar echter voor terug dat de openbare ruimte een aangename, zo groen mogelijke plek wordt. Een plek die uitnodigt tot bewegen en elkaar ontmoeten. Dat zorgt voor meer verbinding, iets wat we als ChristenUnie belangrijk vinden. Daarnaast is meer groen, bewegen en ontmoeten ook nog eens goed voor de (psychische) gezondheid.

Daarnaast willen we een rustiger straatbeeld. Dat helpt om de verkeersveiligheid te verhogen. Een rustiger straatbeeld betekent minder borden, obstakels en barrières op plekken waar dat mogelijk is, maar dus ook minder auto’s. Minder auto’s krijg je echter niet zomaar. Daar moet je wat voor doen, maatregelen nemen, zoals dat dan heet. En betaald parkeren is één van die maatregelen. Andere maatregelen zijn bijvoorbeeld een groter aanbod van deelauto’s en deelfietsen, en goed openbaar vervoer.

Hoe zit het met de invoering van betaald parkeren?

‘Er komt betaald parkeren in de hele stad.’ Dat klinkt alsof we vanaf morgen betaald parkeren gaan invoeren, en dat het ook 24/7 wordt. Dat klopt niet. We leggen graag uit hoe het wel zit. We gaan stukje bij beetje het betaalde parkeren uitbreiden. In totaal duurt het nog 12 jaar voor er echt in de hele stad betaald moet worden voor het parkeren. Hieronder kun je zien in welke periode in jouw wijk betaald parkeren ingevoerd gaat worden.

invoeren-betaald-parkeren-kaart-hele-stad

Als je nu nog gratis kunt parkeren bij jou voor de deur, is de kans groot dat je straks moet betalen tussen 06:00 en 11:00. Dat betekent dus dat je bezoek ’s middags en ’s avonds gewoon gratis kan parkeren. Bij de meeste woonwijken zal dit zo zijn. In sommige wijken zijn meer bedrijven, winkels en kantoren. Daar kunnen andere tijden gaan gelden.

Krijg je mantelzorg of thuiszorg? Dan krijgen die mensen korting als er straks betaald parkeren geldt in jouw straat.

Wil je nog meer lezen over hoe het zit met het invoeren van betaald parkeren? Hier wordt het heel uitgebreid uitgelegd.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.