Vrede en veiligheid voor elke inwoner

joods_monument_utrecht.jpg(mediaclass-landscape-.2d0bc720e72f7d03ca65aa44863c5e34306fed2d).jpg
Tabasum Westra feb 24.jpg
Door Tabasum Westra- van Til op 17 november 2023 om 19:00

Vrede en veiligheid voor elke inwoner

In de vorige nieuwsbrief gaven we aan hoe we ons inzetten om de vrede en veiligheid van elke inwoner te zoeken en te bewaken. We hebben ons hier de afgelopen weken op verschillende momenten voor ingespannen en delen graag een aantal voorbeelden hiervan.

Op 2 november stelden we mondelingen vragen over toename van antisemitisme naar aanleiding van een intimiderende en antisemitisch voorval. Een inwoner van joodse komaf werd namelijk geïntimideerd door het plaatsen van verboden hakenkruizen en doodsbedreigingen in de brievenbus. We schrikken elke keer weer van deze bedreigingen. De bewoner hebben we gesproken en onze steun aan uitgesproken. De vragen resulteerden in een toezegging voor het einde van het jaar in hoeverre antisemitisme toeneemt in de stad en welke middelen nodig zijn om de veiligheid te herstellen.

Daarnaast zorgden de vragen voor de eerste afvaardiging van de gemeenteraad bij de herdenking van de Kristallnacht bij het Joods Monument voor het Spoorwegmuseum op donderdag 9 november. We herdachten samen met de joodse gemeenschap de verschrikkingen van 85 jaar geleden. Een herdenking met lessen voor toen en nu. Zoals Jan Erik Grunsveld tijdens zijn toespraak ook zo treffend aangaf: “Temper je morele gelijk. Anders vinden we elkaar nooit. Laat dit ieders leidraad zijn, het 11e gebod: “Gij zult niet onverschillig zijn!”

Labels: