Raadsvoorstel Uitgangspuntennotitie Omgevingsvisie Overvecht

Kirsten Alblas feb 24.jpg
Door Kirsten Alblas op 13 april 2023 om 21:00

Raadsvoorstel Uitgangspuntennotitie Omgevingsvisie Overvecht

Dat is een hele mondvol, maar wat is het nu eigenlijk? Kort gezegd is het een plan voor de ruimtelijke ontwikkeling van Overvecht. En ruimtelijke ontwikkeling is dan weer alles rondom wonen, recreëren en hoe je je door de wijk beweegt.

Dit is een eerste plan, en pas over een jaar is het plan wat concreter en kan er begonnen worden met de uitvoering. Ook die uitvoering is een meerjarenplan, want het idee is dat alle plannen in 2040 allemaal klaar zijn. De notitie zelf kun je hier lezen. Ik vond het een duidelijke en leesbare notitie, en dat is echt wel eens anders!

De notitie is verdeeld in 5 thema's, en een stukje over participatie. Dat laatste is belangrijk, want als we van alles gaan veranderen in de wijk, is het natuurlijk wel de bedoeling dat de wijkbewoners zelf ook blij worden van de veranderingen. Daarom is het fijn als ze meedenken en vertellen wat zij willen. Tegelijk betekent dat niet dat alles wat bewoners willen ook gaat gebeuren. Soms kan iets echt niet, en soms wil de één dit, en de ander dat, en dan moeten we toch een keuze maken. Dus ook als je meedenkt en meepraat krijg je niet altijd wat je wil en daar kun je dan best teleurgesteld in zijn. Tegelijk, als je niet meepraat, weet je zeker dat jouw stem niet meegenomen wordt, dus ga vooral naar bijeenkomsten waarin je kunt laten weten wat jij graag zou willen voor jouw buurt!

Hieronder een paar dingen uit de notitie en wat dingen die wij belangrijk vinden en waarvan we aan de wethouder hebben gevraagd of dat ook meegenomen kan worden.

Eerst maar even iets lastigs: Er moeten huizen bij komen, dat is belangrijk. Tegelijk zijn we ook blij met al het groen in Overvecht en de bedoeling is dat er ook méér groen komt. Maar als je huizen gaat bouwen, moet er soms ook wat groen weg. Hoe ze dat dilemma willen gaan oplossen is nog niet duidelijk. Groen helpt om je goed te voelen en bomen zorgen ervoor dat het bij een hittegolf minder warm is, dus we gaan als fractie goed in de gaten houden welke oplossingen verzonnen gaan worden en of wij dat ook goede oplossingen vinden.

In de notitie gaat het ook over wegen, en het voorstel is dat er meer 30-kilometerzones komen in de wijk. Daar zijn wij voorstander van, want de verkeersveiligheid in Overvecht kan echt beter. We hopen dan ook dat ook de wegen daarop ingericht gaan worden, zodat heel hard rijden ook echt niet meer kan.

Er gaat ook een nieuwe middelbare school komen in Overvecht, en wij hopen dat scholieren daar dan ook VWO-niveau kunnen volgen, want dat kan nu nog niet in de wijk en dat vinden we jammer.

We vinden het ook belangrijk dat er voldoende speeltuinen komen, en ook dat die inclusief zijn, dus dat de speeltuinen en ook leuk en toegankelijk zijn voor kinderen en ouders in een rolstoel.

Er staat nog veel meer in de notitie, dus ben je benieuwd naar de plannen? Lees vooral de notitie even. En laat het ons gerust weten als je er vragen over hebt, of als je ons iets wil meegeven voor als we het weer gaan bespreken in een commissie of in de raadsvergadering!

Labels:

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.