Debat over cameratoezicht

Derk van Bergen feb 24.jpg
Door Derk van Bergen op 30 maart 2023 om 16:00

Debat over cameratoezicht

In Utrecht hangen op dit moment 81 camera’s voor ordehandhaving. 75 vaste en 6 flexibele camera's. De flexibele camera’s worden geplaatst en verwijderd, afhankelijk van hoeveel overlast ontstaat en opgelost wordt in de stad. Vandaag spraken we hierover in de commissie Veiligheid, Bestuur en Financiën.

Het college stelt twee dingen voor: allereerst wil men 10 extra flexibele camera’s aanschaffen en waar mogelijk de vaste camera’s vervangen door flexibele exemplaren. Daarnaast stelt men voor om te kijken naar innovatie op het gebied van software.

Veiligheid vs privacy
Wij zijn blij met deze voorstellen, al hebben wij ook onze reserveringen. Cameratoezicht is bewezen effectief, maar het is ook een zwaar middel. Het is effectief op verschillende manieren. Camera's verhogen het veiligheidsgevoel van inwoners, overlast neemt af na het plaatsen ervan en op het gebied van opsporing en signalering is het een handig hulpmiddel. Aan de andere kant leveren wij met iedere camera een klein stukje privacy in. De afweging tussen veiligheid en privacy is er één die wij constant maken.

Uitbreiding
Onder de streep zijn wij voor een uitbreiding van het aantal camera's. Wij vinden dat het plaatsen van een camera echter niet zomaar mag gebeuren. Verder vinden wij het belangrijk dat de privacy van Utrechters gewaarborgd. Inwoners moeten goed meegenomen worden in de redenen voor het plaatsen of weghalen van camera's. Er bestaat een aantal maatregelen om privacy te waarborgen. Zo worden de camera’s slechts op piekmomenten bekeken, gebeurt dit door een kleine groep gescreende en hiervoor opgeleide mensen en worden beelden na een bepaalde tijd automatisch gewist.

Technologische ontwikkelingen
Het college stelt voor om op kleine schaal te onderzoeken hoe software de privacy, effectiviteit en efficiëntie van het cameratoezicht kan bevorderen. De ChristenUnie staat hier voor open, maar vindt ook hier dat er goed nagedacht moet worden over de gevolgen van onder andere privacy. Technologische ontwikkeling is een breed begrip, waarbij zowel kansen als gevaren komen kijken. Wij zijn bereid hiernaar te kijken en ontvangen van het college later meer informatie over de voorgenomen proef. Aan de hand daarvan spreken wij verder met de raad.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.