Debat over leerlingenvervoer

Derk van Bergen feb 24.jpg
Door Derk van Bergen op 17 november 2022 om 14:00

Debat over leerlingenvervoer

Vandaag ging het in de raadscommissie over het leerlingenvervoer in onze stad. Deze staat onder druk door personeelstekorten bij de vervoerder. Vorige week hadden we tijdens een informatiebijeenkomst een indringend gesprek met ouders, gemeente en vervoerder waarin de onmacht en de wanhoop van ouders voelbaar was.

Het is enorm confronterend om de verhalen van de ouders en scholen te horen tijdens de informatiebijeenkomst op 1 november. De verhalen zijn schrijnend en er lijkt geen makkelijke oplossing te zijn. We waren vandaag dan ook erg benieuwd hoe de wethouder hier tegenaan kijkt. We stelden in de commissie verkennende vragen over het mogelijk versoberen van de regeling. Bijvoorbeeld door de kilometergrens op te schuiven of door kritischer te kijken naar de doelgroep. De ChristenUnie ziet een versobering van het leerlingenvervoer alleen als optie als het echt niet anders kan. Hierdoor zouden de mensen die deze regeling het hardst nodig hebben een meer betrouwbare, minder overbelaste service krijgen, maar er vallen dan ook mensen buiten de boot. Dat zouden we erg pijnlijk vinden.

Een aantal andere oplossingen werd geopperd, waaronder flexibele openingstijden van scholen. Dit kan twee problemen in één keer oplossen. Eén chauffeur kan dan meerdere scholen bedienen én het werk wordt mogelijk aantrekkelijker. Chauffeurs hoeven dan niet meer 's morgens 2,5 uur en 's middags 2,5 uur te rijden (met een gat van 4,5 uur daartussen). In plaats daarvan kunnen ze in langere blokken werken.

Na afloop van het debat gaf de wethouder aan in gesprek te gaan met de scholen, de vervoerder en de ouders, met daarbij nadruk op de ouders. We hopen dat er snel een goede oplossing gevonden wordt voor de kinderen en hun ouders.

Labels:

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.