Energie voor de toekomst

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 19 oktober 2021 om 15:00

Energie voor de toekomst

Eén van de grootste uitdagingen voor ons land – en ook voor onze gemeente – is hoe we onze energiebehoefte kunnen stillen op een schone manier. Dit najaar werd weer pijnlijk duidelijk dat verduurzaming geen keuze is, maar een noodzaak. Niet alleen voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee: de prijzen voor gas en elektriciteit schieten inmiddels door het dak.

Zestien Utrechtse gemeenten werken al een tijd aan een gezamenlijk plan waarin geschetst wordt waar duurzame energie opgewekt kan worden, de Regionale Energiestrategie (RES). Voor de ChristenUnie Utrecht waren bij de beoordeling van de RES twee punten belangrijk: het moest een evenwichtig plan zijn, met naast zonne-energie ook ruimte voor windenergie, en inwoners moeten kunnen meedoen in – en dus ook meeprofiteren van – de bouw van windmolens of zonneparken.

Samen met GroenLinks en enkele andere partijen diende de ChristenUnie in een eerdere fase een motie in die nu in het definitieve voorstel is verwerkt. Het wordt daarmee verplicht voor ontwikkelaars om inwoners van een gebied mee te laten profiteren van een project. De gemeenteraad keurde in 2020 al een plan goed voor windenergie in Rijnenburg, een project waar de ChristenUnie al vanaf de eeuwwisseling voor pleit. Dit plan is nu onderdeel geworden van de Utrechtse bijdrage aan de RSU, waarmee voor de ChristenUnie ook de goede balans tussen zon en wind gevonden is.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.