In gesprek over racisme: over eigen grenzen heen kijken

Tijmen Compagnie feb 24.jpg
Door Tijmen Compagnie op 9 november 2020 om 13:00

In gesprek over racisme: over eigen grenzen heen kijken

Wat voelen mensen zelf als het gaat om racisme en welke ideeën leven er op dit thema? Of er nu sprake is van direct of ‘institutioneel’ racisme, elke vorm gaat ons als ChristenUnie Utrecht aan het hart. Op 20 augustus was er daarom een avond waarop we met elkaar in gesprek gingen over dit onderwerp.

De bijeenkomst vond plaats in een Koptisch-Orthodoxe kerk. Na een heerlijke Egyptische maaltijd gingen de 20 aanwezigen van 10 nationaliteiten met elkaar in gesprek. In groepjes werd gesproken over direct racisme (mensen minderwaardig behandelen vanwege hun afkomst) en institutioneel racisme (vaak onbedoeld systematisch discrimineren van een groep).

In perspectief
Twee Afghaanse vluchtelingen vertelden dat zij als minderheid in Afghanistan voortdurend racisme ervaarden. In Nederland ‘valt dat echt mee’, zette één van hen het in perspectief. “Mensen oordelen nu eenmaal en ik probeer daar licht mee om te gaan. Want ik weet dat ik hier als het ware achterloop; ik ken de taal bijvoorbeeld niet goed.” In een ander groepje ging een aantal vrouwen met elkaar in gesprek. Opvoeding speelt volgens hen een belangrijke rol: “Ouders moeten kinderen de ruimte geven om zelfstandig een eigen identiteit te laten ontwikkelen. Dan hoeven ze niet terug te vallen op hun afkomst, een oppervlakkig kenmerk voor eigenwaarde.”

Positieve noot
Ook klonk er een positieve noot: veel migranten ervaren dat ze 2-0 achter staan, maar hoe ze daarmee omgaan maakt het verschil. Ze ervaren dat hun inzet wordt beloond. “Nederland is een geweldig land.”

Racisme aanpakken vraagt om veranderen. En veranderen doe je door ontmoeting, door over je eigen grenzen heen te kijken. Dat was wat er deze avond gebeurde. De ChristenUnie Utrecht wil de komende periode vaker met mensen van verschillende culturen nadenken over dit thema.

Ben je geïnteresseerd in politiek en heb je een migratie-achtergrond? We betrekken je graag bij onze partij. Neem snel contact met ons op via bestuur@utrecht.christenunie.nl.

Labels:

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.