Studenten in corona-tijd

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 2 juni 2020 om 12:00

Studenten in corona-tijd

We zien dat deze corona-tijd voor veel groepen in de stad gevolgen heeft. Voor studenten die hun studietijd vaak ervaren als de ‘meest bruisende tijd van je leven’ is het ingrijpend om nu veel tijd op je studentenkamer of bij je ouder(s) door te brengen. Wij deden een rondje langs een aantal studentenverenigingen en studentenorganisaties.

Dennis Kok (Ab Actis van studentenvereniging N.S.U.) geeft aan dat er geprobeerd wordt om zo veel mogelijk activiteiten doorgang te laten vinden: een lezing wordt een podcast, een borrel wordt nu een online bierproeverij. Er worden ook nieuwe activiteiten opgezet. N.S.U. is aangesloten bij het platform #Nietalleen, waar ongeveer 70 mensen vrijwilligerswerk doen. De corona-regels vormen een uitdaging: wat geldt voor ons als vereniging en bij wie kunnen we dit navragen?

Mariska van Dam (Ab Actis van studentenvereniging Sola Scriptura) vertelt dat ze ook bij haar vereniging proberen de meeste activiteiten online voort te zetten. Een online ledenvergadering was een primeur. Vooral voor eerstejaarsstudenten is het een zware tijd. Er is weinig ruimte voor ontlading en dat kan leiden tot somberheid. Sola Scriptura probeert op creatieve manieren contact met elkaar te houden: kaartjes sturen, vlogs maken en elkaar net even wat vaker bellen.

Vidius Studentenunie benoemt het feit dat studentenhuizen niet aangemerkt worden als huishouden en het gebrek aan duidelijke communicatie richting studenten als twee belangrijke aandachtspunten. Daarnaast signaleren zij stress onder studenten wat kan leiden tot studievertraging.

De eerstejaarsperiode voor nieuwe studenten in september wordt voor veel verenigingen een uitdaging. Er wordt zowel gewerkt aan digitale alternatieven als aan kennismakingsactiviteiten op 1.5 meter afstand.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.