Vandaag in de raad: locatieprofielen

Bevrijdingsfestival.jpg
Door Rik van der Graaf op 23 mei 2024 om 16:00

Vandaag in de raad: locatieprofielen

Met locatieprofielen geeft de gemeente Utrecht aan waar en hoe je evenementen mag organiseren in onze stad. De profielen geven duidelijkheid aan omwonenden en organisatoren van evenementen over wat wel en wat niet kan.

Veel mensen in de stad hebben meegepraat over de locatieprofielen. Vanuit die participatie is er een balans gevonden. De afgelopen dagen kwamen er nog veel reacties. En ik heb altijd geleerd: als je van beide kanten veel reacties krijgt ben je een eind op weg met het zoeken naar de balans. We zijn daarom erg blij met alle reacties en hopen dat we alle plannen omtrent de locatieprofielen echt samen met de stad kunnen maken. En dat we daarbij de balans in het oog houden tussen natuur, geluidsoverlast, toegankelijkheid en het genieten van een leuk evenement.

Locaties
Veel van onze evenementen worden in parken georganiseerd. Wat de ChristenUnie betreft kijken we ook breder. Denk bijvoorbeeld aan evenementen op een parkeerplaats, P+R of een sportpark. Op die manier kunnen we slimmer met onze ruimte omgaan. De ChristenUnie is er voorstander van om per locatie te kijken wat er mogelijk is en niet stadsbreed te sturen op meer evenementen.

Toegankelijkheid
Veel van de parken en pleinen fungeren als huiskamer van de stad. In je huiskamer organiseer je af en toe een feestje, maar dan is het wel fijn als de ‘huiskamer’ zoveel als mogelijk toegankelijk blijft voor de rest van de stad. Wij zouden daarom graag zien dat fiets- en wandelroutes in parken zoveel mogelijk beschikbaar blijven tijdens evenementen. We sluiten ons aan bij de oproep die de Fietsersbond hierover deed.

Vervolg
We kijken uit naar meer locatieprofielen. Het college gaat nu aan de slag met een onderzoek naar meer locaties. We delen de terechte oproep van het CDA op dit punt. De eerste stap is gezet met deze profielen en ons inziens moet een vervolgstap naar meer locatieprofielen dus makkelijker zijn en goedkoper zijn.

Labels: