Rekenkamerrapport over armoedebestrijding

Rik van der Graaf feb 24.jpg
Door Rik van der Graaf op 22 december 2023 om 14:00

Rekenkamerrapport over armoedebestrijding

Op 17 oktober publiceerde de Utrechtse Rekenkamer een rapport over de armoedebestrijding in de gemeente Utrecht. Deze week gingen we hierover in debat.

In Utrecht leven er helaas te veel mensen in armoede. Wij vinden het als ChristenUnie belangrijk dat wij naar deze mensen omkijken. Tijdens een informatiebijeenkomst over het Rekenkamerrapport werden wij geïnformeerd over de huidige armoedebestrijding in de stad. Nog te vaak blijkt dat de armoederegelingen niet goed aansluiten op de doelgroep. Dit biedt veel kansen voor de gemeente om de armoede nóg effectiever aan te pakken. Wij zien als ChristenUnie daarom graag dat de huidige armoederegelingen toegankelijker worden. Zo willen we graag aansturen op een toegankelijkere U-pas, waar het aanbod verbetert kan worden voor de doelgroep.

Ook heeft het rapport laten zien dat de samenwerking tussen partners die armoede tegengaan nog beter kan. De ChristenUnie wil daarom graag aansturen op meer verbinding in de stad. Niet alleen binnen de gemeente zelf, maar ook met externe samenwerkingspartners. Het eerder in gesprek gaan met samenwerkingspartners biedt voor de gemeente veel kansen, juist omdat zij zoveel kennis hebben van de doelgroep. Wij zien daarom graag dat deze partners een grotere rol in de armoedebestrijding gaan spelen.

In januari komt het college met een reactie op de voorstellen van de Rekenkamer.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.