Woonruimte voor kwetsbare Utrechters

bouwen huis huizen construction
Door Rik van der Graaf op 16 februari 2023 om 15:00

Woonruimte voor kwetsbare Utrechters

Een crisis binnen een crisis: veel mensen in deze stad zijn op zoek naar een woning. Maar het wordt extra schrijnend als je dringend op zoek bent naar een woonplek vanuit een kwetsbare en vaak onveilige positie.

We vinden het dan ook belangrijk dat de gemeente samen met partners de verantwoordelijkheid pakt om een oplossing te vinden. Vorige week hoorden we van veel goede initiatieven van hoe je gemengd kan wonen en naar elkaar om kan zien. Voorbeelden zoals een goede buur of kamers met aandacht. Maar vaak zijn deze  initiatieven niet breed in de stad bekend en is het belangrijk om deze schaalbaar te maken. Het is tijd voor een grootschalige campagne om deze initiatieven onder de aandacht te brengen.

Wat ons betreft gaan we ook volle bak door met bouwen in deze regio en gaan we ook sneller plannen behandelen. Verder roep ik het college op nogmaals naar bestaande ruimtelijke plannen te kijken om te kijken of we daar iets extra's kunnen doen. Brede inzet van ons eigen vastgoed vindt de ChristenUnie ook belangrijk. Als er iets leeg staat in onze stad zouden we dit tijdelijk kunnen gebruiken. We roepen inwoners in Utrecht op om leegstaande panden bij de gemeente te melden.

Dan hebben we tot slot een brief gehad van WoonIn. Nog dit jaar willen zij een bijdrage leveren door middel van 1000 extra woningen van hoge kwaliteit. De ChristenUnie ziet in Utrecht locaties waar we op korte termijn geen plannen hebben of waar plannen vertraagd zijn om allerlei redenen. Juist op die locaties zouden we met spoed tijdelijke woningen kunnen realiseren.

Een aantal locaties waar wij aan denken:
Kaartje tijdelijke huisvesting 2023

• Papendorp en Strijkviertel
  • Rondom station Lunetten
  • Maarschalkerweerd
  • Delen van de Merwedekanaalzone
  • Parkeerplaatsen bij Sportpak Elinkwijk of bij de Jaarbeurs
  • Het Zandpad
Zomaar een aantal locaties waar wij mogelijkheden zien om op korte termijn 1000 woningen kwijt te kunnen. We zouden op elk van deze locaties graag een reactie van de wethouder willen of hij bereid is deze locaties serieus te onderzoeken en daar zo snel mogelijk de raad terugkoppeling over te geven.