Ruimte voor geloofsgemeenschappen

Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk.png
Door Rik van der Graaf op 2 december 2022 om 10:00

Ruimte voor geloofsgemeenschappen

Gisteren bespraken we in de gemeenteraad de Omgevingsvisie voor Kanaleneiland en Transwijk. Daarin staat hoe bewoners en de gemeente de toekomst van deze wijken zien. Denk bijvoorbeeld aan wonen, groen en verkeer. Wij vonden het opvallend dat er in de visie niets stond over geloofsgemeenschappen zoals kerken en moskeeën, terwijl die juist een grote rol spelen in dit deel van de stad.

Over deze Omgevingsvisie is eerder al een goed debat gevoerd in de commissievergadering. We zetten met deze visie een stip op de horizon waar we samen met de inwoners van Kanaleneiland en Transwijk naartoe gaan werken. En juist op het vlak van dat ‘samen doen’ willen we samen met een aantal partijen iets toevoegen. Kanaleneiland kent net als veel andere wijken allerlei problemen. Gemeenschappen zoals bijvoorbeeld kerken en moskeeën spelen in Kanaleneiland wat ons betreft een belangrijke rol in de oplossing. Het zijn plekken waar mensen aan elkaar verbonden raken en naar elkaar omzien. Hiervoor moet dan wel voldoende ruimte zijn en blijven, en die ruimte is precies waar het in deze Omgevingsvisie over gaat. Daarom dienden we een amendement in om ook de ruimte voor gemeenschappen en maatschappelijke voorzieningen te verankeren in de omgevingsvisie.

Lees het amendement hier.

Het amendement is aangenomen door een meerderheid van de raad.

Labels: , ,