Lastig besluit bij nieuwe woningen Haarrijn

Bina pf nov 22.jpg
Door Bina Chirino op 20 oktober 2022 om 17:00

Lastig besluit bij nieuwe woningen Haarrijn

Vorige week behandelden we in de gemeenteraad een plan voor nieuwe woningen bij Haarrijn. Erg goed dat er huizen worden gebouwd, maar er zaten een aantal haken en ogen aan het plan.

Eén daarvan zijn de zogeheten waterwoningen. Die worden gebouwd op de Haarrijnseplas. Wij zijn, samen met andere partijen, bang dat dit de natuur zal verstoren. Deze woningen zorgen er echter wel voor dat het hele plan te betalen is en leveren op termijn mogelijk de middelen voor het bouwen van sociale huurwoningen in de stad.

In de commissie voorafgaand aan de raadsvergadering was er een goed debat over. We kunnen ons goed voorstellen dat het college op de weg door is gegaan, toen de raad jaren geleden niet ingreep.

We vinden het plan met de kennis van nu, onder andere op basis van werkbezoeken aan het gebied, echter simpelweg niet super. Het plan heeft lang stilgestaan en de raad niet, dus zijn we ingehaald door de tijd. Om de zorgen over verstoring van natuur op en om de plas zo veel als nu nog mogelijk is hebben we als christenunie een aantal voorstellen ingediend:

• Een amendement met GroenLinks voor een vaarverbod
  • Een motie met de Partij voor de Dieren voor een hengelverbod
  • Een motie met D66 voor het bevorderen van de deelmobiliteit
  • Een motie met GroenLinks om ecologische woningen te bouwen

Lees hier meer over het raadsvoorstel.

Labels: , ,