Aanmeldbeleid in Utrecht: transparant mét keuzevrijheid

pf rachel nov 22.jpg
Door Rachel Streefland-Driesprong op 15 april 2021 om 17:00

Aanmeldbeleid in Utrecht: transparant mét keuzevrijheid

Al vele jaren is het aanmeldbeleid voor de basisschool in Utrecht een onderwerp van gesprek. Inschrijven op een school was lang behoorlijk stressvol. Samen met de schoolbesturen maakte de gemeente Utrecht daarom een plan voor een eerlijker aanmeldbeleid.

Op sommige scholen was het wijs om je kind al snel na geboorte aan te melden en het liefst op meerdere scholen, want dan spreidde je je kansen. En kon je het de ouders kwalijk nemen? Eigenlijk niet. Maar het leidde wel tot een ratrace en grote ongelijkheid tussen ouders die wel de routes kennen en ouders die ze niet kennen. Scholen waren ook verwikkeld in de strijd om de aanmeldingen en kozen er soms voor om ruim voor het derde kindjaar (de wettelijke aanmeldleeftijd) kinderen op een (schaduw)lijst te zetten.

Als ChristenUnie fractie pleiten wij al langer voor een eerlijker aanmeldbeleid, al weten we dat we daar als gemeente niet over gaan. Ouders melden zich aan bij de school, niet bij de gemeente. Des te meer heel knap dat het dit college is gelukt om samen met schoolbesturen dit vraagstuk, dat leidde tot ongelijke en oneerlijke kansen, nu structureel op te lossen. Als CU-raadslid met groot onderwijshart heb ik me stevig ingezet op de noodzaak tot het samen oplossen, want anders is het gedoemd te mislukken.

De keuzevrijheid staat voor ons als een paal boven water. Niet de overheid besluit waar jij als ouder je kind mag aanmelden (zoals wel andere partijen liever zouden zien), maar ouders kiezen de school die bij de opvoeding en kind past. Of dat nu de montessorischool, de openbare school of de evangelische school is. Het wordt eerlijker en transparanter. Ik ben blij dat dat vanaf de zomervakantie echt gaat gebeuren.

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.