CU Talk Online over de menselijke maat

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 10 maart 2021 om 12:00

CU Talk Online over de menselijke maat

Wat is de menselijke maat? Contact maken met barmhartigheid en lef. Dat is in het kort de samenvatting van de online CU Talk over dat thema. Nadine Boers nam deel aan de talkshow-avond en schreef voor ons het volgende verslag.

De online gespreksavond, georganiseerd door ChristenUnie Utrecht, was donderdag 4 maart via YouTube te volgen. CU Talk deed zijn naam eer aan, want gepraat werd er! Wat opviel was de bevlogen betrokkenheid van de aanwezige politici Maarten van Ooijen (wethouder Utrecht), Mirjam Bikker (kandidaat Tweede Kamer) en Paul Blokhuis (demissionair staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Onder leiding van Rimme Mastebroek en Sophia de Vries spraken zij met Renske Raalte van Stichting Present en Ingrid Verkerk van de Voedselbank Utrecht over het thema ‘De menselijke maat’ en gingen zij in op vragen die het publiek kon stellen via de chat.

‘Mensen zijn geen wetten’
Diverse keren kwam naar voren hoe belangrijk het is om mensen te blijven ontmoeten en ‘in de ogen te blijven kijken’. Zo noemde Maarten van Ooijen dat hij het risico loopt dat hij mensen uit het oog verliest als hij alleen zou varen op de ambtelijke adviezen die hij krijgt. Mirjam Bikker vatte samen: “Mensen zijn geen wetten en wetten vatten niet het leven. Het helpt mij om soms terug te denken aan Kanaleneiland of Zuilen en me af te vragen: gaat deze wet of regel die mensen helpen?”

Opvallend was dat naast barmhartigheid – ‘maak verschil tussen fout en fraude’ – ook lef werd genoemd als belangrijke eigenschap om het hemelse paradijs wat dichterbij te brengen. Soms kloppen de regels en procedures, maar komen mensen toch in de knel. In lijn met schrijnende voorbeelden van stichting Present werd besloten dat het dan belangrijk is om een uitzondering te durven maken.

Corona en andere thema’s
Het belang van contact maken kwam ook naar voren met betrekking tot problemen die ontstaan door corona. Mirjam Bikker moedigde gezinnen aan om hulp te vragen als het zwaar is en Paul Blokhuis riep daarnaast op om ook elkaar te bevragen: ‘Hoe gaat het eigenlijk met je?’. En als je dit wandelend doet, sla je meerdere vliegen in één klap, adviseerde de demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid.

Een expliciet stemadvies voor 17 maart kwam ook even langs in de woorden van Mirjam Bikker: “Stem geen VVD als je de basisbeurs terug wilt”. En Paul Blokhuis noemde de VVD en CDA ‘niet erg ruimhartig’ als het gaat om vluchtelingen.

Dienaar
Wat hem betreft moet ieder mens kunnen meedoen en is de overheid er voor de mensen en niet andersom. ‘Ik ben een dienaar’. Een sturende dienaar, want volgens Paul kan een overheid 'niet bekeren, maar wel sturen’, oftewel: de gezonde keus makkelijker maken. Moraalridder vindt hij ‘een achterlijk woord’, vertelde hij. Het doet afbreuk aan zijn intentie om náást mensen te staan.

Afwisseling in levendige gesprekken
Wat mij tijdens het kijken het meeste trof, was dat politici dus soms beleid blijken te maken over een wereld waarvan ze niet eens weten dat deze bestaat, zo getuigde een korte anekdote uit de gemeentepolitiek rond regelgeving voor de tippelzone in Utrecht. Daadwerkelijk contact tussen overheid en burgers is dus niet alleen belangrijk voor de wantrouwende burger, maar ook voor de onwetende bestuurder (en zou hier iets spelen rond kip en ei als het gaat om vertrouwen in de politiek?).

Het was een volle anderhalf uur, een aanrader om terug te kijken! Terugkijken doe je op het YouTube-kanaal van de ChristenUnie: https://youtu.be/PUl6xSfLb4s?t=231

Labels:

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.