Eerherstel voor Joodse gemeenschap

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 17 december 2020 om 15:00

Eerherstel voor Joodse gemeenschap

De Holocaust en het leed voor Joodse Utrechters is al vaker door de ChristenUnie in de gemeenteraad aan de orde gesteld. De gemeente stelt nu, na nieuwe vragen uit de raad, voor om 'diepe spijt te betuigen', vanwege de harde houding naar Joodse Utrechters die uit concentratiekampen terugkwamen.

De ChristenUnie steunt dit voorstel van harte. Zo'n 1200 Joodse Utrechters overleefden de oorlog niet. Degenen die terugkwamen, troffen een gemeente die weinig moeite deed om hen te helpen het leven weer op te pakken. Het duurde uiteindelijk tot 2015 voor er een monument kwam, door de inzet van een groep Utrechters onder leiding van onze oud-fractievoorzitter Wim Rietkerk.

Nu zet de gemeente opnieuw een stap, en erkent ook dat zij zelf zaken beter had moeten doen. Er wordt 'diepe spijt betuigd' voor de 'zakelijke en ongastvrije houding' van de gemeente na de oorlog. En er wordt een financieel gebaar gemaakt naar de Joodse gemeenschap. De ChristenUnie waardeert en steunt deze stap. Nu antisemitisme - ook in Utrecht - nog steeds de kop opsteekt is het belangrijk de herinnering levend te houden aan waar dat toe leidde - en aan hen die in de vernietigingskampen achterbleven.

Labels: