Jonge mantelzorgers in coronatijd

Tijmen Compagnie feb 24.jpg
Door Tijmen Compagnie op 6 november 2020 om 12:00

Jonge mantelzorgers in coronatijd

Tussen de 10%-13% van de jongeren is mantelzorger. Zij zorgen voor familieleden die zorg nodig hebben en doen meer taken in het huishouden dan hun leeftijdsgenootjes. De coronacrisis legt nog eens extra druk op deze groep. De ChristenUnie stelde hier daarom vragen over aan het college.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat kinderen kind kunnen zijn en dat zij tijd hebben voor school, sport en hobby’s. Door de coronacrisis is dit voor veel jonge mantelzorgers niet altijd het geval. 56% geeft aan tijdens de eerste lockdown nog meer taken op zich te hebben genomen. 6 op de 10 jonge mantelzorgers zegt zelf hulp nodig te hebben.

Het Utrechtse college herkent dat deze groep het zwaar heeft. Er zijn zo'n 30-40 jonge mantelzorgers in beeld heeft via het Steunpunt Mantelzorg. Bij buurtteams worden jonge mantelzorgers steeds vaker besproken.

Het college schiet hen te hulp met zogeheten Ervaringsmaatjes. Vrijwilligersorganisaties Handje Helpen koppelt jonge mantelzorgers aan elkaar zodat zij ervaringen kunnen uitwisselen en er voor elkaar kunnen zijn. Op dit moment zijn er 12 van zulke Ervaringsmaatjes, maar dit aantal groeit.

Lees hier de volledige antwoorden op de schriftelijke vragen.

Mochten wij iets voor jou als (jonge) mantelzorger kunnen betekeken, neem dan contact op met ons via christenunie@raad.utrecht.nl.