Nieuwe burgemeester

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 4 juni 2020 om 10:30

Nieuwe burgemeester

LET OP: Klik hier voor het verslag van CU Talks #2!

Net als veel andere Utrechters zijn ook wij verrast door het vertrek van burgemeester Jan van Zanen naar Den Haag. Tijdens de raadsvergadering van 28 mei werd bekend dat de gemeenteraad van die stad hem voorgedragen heeft als burgemeester. Zijn benoeming zal op 1 juli ingaan.

Omdat Van Zanen nog maar kortgeleden voor zes jaar herbenoemd was in Utrecht, was dit een heel onverwacht bericht. Niettemin wensen wij hem in Den Haag veel wijsheid en zegen toe. We hopen dat hij ook daar zijn talenten kan inzetten voor het stadsbestuur.

In Utrecht betekent dit dat er een nieuwe burgemeester gezocht moet worden. De eerste stap was dat de Commissaris van de Koning met de gemeenteraad op 2 juni in gesprek ging over de benoeming van een waarnemend burgemeester. Die wordt naar verwachting ook op 1 juli beëdigd. Daarna zal de gemeenteraad een profielschets opstellen, een wensenlijstje waaraan een nieuwe burgemeester bij voorkeur voldoet. Ook wordt een vertrouwenscommissie samengesteld die de sollicitatiegesprekken gaat voeren.

Een nieuwe burgemeester zou dan rond de jaarwisseling beëdigd kunnen worden.

Labels: