Wind, zon en regen

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 9 maart 2020 om 14:10

Wind, zon en regen

Sneeuw is er nauwelijks gevallen deze winter. Uit metingen blijkt dat dit één van de warmste winters is sinds de start van de metingen. De waarnemingen liegen er niet om: het klimaat op aarde warmt op. Een groeiende groep Utrechters maakt zich daar zorgen over.

Op 29 februari liepen honderden Utrechters in de stromende regen demonstratief naar het stadhuis. Een aantal raadsleden, waaronder Jan Wijmenga van de ChristenUnie, namen van hen een petitie in ontvangst, waarin ze aandringen – eisen zelfs – dat er meer gedaan wordt om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Méér duurzaam geproduceerde energie is één van die eisen.

Op dat punt kan de gemeente méér doen. De ChristenUnie heeft al vanaf 2007 (!) aangedrongen op actie. Gelukkig gaat het met zonne-energie in de stad nu goed: het aantal mensen dat zonnepanelen op hun dak legt groeit jaarlijks flink. Maar om echt een sprong vooruit te maken is meer nodig. De fractie is daarom een voorstander van een groot park voor duurzame energie in de polder Rijnenburg. Na jaren aandringen ligt er nu eindelijk een voorstel klaar.

Op 5 maart werd dit plan in de raadscommissie besproken. Er lijkt een ruime meerderheid te zijn voor honderden hectares zonnepanelen en maximaal acht windmolens in dit gebied. Raadslid Jan Wijmenga vroeg in het debat om extra aandacht voor mogelijke geluidsoverlast, bijvoorbeeld door mensen die in het gebied wonen te helpen met woningisolatie.

Op 19 maart wordt dit debat voortgezet, op 9 april zal de gemeenteraad over deze plannen stemmen.

Labels: , ,