Gemeente als eerste overheid
Betrouwbaar en benaderbaar
De gemeente heeft vooral als taak de samenleving te versterken en staat daarom naast mensen. Om te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid maar ook om mee te denken, te stimuleren en te ondersteunen waar dat nodig is. De menselijke maat, dát past bij de ChristenUnie. Dit vraagt om maatwerk: de een heeft die ondersteuning sneller nodig dan de ander. En voor mensen die het echt niet zelf of samen met anderen kunnen, biedt de overheid een vangnet. Inwoners moeten een beroep kunnen doen op de overheid als hun vrijheid, gezondheid, veiligheid of bestaanszekerheid in het geding is. Om die reden is het goed dat de overheid ook grenzen aangeeft, handhaaft, normeert en kadert. Daarnaast moet de gemeente bij beleidsinterventies een toets toepassen waarbij gekeken wordt naar samenwerkingen, zowel binnen de gemeentelijke organisatie als daarbuiten.
Welke concrete maatregelen moet de gemeente nemen?
Betrouwbare overheid
Vertrouwen in de gemeente als overheid is de basis. De ChristenUnie wil bijdragen aan het bouwen aan vertrouwen door:
- Open, herkenbaar en betrokken aanwezig te zijn in Utrecht;
- In te zetten op goede relaties met inwoners;
- Een open en benaderbare houding, en het durven toegeven van fouten (ook bij de Gemeente Utrecht werken mensen…);
- Eerlijk te zijn en geen beloftes te doen die niet zijn na te komen;
- Ervoor te zorgen dat politieke processen zoveel mogelijk in de openbaarheid plaatsvinden;
- De bereikbaarheid en dienstverlening van de gemeente hoge prioriteit te geven;
- Het onderwerp integriteit continu aandacht te geven door:
- Raad en college elke twee jaar een bijeenkomst over integriteit te laten beleggen, zodat dilemma’s regelmatig besproken worden;
- De burgemeester een tweede vertrouwenspersoon aan te laten stellen naast hem-/haarzelf (als hoeder van de integriteit), waarbij ervoor wordt gezorgd dat er altijd een man en een vrouw vertrouwenspersoon zijn.
Benaderbare overheid
De gemeente moet benaderbaar zijn voor alle inwoners: inwoners die digitaal vaardig zijn en inwoners die dat niet zijn; inwoners die makkelijk naar het Stadskantoor kunnen komen en inwoners voor wie dat lastig is. Dit betekent dat de dienstverlening van de gemeente hierop moet inspelen. Daarnaast staat het werken vanuit vertrouwen richting inwoners centraal. Binnen de gemeente is een zorgvuldige en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening in combinatie met een efficiënte en effectieve uitvoering de basis. Gestandaardiseerde en geautomatiseerde producten en diensten zijn de basis waarbij er aanvullend ruimte is voor maatwerk. Dit realiseren we door de volgende maatregelen:
- Het Stadskantoor biedt een open houding en begeleidt mensen ook zonder afspraak. Dit kan gerealiseerd worden door het voortzetten van het huidige Servicepunt en door het inzetten van gastheren en -vrouwen.
- Bij het digitaliseren van processen staat efficiëntie centraal. Mogelijkheden om zoveel mogelijk verzoeken digitaal af te kunnen handelen worden onderzocht en geïmplementeerd zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheid om ‘aan de balie’ geholpen te worden of een persoonlijk telefoongesprek te voeren.
- De gemeente gaat verder met het thuisbezorgen van paspoorten en rijbewijzen. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden om dit gratis aan te bieden aan mensen die lastig naar het Stadskantoor kunnen komen en tegen betaling voor mensen die voor het gemak laten thuisbezorgen.
- De gemeente ontwikkelt laagdrempelige informatiepunten in verschillende wijken. Hierbij kan bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt worden van videozuilen in buurtcentra of wijkpunten waar mensen contact kunnen hebben met medewerkers van de gemeente, bijvoorbeeld onder begeleiding van iemand uit het buurtteam.
- Utrecht blijft koploper op het gebied van begrijpelijke taal en goed communiceren: heldere overheidscommunicatie kan cruciaal zijn voor sommige inwoners.