Toerisme
Utrecht, een stad van ontmoeting/ervaring
In het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen viert Utrecht 900 jaar stadsrechten. Met elkaar staan we stil bij een stad die door de eeuwen gevormd is zoals zij nu is. Een stad vol ontdekkingen op het gebied van natuur, cultuur en actieve recreatie. Niet alleen voor Utrechters zelf, maar zeker ook voor bezoekers. Utrecht is een stad die ook na 900 jaar stadsrechten op de kaart gezet moeten blijven worden en waar een gezonde balans is tussen wonen, werken en recreatie.
Welke concrete maatregelen moet de gemeente nemen?
- Particuliere vakantieverhuur geeft naast de reguliere hotelcapaciteit meer flexibiliteit. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat particuliere vakantieverhuur zonder overlast plaatsvindt naast reguliere woningen. De registratieplicht voor particulier vakantieverhuur willen we handhaven met de bestaande afspraken, zoals een verhuur van maximaal 60 nachten per jaar. Een eventuele vergunningsplicht voeren we in op het moment dat dat noodzakelijk is.
- Utrecht is een stad om te ontdekken vanaf het water. Sinds 2020 is de Catharijnesingel weer bevaarbaar en kunnen we ‘de stad rond’. We versterken de zones waar historische schepen en woonboten mogen liggen. Gedeelten van de oevers die geschikt zijn voor recreatie, zoals de Oosterkade, park Lepelenburg en Paardenveld, worden waar mogelijk uitgebreid. We bevorderen het veilig gebruik van het vaarwater door beroeps- en recreatievaart. We geven hierbij voorrang aan schone (emissievrije) vaartuigen en stimuleren het gebruik hiervan via de liggelden.
- De komende jaren onderzoeken we of het vaarwater verder kan worden uitgebreid op bijvoorbeeld de Nieuwe Gracht maar ook richting de forten Lunet I en II. Op deze manier maken we het Utrechts cultureel erfgoed breder toegankelijk.
- We ondersteunen lokale initiatieven op het terrein van toerisme en recreatie. Bijvoorbeeld door initiatieven en mogelijkheden met elkaar te verbinden en te promoten.
- Om de binnenstad bereikbaar te houden, gaan we het aantal hubs aan de rand van de stad omvormen tot knooppunten vanwaar toeristen per fiets of openbaar vervoer snel in het stadscentrum kunnen komen. In samenwerking met de ov-bedrijven zorgt de gemeente voor een aantrekkelijk aanbod voor de combinatie parkeren/ov-gebruik.