Kampioenentour

In 2014 kregen verschillende vrijwilligerskampioenen een gouden plak van de ChristenUnie Utrecht. Omdat vrijwilligers niet genoeg in het zonnetje gezet kunnen worden, hebben we besloten de Kampioenentour gewoon voort te zetten in 2015/2016/2017/2018! Bekijk op deze pagina de fotoverslagen.

In maart kregen weer een heel aantal organisaties medailles uitgereikt!

Pandhof Sinte Marie is een overblijfsel van de Mariakerk die het centrum vormde van de Mariaplaats. De hof wordt samen met de omliggende panden van de 11e-eeuwse kloostergang aangeduid met de naam Pandhof Sinte Marie. Deze hof is een oase voor de drukke stedeling en wordt bijgehouden door een groep vrijwilligers. Elke week zijn er mensen in de weer om de tuin netjes en verzorgd te houden. Al sinds 1987 is deze werkgroep in de weer. Hoog tijd voor een medaille!

Daarnaast ontvingen ook drie Chinese organisaties medailles.

• Stichting Chinese Ouderen Chun Pah. De stichting is bijna 30 jaar geleden opgericht.
    De stichting heeft oa elke maandag en vrijdag bijeenkomsten, Chinese ouderen komen dan bij elkaar voor ontmoeting en samen een goede tijd te hebben. Elke maand vieren ze samen de verjaardag van degenen die in die maand jarig zijn.
  • De Tai Chi-groep ontving ook een medaille. Naast het beoefenen van de vechtkunst Tai Chi zijn de bijeenkomsten ook momenten van ontspanning en ontmoeting voor Chinese ouderen.
  • De Chinese operagroep Ni Shiang geeft mogelijkheden aan Chinezen om de eeuwenoude kunstvorm Chinese opera te beoefenen, elkaar te ontmoeten en samen een goede tijd te hebben. Ni Shiang geeft ook eens in de zoveel tijd een voorstelling waar veel Chinese ouderen op af komen. (Voor Chinese ouderen, die naast eenzaamheid veel te maken hebben met de taalbarrière, zijn deze twee initiatieven waardevol.) Ook hoopt Ni Shiang deze kunstvorm te mogen voortzetten en over te dragen aan de volgende generatie operaliefhebbers zodat deze kunstvorm niet verloren gaat maar blijft voorbestaan.

In maart 2018 kregen ook de Utrechtse Reddingsbrigade een medaille.

-----

In week 8 waren er maar liefst vier organisaties die een medaille uitgereikt kregen.

Hanna’s Herberg is een sociaal eethuis in Overvecht en wordt gerund door vrijwilligers. Hanna's Herberg serveert elke woensdag een gezonde en betaalbare warme maaltijd in het Johannescentrum. Samen aan tafel met buurtbewoners in een ongedwongen sfeer. Wil je ook een keer mee-eten? Op de Facebookpagina wordt het nieuwste menu aangeboden.

De Wilg ondersteunt mensen met een beperking, verstandelijk/ psychisch, in het (weer) actief meedoen in de maatschappij. Dit doet zij door het organiseren van verschillende (vrijetijds-) activiteiten, het geven van voorlichting & training en begeleiding bij het verrichten van vrijwilligerswerk. Hierbij zijn veel vrijwilligers betrokken. Hoog tijd voor een medaille, dus!

Podium Oost is het nieuwe sociaal culturele ontmoetingscentrum van Utrecht-Oost. Het is de opvolger van Buurthuis Oudwijk, dat sinds 1 augustus 2013 geen structurele subsidie meer kreeg. Een incidentele huisvestingsubsidie stelt ons in staat om Podium Oost toe te laten groeien naar een zelfstandig bestaan.

De Roef

Dienstencentrum De Roef biedt senioren uit de Meern een groot en gevarieerd aanbod aan activiteiten. Maar niet alleen aan hen. Ook veel senioren uit de omgeving komen graag naar De Roef.De meeste activiteiten organiseren de bezoekers zelf. Er zijn verschillende zelfstandige clubs. De bridge-, biljart-, handwerk-, en schilderclubs zijn daar een voorbeeld van. En of het om koffieochtend, bingomiddag of klaverjasavond gaat De Roef voorziet in een grote behoefte. Daarbij zijn heel wat vrijwilligers in touw. Waardige ontvangers in onze kampioenentour!

--------------------------------

Stichting ASHA is al heel wat jaren in Utrecht actief. Op zondag 12 december 1992 was een eerste bijeenkomst de start van het Ontmoetingsproject van de Surinaams Hindoestaanse ouderen in Buurtcentrum Oase. Het bestuur van stichting ASHA nam het initiatief om wekelijkse bijeenkomsten voor de ouderen op te zetten. Hoofddoel was vooral de ontmoeting met andere ouderen. Maar tegelijkertijd zijn intensief contacten gelegd met de samenleving, informatie vanuit allerlei instanties, kennismaken met veranderingen en vernieuwingen in de Utrechtse samenleving en uitwisselen van ideeën. Dit heeft ook gezorgd voor een daadwerkelijke participatie in de samenleving en waar mogelijk met behoud van eigen cultuur. De vrijwilligersorganisatie biedt bijvoorbeeld ook elke week huiswerkbegeleiding aan.

----------------------------------

Ook in 2018 vangen we het jaar weer aan met een medailleuitreiking. Humanitas biedt mensen in een kwetsbare situatie ondersteuning om er zelf weer bovenop te komen. Humanitas is er voor mensen die het even niet in hun eentje redden. Je kunt een beroep op hen doen voor o.a. het doorbreken van eenzaamheid, het (beter) leren van de taal, het verwerken van verlies en het aanpakken van financiële problemen. Bij de organisatie zijn in Utrecht alleen al zo’n 400 vrijwilligers actief. Hoog tijd voor een medaille, dus! Wil je meer weten over Humanitas? Hier stellen ze zichzelf voor!

------------------------------------

Op 22 december ontving Stichting Omduw als laatste in 2017 een medaille. Ze doen prachtig werk! De ChristenUnie vond het tijd voor een medaille voor deze mooie club: Maarten van Ooijen reikte hen de medaille uit. Stichting Omduw heeft een wekelijks spreekuur voor daklozen. De Stichting: 'doel van ons spreekuur is mensen die hulp zoeken met raad en daad terzijde te staan en waar mogelijk dreigende dakloosheid, bijvoorbeeld vanwege huurachterstand, te voorkomen of cliënten weer “onder dak” te helpen.' En dat doen ze. Een terechte volgende kampioen in onze kampioenentour!

Op 12 juni 2017 ontving Woongemeenschap OverHoop een medaille. OverHoop bestaat uit een groep enthousiaste en gedreven mensen die zich op allerlei manieren inzetten voor hun wijk. Zo is er een weggeefwinkel, zijn er werkochtenden voor mensen die geen werk hebben en zijn ze betrokken bij de buurtkerk. Hier lees je meer over deze groep mensen. Onze fractievoorzitter Maarten van Ooijen overhandigde de medaille aan de groep. Een grote pluim!

Op 1 april 2017 reikten we aan de Voedseltuin Overvecht een medaille uit. Al sinds 2014 zijn vrijwilligers in touw - hoog tijd om in het zonnetje gezet te worden! De Voedseltuin Overvecht streeft naar een lokale, duurzame voedselketen in de wijk Overvecht. Een dikke pluim!

In 2017 reikten we op 11 maart maar liefst 3 medailles uit! De organisaties Hospice Utrecht, de Augustinessenzusters en De Nieuwe Jutter ontvingen van de ChristenUnie een medaille. Bij het hospice was Eppo Bruins van de landelijke ChristenUnie fractie aanwezig.

In december 2016 ontving Power by Peers een medaille uit handen van Maarten van Ooijen en Jedidja Inkelaar:

In oktober was het maar liefst twee keer raak: zowel New Dutch Connections als de vrijwilligers van het Máximapark vielen in de prijzen. De vrijwilligers van het Máximapark houden het grote park netjes en schoon. New Dutch Connections helpt azielzoekers om hun dromen waar te maken; de organisatie verbindt azielzoekers met anderen die hun toekomst kunnen helpen verwerkelijken.

Op 14 juni 2016 werd er weer een medaille uitgereikt. Het Volksbuurtmuseum, dat voor een groot deel draait op de inzet van vrijwilligers, kreeg de oorkonde uitgereikt. Dit hart onder de riem kon het museum wel gebruiken: onlangs hoorde het dat er niet genoeg geld beschikbaar is om de aangevraagde subsidie te krijgen. Het museum zet zich in om de volksbuurt onder de aandacht te brengen en wil zo de sociale cohesie vergroten. Een grote pluim voor de vrijwilligers!

Na het bezoek aan Resto van Harte in februari vond in mei de tweede uitreiking van 2016 plaats. Het initiatief Eet met je Hart is een hele mooie nieuwe winnaar van een medaille van de ChristenUnie. De fractie geeft de medaille aan vrijwilligersinitiatieven die een verrijking en voorbeeld zijn in de stad. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Eet met je hart is echt een pareltje. Het initiatief organiseert etentjes voor ouderen binnen de bestaande horeca. De ouderen ontmoeten ze via zorginstanties. Door deze slimme samenwerking met horeca en zorginstanties gaan ze de eenzaamheid tegen onder deze ouderen. Daarmee laten ze zien dat de vitale samenleving zomaar kan ontstaan. Zonder overheid, zonder subsidie, maar met heel veel effect!"

De laatste 'ChristenUnie- Vrijwilligersmedaille' van 2015 is uitgereikt aan vrijwilliger Kees, voor zijn belangeloze inzet bij Kerst in het Julianapark. Zaterdag en zondag 19 & 20 december vond het evenement voor de tweede keer plaats, met maar liefst 150 vrijwilligers die van 's ochtends tot 's avonds op hun post stonden en 2400 bezoekers in goede banen leidden. Fantastische voorbereiding op mooie feestdagen!

Op 2 december 2015 reikte Maarten van Ooijen een medaille uit aan de Ulu Moskee in Utrecht, vanwege hun inzet met vrijwilligers voor de Turkse gemeenschap in de wijk. Maar ook hun projecten met bijvoorbeeld het Leger des Heils en het Rode Kruis worden grotendeels gerund met vrijwilligers, en zijn voor een veel bredere doelgroep. Ook vond de ChristenUnie het belangrijk dat in een tijd van radicalisering deze moskee radicaal afstand heeft genomen van de aanslagen in Parijs. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Hoewel de overtuiging tussen christenen en moslims verschilt, toont de moskee haar verantwoordelijkheid met heel veel vrijwilligers. Dat ziet de ChristenUnie en daarvoor is een beloning heel terecht."

Kampioenentour 2014

Maandag 10 februari  werd de eerste medaille uitgereikt aan Stichting Present. Deze stichting zorgt met een klein aantal mensen ervoor dat heel veel Utrechters zich vrijwillig inzetten bij kleinere en grotere klussen voor mede-Utrechters.

Op dinsdag 11 februari, tijdens het werkbezoek aan De Toevlucht waarbij ook burgemeester Van Zanen en Tweede Kamerlid Joël Voordewind aanwezig waren, werd de tweede medaille uitgereikt. De ruim honderd vrijwilligers die De Toevlucht mogelijk maken, werden hiermee in het zonnetje gezet.

Woensdag 12 februari werd de derde medaille uitgereikt aan Piggy; een initiatief van drie studenten Economie om kleine winkeliers in de binnenstad alle voordelen van een hippe, nieuwe spaarkaart te bieden.

Donderdag 13 februari viel de Voedselbank Overvecht in de prijzen. Vlak voor de wekelijkse uitgifte van voedselpakketten werd de medaille overhandigd; een compliment voor de vrijwilligers die dit werk met hart en ziel doen!

Vrijdag 14 februari werd de vijfde medaille uitgereikt aan Bij Bosshardt, de 'huiskamer' van de Utrechtse wijk Zuilen. Twee vrijwilligers die de organisatie helemaal draaiende houden namen de medaille in ontvangst van Jolande Uringa.

Ook op zaterdag 15 februari ging de Kampioenentour door! De gouden plak ging deze dag naar de vrijwilligers in Zuilen, onder leiding van Jeroen Ouwerkerk. De ChristenUnie Utrecht hielp mee met de verhuizing van de zusters van Augustinessen van Hilversum naar Utrecht!

Maandag 17 februari werd de zevende medaille uitgereikt aan de vrijwilligers van het Catharijnehuis, de dagopvang voor dak- en thuislozen. De vrijwilligerscoördinator nam de medaille in ontvangst!

Dinsdag 18 februari ging de gouden medaille naar het Knooppunt in Lunetten. Dit inloophuis is bijna elke dag een paar uur geopend! Cor van Rijswijk, de voorzitter van Stichting 'Het Knooppunt', nam de medaille in ontvangst.

Woensdag 19 februari mocht Huize Agnes de gouden plak in ontvangst nemen. De vrijwilligers van Huize Agnes bieden noodopvang voor ongedocumenteerde meisjes en vrouwen en bieden hen hiermee veiligheid en nieuw perspectief.

Donderdag 20 februari reikte Maarten een gouden medaille uit tijdens zijn bezoek aan Wijkplaats West. Dit is een laagdrempelige ontmoetingsplek in Lombok, waar verschillende activiteiten worden georganiseerd en vrijwilligers zich op allerlei verschillende manieren inzetten.

Op vrijdag 21 februari viel SchuldHulpMaatje in de prijzen. Maarten van Ooijen reikte de gouden plak uit, en bedankte de maatjes die hun medemensen met financiële problemen ondersteunen!