Kampioenentour

In 2014 kregen verschillende vrijwilligerskampioenen een gouden plak van de ChristenUnie Utrecht. Omdat vrijwilligers niet genoeg in het zonnetje gezet kunnen worden, hebben we besloten de Kampioenentour gewoon voort te zetten in 2015/2016/2017! Bekijk op deze pagina de fotoverslagen.

In 2017 reikten we op 11 maart maar liefst 3 medailles uit! De organisaties Hospice Utrecht, de Augustinessenzusters en De Nieuwe Jutter ontvingen van de ChristenUnie een medaille. Bij het hospice was Eppo Bruins van de landelijke ChristenUnie fractie aanwezig.

In december 2016 ontving Power by Peers een medaille uit handen van Maarten van Ooijen en Jedidja Inkelaar:

In oktober was het maar liefst twee keer raak: zowel New Dutch Connections als de vrijwilligers van het Máximapark vielen in de prijzen. De vrijwilligers van het Máximapark houden het grote park netjes en schoon. New Dutch Connections helpt azielzoekers om hun dromen waar te maken; de organisatie verbindt azielzoekers met anderen die hun toekomst kunnen helpen verwerkelijken.

Op 14 juni 2016 werd er weer een medaille uitgereikt. Het Volksbuurtmuseum, dat voor een groot deel draait op de inzet van vrijwilligers, kreeg de oorkonde uitgereikt. Dit hart onder de riem kon het museum wel gebruiken: onlangs hoorde het dat er niet genoeg geld beschikbaar is om de aangevraagde subsidie te krijgen. Het museum zet zich in om de volksbuurt onder de aandacht te brengen en wil zo de sociale cohesie vergroten. Een grote pluim voor de vrijwilligers!

Na het bezoek aan Resto van Harte in februari vond in mei de tweede uitreiking van 2016 plaats. Het initiatief Eet met je Hart is een hele mooie nieuwe winnaar van een medaille van de ChristenUnie. De fractie geeft de medaille aan vrijwilligersinitiatieven die een verrijking en voorbeeld zijn in de stad. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Eet met je hart is echt een pareltje. Het initiatief organiseert etentjes voor ouderen binnen de bestaande horeca. De ouderen ontmoeten ze via zorginstanties. Door deze slimme samenwerking met horeca en zorginstanties gaan ze de eenzaamheid tegen onder deze ouderen. Daarmee laten ze zien dat de vitale samenleving zomaar kan ontstaan. Zonder overheid, zonder subsidie, maar met heel veel effect!"

De laatste 'ChristenUnie- Vrijwilligersmedaille' van 2015 is uitgereikt aan vrijwilliger Kees, voor zijn belangeloze inzet bij Kerst in het Julianapark. Zaterdag en zondag 19 & 20 december vond het evenement voor de tweede keer plaats, met maar liefst 150 vrijwilligers die van 's ochtends tot 's avonds op hun post stonden en 2400 bezoekers in goede banen leidden. Fantastische voorbereiding op mooie feestdagen!

Op 2 december 2015 reikte Maarten van Ooijen een medaille uit aan de Ulu Moskee in Utrecht, vanwege hun inzet met vrijwilligers voor de Turkse gemeenschap in de wijk. Maar ook hun projecten met bijvoorbeeld het Leger des Heils en het Rode Kruis worden grotendeels gerund met vrijwilligers, en zijn voor een veel bredere doelgroep. Ook vond de ChristenUnie het belangrijk dat in een tijd van radicalisering deze moskee radicaal afstand heeft genomen van de aanslagen in Parijs. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Hoewel de overtuiging tussen christenen en moslims verschilt, toont de moskee haar verantwoordelijkheid met heel veel vrijwilligers. Dat ziet de ChristenUnie en daarvoor is een beloning heel terecht."

Kampioenentour 2014

Maandag 10 februari  werd de eerste medaille uitgereikt aan Stichting Present. Deze stichting zorgt met een klein aantal mensen ervoor dat heel veel Utrechters zich vrijwillig inzetten bij kleinere en grotere klussen voor mede-Utrechters.

Op dinsdag 11 februari, tijdens het werkbezoek aan De Toevlucht waarbij ook burgemeester Van Zanen en Tweede Kamerlid Joël Voordewind aanwezig waren, werd de tweede medaille uitgereikt. De ruim honderd vrijwilligers die De Toevlucht mogelijk maken, werden hiermee in het zonnetje gezet.

Woensdag 12 februari werd de derde medaille uitgereikt aan Piggy; een initiatief van drie studenten Economie om kleine winkeliers in de binnenstad alle voordelen van een hippe, nieuwe spaarkaart te bieden.

Donderdag 13 februari viel de Voedselbank Overvecht in de prijzen. Vlak voor de wekelijkse uitgifte van voedselpakketten werd de medaille overhandigd; een compliment voor de vrijwilligers die dit werk met hart en ziel doen!

Vrijdag 14 februari werd de vijfde medaille uitgereikt aan Bij Bosshardt, de 'huiskamer' van de Utrechtse wijk Zuilen. Twee vrijwilligers die de organisatie helemaal draaiende houden namen de medaille in ontvangst van Jolande Uringa.

Ook op zaterdag 15 februari ging de Kampioenentour door! De gouden plak ging deze dag naar de vrijwilligers in Zuilen, onder leiding van Jeroen Ouwerkerk. De ChristenUnie Utrecht hielp mee met de verhuizing van de zusters van Augustinessen van Hilversum naar Utrecht!

Maandag 17 februari werd de zevende medaille uitgereikt aan de vrijwilligers van het Catharijnehuis, de dagopvang voor dak- en thuislozen. De vrijwilligerscoördinator nam de medaille in ontvangst!

Dinsdag 18 februari ging de gouden medaille naar het Knooppunt in Lunetten. Dit inloophuis is bijna elke dag een paar uur geopend! Cor van Rijswijk, de voorzitter van Stichting 'Het Knooppunt', nam de medaille in ontvangst.

Woensdag 19 februari mocht Huize Agnes de gouden plak in ontvangst nemen. De vrijwilligers van Huize Agnes bieden noodopvang voor ongedocumenteerde meisjes en vrouwen en bieden hen hiermee veiligheid en nieuw perspectief.

Donderdag 20 februari reikte Maarten een gouden medaille uit tijdens zijn bezoek aan Wijkplaats West. Dit is een laagdrempelige ontmoetingsplek in Lombok, waar verschillende activiteiten worden georganiseerd en vrijwilligers zich op allerlei verschillende manieren inzetten.

Op vrijdag 21 februari viel SchuldHulpMaatje in de prijzen. Maarten van Ooijen reikte de gouden plak uit, en bedankte de maatjes die hun medemensen met financiële problemen ondersteunen!