Ontwikkelingen rondom prostitutie in Utrecht

Mensenhandel prostitutie.jpg
Door Rik van der Graaf op 2 juni 2023 om 13:00

Ontwikkelingen rondom prostitutie in Utrecht

Exact een jaar zit de ChristenUnie nu in Utrecht in een coalitie met GroenLinks, D66, PvdA en Student en Starter. Eén van de meest gevoelige dossiers waar de ChristenUnie zich aan tafel hard voor heeft gemaakt is het dossier prostitutie. De politieke werkelijkheid is dat veel partijen in onze raad (en coalitie) een hele andere visie hebben op prostitutie. Dat het een gewoon beroep zou zijn. De ChristenUnie ziet dit echt anders. We zien namelijk dat deze branche zeer kwetsbaar is en we de ogen niet moeten sluiten voor het lot van vrouwen en mannen, waar uitbuiting en mensenhandel plaatsvindt.

Vorige periode hebben we het straatprostitutie gelukkig afgebouwd en vrouwen en mannen die daar werkten geholpen naar een ander perspectief. De tippelzone is er niet meer. Dat was onze inzet.

Al vanaf 2014 zijn er drie pogingen gedaan om raamprostitutie te realiseren. Zo ook in de vorige periode. Er was hiervoor uiteindelijk geen ontwikkelaar te vinden die dat schoon, veilig en (financieel) transparant kon realiseren. Dat waren stevige eisen die wij als ChristenUnie aan stelden. Hierover hebben we u eerder over geïnformeerd. Afgelopen jaar heeft een commissie onder leiding van Winnie Sorgdrager onderzocht hoe het nu verder moest met sekswerk in Utrecht. De commissie concludeert zelf heel duidelijk; dit is een branche met veel mensen die kwetsbaar zijn door hoge schulden en verslavingen. Ook geeft de commissie aan dat in deze branche een sterke relatie is tussen criminaliteit en deze sector. Veel zaken werden bevestigd die iedereen ook wel weet.

Uit veel blijkt dat de wereld van de prostitutie een wereld is vol onrecht en misstanden. Als de ChristenUnie alleen in het college zou zitten, dan is het duidelijk dat wij absoluut geen voorstander zijn van het ontwikkelen van sekswerk in de stad. De middelen stoppen wij liever in de strijd tegen mensenhandel en voor goede zorg voor mensen die uit deze branche willen stappen. Tegelijk zien we ook dat hier breed in de raad andere ideeën over zijn. Vandaag kwam er een reactie van het college naar buiten over hoe we verder gaan met de aanbevelingen van de commissie Sorgdrager. Er gaat gezocht worden naar nieuwe locaties, maar dit zal zeer kleinschalig zijn (max 15 plekken in plaats van eerdere plannen met grote aantallen tot 162 plekken) en alleen schoon, veilig en transparant waarbij de gemeente stevig inzet op goede hulpverlenging en het bieden van mogelijkheden voor mensen om uit deze branche te stappen. Daarnaast komt er vanuit de gemeente geen financiering voor de opbouw en wordt er gekeken naar andere locaties dan het voormalige Zandpad.

Het blijft voor ons een moeilijk dossier, een worsteling. We proberen steeds om in alle gebrokenheid die we ervaren, samen met de stad recht te doen. We zien in de eerste plaats mensen die zorg en veiligheid nodig hebben, en voor hen maken wij ons elke dag sterk.

U gebed is in dit dossier altijd enorm welkom, dat doet ons goed. We kunnen ook voorstellen dat u met veel vragen zit. Schroom niet met ons contact op te nemen! Dat kan via r.van.der.graaf@utrecht.nl.