Verkenning nieuwe wijk Rijnenburg

rjinenburg verkenning impressie.png
Door Rik van der Graaf op 20 september 2024 om 12:00

Verkenning nieuwe wijk Rijnenburg

Vandaag ligt de verkenning naar de nieuwe wijk Rijnenburg op de mat. De plannen zien er mooi uit: 25.000 woningen én het grootste park van Nederland. Om dit allemaal waar te maken is een flinke investering nodig om het gebied bereikbaar te maken voor OV, fiets en auto. Dat is voor de ChristenUnie altijd een belangrijke voorwaarde geweest.

Op dit moment is de druk op de woningmarkt in Utrecht één van de grootste van Nederland. Om deze te verlichten wordt er tot en met 2030 een hoop gebouwd in Utrecht en omgeving. Na 2030 wordt voor het nieuwe stadsdeel Rijnenburg verkend om daar 22.000 tot 25.000 woningen te bouwen. De inzet is een wijk met duurzame mobiliteit en hoogwaardig OV. In het noordelijk deel komt een groot park met ruimte voor het opwekken van energie, sport, natuur, waterberging en recreatie.

De ontwikkeling van Rijnenburg is er niet zomaar. Het is een enorm ingewikkeld en duur project. Er is nog veel onderzoek en gesprek nodig om van de uitgangspunten uit het verkenningsdocument te komen tot een aantrekkelijk en leefbaar nieuw stadsdeel. Gelukkig staat er veel onderzoek en gesprek op het programma. De eerste onderzoeksresultaten zijn er rond 2025. Op 1, 3 en 8 oktober zijn er informatieavonden voor bewoners. Vanaf 2027 wordt het Masterplan Rijnenburg uitgewerkt. Hier vindt u daar meer informatie over.

Rijnenburg heeft de potentie een prachtige, groene wijk te worden die bijdraagt aan de strijd tegen de woningnood. Een randvoorwaarde voor ons is altijd geweest: de wijk moet goed toegankelijk zijn, met name voor fiets en OV. We houden de onderzoeken en de participatie nauwlettend in de gaten. We houden u op de hoogte.

kaart-locatie-rijnenburg-en-reijerscop