Geen reclame voor smartshops

Rik van der Graaf feb 24.jpg
Door Rik van der Graaf op 29 februari 2024 om 14:00

Geen reclame voor smartshops

Op dit moment is het niet verboden om reclame te maken voor smartshops. De ChristenUnie is van mening dat bij het creëren van een openbare omgeving die bijdraagt aan gezondheid geen plek kan zijn voor reclame voor smartshops. Daarom dienen we een motie in voor een verbod voor reclame voor smartshops.

Eind vorig jaar spraken wij in deze raad over reclames in de openbare ruimte. Met als uitgangspunt dat wij het onwenselijk vinden dat er reclame gemaakt wordt voor producten en diensten die aantoonbaar schadelijk zijn voor welzijn en gezondheid, werd er toen besloten dat reclames voor gokken, alcohol en vlees onwenselijk zijn in het straatbeeld. Na dit debat ontdekten wij dat het op dit moment niet verboden is om reclame te maken voor smartshops. De ChristenUnie is van mening dat bij het creëren van een openbare omgeving die bijdraagt aan gezondheid geen plek kan zijn voor reclame voor smartshops. Daarom dienen we een motie in met het volgende dictum:

Draagt het college op / Verzoekt het college om:

1. In gesprek te gaan met de huidige exploitanten van reclamedragers alsook met de aanvragers van vergunningsplichtige buitenreclame (reclame aan gebouwen) in Utrecht teneinde reclame voor smartshops in haltevoorzieningen bij het openbaar vervoer, vrijstaande reclamevitrines, billboards, lichtmasten, de reclamemast langs de A2 en de A12/A27, op rotondes en op steigerdoeken te weren, daartoe afspraken te maken en de raad binnen een jaar over de resultaten te informeren;
  2. Een verbod op reclame voor smartshops onderdeel te laten uitmaken van de aanbestedingsdocumenten bij toekomstige aanbestedingen en contracten met toekomstige exploitanten van reclame in de openbare ruimte

Labels: ,

Inschrijven nieuwsbrief

In onze privacyverklaring is te lezen hoe de ChristenUnie veilig en zorgvuldig omgaat met uw persoonsgegevens.