Tijdelijke woningen: doen wat we moeten doen

stockfoto huis sleutel wonen
Door Rik van der Graaf op 16 mei 2023 om 21:30

Tijdelijke woningen: doen wat we moeten doen

Vandaag spraken we in de gemeenteraad over het huisvesten van kwetsbare Utrechters. De nood is ongelooflijk hoog en nu niets doen heeft grote impact. Denk aan onveilige thuissituaties die langer voortduren, en steeds meer mensen die geen andere keuze hebben dan op straat te slapen.

De ChristenUnie vindt het daarom belangrijk dat we op alle tredes tegelijk inzetten. Dus maximaal inzetten op permanente woningen maar we ontkomen er niet aan ook op de korte termijn wat te doen. Daarom dienden we een motie in met de titel: ‘doen wat we moeten doen’.

Als het gaat om beschikbare woningen toedelen aan kwetsbare en bijzonder groepen misten we ook nog wel een stuk daadkracht. Op dit moment wordt vooral nog onderzocht of dit mogelijk is. Omdat dit direct impact heeft, verkend het college deze optie. We vroegen de wethouder toe te zeggen dit niet alleen te onderzoeken maar hier ook dit jaar mee te gaan starten in wijken en projecten waar dit mogelijk is. Dit heeft hij toegezegd.

Op het toevoegen van tijdelijke woningen missen wij en een groot deel van de raad met ons vooral veel duidelijkheid over welke stappen er gezet gaan worden en hoe we als raad de voortgang goed kunnen monitoren. Daarom dienen we graag een motie in met de titel:  ‘doen wat we moeten doen’. Middels de motie dragen we het college op:

• Zich maximaal in te zetten om dit jaar nog 700 tot 800 tijdelijke woningen te realiseren
  • Te werken aan een duidelijke en realistische doelstelling
  • De raad elk kwartaal op de hoogte te brengen van de realisatie van de doelstelling
  • De raad elk kwartaal te informeren door middel van een actuele lijst met locaties:

• Gerealiseerde en nog te realiseren locaties
    • Mogelijke locaties
    • Afgevallen locaties (inclusief de reden van afvallen)
We dienden de motie samen in met het CDA, VOLT, de PvdA, Student & Starter, DENK, D66 en GroenLinks.

De motie werd breed in de raad aangenomen met steun van de gehele raad, behalve BIJ1, Stadsbelang Utrecht en de PVV.