Mensen van Utrecht: Fred Smit

Tijmen Compagnie feb 24.jpg
Door Tijmen Compagnie op 5 februari 2022 om 20:00

Mensen van Utrecht: Fred Smit

In onze stad kan en mag iedereen meedoen en daar staan we graag extra bij stil. We zijn trots op de diversiteit en zijn daarom begonnen met de serie Mensen van Utrecht. Elke week een portret van een Utrechter met een bijzonder verhaal. Deze week: Fred Smit.

Door: Nadine Boers

Fred Smit was tot 2015 manager, inclusief auto van de zaak en golfclub. Na zijn scheiding raakte hij alles kwijt en werd hij dakloos. Inmiddels functioneert hij als een brug tussen deze twee werelden. Als oud-zakenman en ex-dakloze helpt hij Utrechtse dak- of thuislozen met zijn Stichting Rechtop. ‘Soms is één tweet genoeg om een bank te regelen of een pakket menstruatiemiddelen’.

Fred komt graag in de binnentuin van het Catharijneconvent. Vooral de Levensboom is belangrijk voor hem. Er hangen metalen plaatjes in, op de foto rechts boven zijn hoofd. Dit zijn naamplaatjes van overleden daklozen. Gestorven daklozen worden vaak letterlijk onvindbaar voor hun vrienden. Ze worden anoniem begraven of soms door familie, maar dan vaak elders, zonder dakloze vrienden. De Levensboom is een gedenkplaats voor hen. Met Allerzielen komen ook hulpverleners en vrijwilligers en herdenken ze er samen. Fred kende vele mensen achter de naamplaatjes. Verdriet en verbinding zijn voelbaar als hij erover vertelt. ‘Er is een leven geweest’.

‘Gewone’, toeristische bezoekers van de binnentuin zijn vaak geraakt als ze de Levensboom zien en het bordje met de uitleg lezen, ziet Fred. Alsof ze zich dan opeens realiseren hoeveel daklozen er zijn, dat het leven op straat ook kan eindigen op straat. Het is Freds missie is om die bewustwording te vergroten. ‘Daklozen zijn ook mensen. We zijn allemaal mensen’.

Labels: , ,