Een nieuw begin voor een oud probleem

Profielfoto Erika Pors 2023 bijgesneden
Door Erika Pors op 26 juli 2021 om 12:00

Een nieuw begin voor een oud probleem

De Utrechtse werfkelders, langs de grachten en onder sommige straten, zijn uniek in Nederland. Erfgoed waar we trots op mogen zijn, maar dat ook bedreigd is: door te zwaar verkeer, slecht onderhoud en veroudering is de laatste jaren duidelijk geworden dat er actie nodig is.

Eerdere projecten om de problemen aan te pakken leverden niet het gewenste resultaat op. Door te weinig geld, juridische problemen en een afnemend vertrouwen tussen bewoners en gemeente. De gemeenteraad heeft nu besloten om veel meer geld beschikbaar te stellen voor een nieuwe aanpak. De ChristenUnie heeft hier veel tijd in gestoken, in gesprekken met bewoners en in debatten met andere partijen en de wethouder.

Om het vertrouwen tussen bewoners en gemeente te herstellen is – mede op verzoek van de ChristenUnie – een onafhankelijke ‘commissie van wijzen’ gevraagd advies uit te brengen. Dat heeft geleid tot grote veranderingen in de aanpak van de gemeente, waarbij de samenwerking met de bewoners voorop komt te staan. De ChristenUnie is hier blij mee. Daarnaast zal de gemeente naar aanleiding van een vraag van de ChristenUnie als eerste aanspreekpunt optreden. Ook als de eigenaar voor de werfkelder informatie van het waterschap nodig heeft, kan de eigenaar bij de gemeente terecht.

In het afsluitende debat in de gemeenteraad sprak raadslid Jan Wijmenga over de hoop op herstel van vertrouwen bij de bewoners. Er zijn nu goede stappen gezet om dat vertrouwen te herwinnen, de fractie hoopt dat dit herstel doorzet en dat het herstel van de werven daardoor sneller uitgevoerd kan worden.

kluismuren 1