"Zoek betekenisgeving, juist als je alleen thuis bent"

Maarten van Ooijen in coronatijd.jpeg
Foto Tijmen Compagnie
Door Tijmen Compagnie op 8 april 2020 om 13:00

"Zoek betekenisgeving, juist als je alleen thuis bent"

Tijdens de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Zo is het ook op het stadhuis: ook raadsleden en wethouders blijven thuis. Hoe gaat dat in zijn werk? Lees hier ons interview (op afstand!) met ChristenUnie-wethouder Maarten van Ooijen.

• Wat is er voor jou als wethouder veranderd door de coronacrisis?
    Vanaf de eerste maatregelen heeft het college besloten om thuis te werken. Ik had niet gedacht dat het kon en soms is het ook echt onhandig. Maar we houden dit vol! Verder is het ook even wennen om een nieuwe balans tussen werk en privé en tussen het werk van mijn vrouw en mijzelf te vinden.
  • Hoe werkt het met vergaderingen en werkbezoeken?
    Het college komt wekelijks digitaal bij elkaar en staat zeker niet stil. Juist in deze tijd is veel besluitvorming nodig over de aanpak van de crisis. De werkbezoeken hebben we voorlopig opgeschort, misschien gaan we daar binnenkort ook digitaal mee experimenteren.
  • Zijn er zaken in jouw portefeuilles die extra spannend zijn door corona?
    Met name voor dak- en thuislozen zijn het zware tijden. Zij hebben mijn bijzondere prioriteit. We hebben een aparte quarantaine-opvang geopend en een extra locatie voor dak- en thuislozen uit Oost-Europa. Verder breiden we de capaciteit uit zodat íedereen 24-uur per dag binnen kan blijven.
  • Wat zou je de mensen willen meegeven in deze tijd?
    Hou vol, deze tijd gaat nog wel even duren. Vindt nieuwe routines, blijf je vastbijten in je werk. Zoek betekenisgeving, juist als je (alleen) thuis bent!