Onderwijs? Een bijzonder mooi vak!
Denk je wel eens, eigenlijk zou ik wel wat anders willen en wil je nu echt een vak waar je van waarde bent, overweeg dan zeker het onderwijs! Mits je natuurlijk een overvloed aan geduld hebt, hoge eisen van ouders kunt trotseren, over wil werken, wil troosten en soms vermanen, orde kunt houden met plezier, alle leerlingen op maat kunt bedienen, die moeilijke rekensommen met gemak kunt uitleggen en ook nog digivaardig bent...
Het onderwijs is werkelijk een prachtig vak, even los van de toegenomen werkdruk, tekorten aan goede leraren en externe eisen die opgevangen worden in het onderwijs. Neem gerust een kijkje op deze website. Zeer grappig en helaas ook de realiteit.
Afgelopen raadsvergadering bespraken we de Utrechtse Onderwijsagenda. En als onderwijsfreak in hart en nieren was dit voor mij natuurlijk een fijn onderwerp. In Utrecht gaat veel goed in het onderwijs, maar we hebben als fractie ook zorgen. Houden we genoeg goede docenten en schoolleiders? Heeft ieder kind wel eerlijke kansen? Hoe bereiken we de ouders met jonge kinderen die niet taalvaardig genoeg zijn en met een achterstand de basisschool in komen? Hoe kijken we eigenlijk aan tegen de huiswerkinstituten die als paddenstoelen uit de grond groeien en gezien kunnen worden als schaduwonderwijs voor de happy few?
Voor ons als CU is het cruciaal dat kinderen niet met een taalachterstand de basisschool in komen. Die is namelijk bijna niet in te halen en heeft dus als vroeg effect op latere ontwikkeling. Maar ook de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs moet veel steviger op de agenda. Er zijn teveel ouders (ook in Utrecht!) die te hoge eisen stellen aan hun kind (en de leerkracht) voor wie een prachtig VMBO blijkbaar niet goed genoeg is (en we hebben zoveel vakspecialisten nodig nu en in de toekomst!). En er zijn leraren die sommige leerlingen steevast een te laag advies geven. Volgens ons is een makkelijke oplossing om dit tegen te gaan om meer dubbeladvisering toe te passen (basis-kader, vmbo-havo, havo-vwo) met liefst een tweejarige brugklasperiode. Dan heeft het kind de kans zich te ontwikkelen en op zijn/haar plek te komen.
En ten aanzien van de lucratieve business van de huiswerkbegeleiding: ga het gesprek met de besturen en scholen aan over het maken en leren van huiswerk op school. Er zijn prachtige voorbeelden in het land, dus Utrecht mag wat betreft de CU niet achterblijven. En niet onbelangrijk voor de CU is de mogelijkheid om ook in Utrecht te mogen blijven kiezen voor de school die bij je past. Andere partijen in de raad opperen af en toe wel eens de wens om vrijheid van onderwijs in te perken. Gelukkig gaan we daar als raad in de gemeente niet over. Bovendien heeft Nederland dankzij de onderwijsvrijheid een sterk onderwijssysteem met een grote diversiteit aan scholen. Ouders kunnen kiezen voor het onderwijs dat aansluit bij de opvoeding en levensovertuiging. Daar moeten we trots op zijn en blijven!