Je bent het, je wordt het of je bent het geweest

CU Utrecht-29.jpg
Door Rachel Streefland-Driesprong op 28 november 2019 om 15:26

Je bent het, je wordt het of je bent het geweest

De mantelzorger. Ik moet denken aan een uitzending van Pauw. Daarin vertelden drie jonge mantelzorgers op indringende wijze over de impact van zorgen voor iemand die hen lief is. Mantelzorgen is voor hen vaak geen keuze, ze hebben een emotionele band met degene voor wie zij zorgdragen.

Wat is nu mantelzorg?
Maar wat wordt er nu verstaan onder mantelzorg? Mantelzorg is de zorg en ondersteuning die partners, kinderen, familie, vrienden en andere bekenden aan een naaste verlenen. Het gaat om hulp die de gebruikelijke hulp overstijgt. En daar zit dus de keerzijde aan. Maar eerst even wat feiten en cijfers op een rij:

• 1 op de 3 Nederlanders (16+) doen aan mantelzorg (circa 4,4 miljoen mantelzorgers)
  • Bijna 4 miljoen mantelzorgers geven langer dan 3 maanden hulp (langdurig)
  • 8,6% van de mantelzorgers voelt zich zwaar belast
  • 1 op de 4 werknemers combineert betaald werk met mantelzorg
  • 12% van de kinderen en jongeren tussen 5-24 jaar groeit op met een chronisch zieke huisgenoot
  • 1 op de 3 mantelzorgers is niet op de hoogte van mantelzorgondersteuning
  • 1 op de 10 mantelzorgers heeft behoefte aan respijtzorg, maar krijgt het niet

Wat kan de gemeente doen?
Voor veel mensen die mantelzorger zijn is niet altijd bekend dat zij bij de gemeente hun vragen kunnen stellen en hulp kunnen krijgen. Denk aan:

• Goede informatie krijgen over het regelen van de professionele zorg (WMO)
  • Vragen over ondersteuning die zij zelf als mantelzorgers kunnen krijgen

Ben jij mantelzorger voor iemand en heb je vragen, hulp of ondersteuning nodig? Kijk vooral op de site van U-Centraal:  https://www.u-centraal.nl/mantelzorg/.

De ChristenUnie Utrecht wil mantelzorgers in het zonnetje zetten! Ben je iemand of ken je iemand die veel en langdurig zorgt voor partner, kind, familie of buur? Stuur een mailtje naar christenunie@raad.utrecht.nl.