Maandthema: fiets

Rik.jpgdonderdag 12 september 2019 11:35

Elke maand geven wij extra aandacht aan een bepaald thema dat ons inziens belangrijk is in de stad Utrecht. In september is dat de fiets, juist zo vlak na de zomer zijn we ons weer even extra bewust van de manier hoe we ons naar werk, sport, of andere zaken verplaatsen.

Doe je dit met de auto of met het ov of dus juist met de fiets. Als het aan de ChristenUnie ligt kiezen we binnen de stad voor de fiets. Fietsen is gezond, zowel voor de fietser als voor de omgeving. Bovendien is de fiets een efficient vervoersmiddel, dat in het verkeer gestald weinig ruimte inneemt. Om dit zo te houden willen we deze maand aandacht vragen voor drie punten:

1. Verkeersveiligheid

In een steeds drukkere stad worden ook de fietspaden steeds voller en ontstaan er zelfs af en toe fietsfiles (zie nieuws fietsfiles). Deze drukte zorgt er ook voor dat er op steeds meer plekken onveilige punten en kruisingen ontstaan. We willen deze maand aandacht vragen voor eerder gedane inventarisaties en prioritering hiervan.

2. Fietsen voor iedereen

Als het aan de ChristenUnie ligt moet iedereen zich kunnen verplaatsen in Utrecht en dan specifiek binnen Utrecht. Dit betekent dat naast dat iedereen zicht veilig moet voelen (vorige punt) ook moet beschikken over een fiets. Daarom riepen we eerder een fietsenbank in het leven. WE vragen deze maand aandacht voor de fietsenbank en de mogelijkheid om voor minima te beschikken over een fiets.

3. Fietsen in voetgangersgebieden

Ook in het centrum wordt het steeds drukker. Waardoor fietsers in het centrum (oudegracht en vismarkt) niet altijd meer welkom zijn. Enerzijds begrijpelijk maar de ChristenUnie vind dat er wel goede alternatieven moeten zijn (alternatieve routes) Daarnaast moet de communicatie over waar je wel en niet mag fietsen duidelijk en eenduidig zijn.

Mochten jullie andere punten hebben waar er volgens jou meer aandacht voor nodig is als het gaat om de fiets dan horen we dat natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet,

Rik van der Graaf
Woordvoerder Dierenwelzijn, Economie, Verkeer, Ruimtelijke ordening, Stationsgebied en Vastgoed

Reacties op 'Maandthema: fiets'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.