Blog 'Groen, tenzij'

Boom.jpgvrijdag 07 juni 2019 08:43

Wat is Utrecht toch mooi in deze tijd van het jaar. De vele parken, groenstroken en geveltuintjes staan in volle bloei. Tussen de stenen van de muren aan de grachten weten allerlei bloemen en plantjes zich te nestelen, en vorige week zag ik zelfs een echte heggemus in de stad. Utrecht is groen! Maar... nog niet groen genoeg, volgens de ChristenUnie Utrecht.

De maand juni gebruiken wij om eens goed om ons heen te kijken en onze standpunten stuk voor stuk na te gaan: zijn we goed op weg, of moet het beter met het Utrechtse groen? En wat kan er dan beter?
Groen is fijn, gezond en geeft rust. In een sterk groeiende stad als Utrecht is het belangrijk om er in het bijzonder op te letten dat groen beschermd en gewaarborgd wordt. “Groen, tenzij...” Dit motto is een prima leidraad bij het ontwikkelen van nieuwe gebieden en woonwijken. Want er moet gebouwd worden, daar ontkomen we niet aan.

Deze maand gaan wij daarom op bezoek bij de ambtelijke organisatie Groen en Dierenwelzijn en zullen we mooie groene initiatieven bezoeken in de stad. En over initiatieven gesproken, moet je nu via Slimmelden.nl een boom aanvragen op die brede stoep voor je huis, of moet dat via het Initiatievenfonds? En hoe laagdrempelig is dat Initiatievenfonds eigenlijk? Tijd voor een onderzoekje dus.
We willen daarnaast ook graag weten wat jouw grootste groenfrustratie is, en wat je favoriete groene plekje is in Utrecht. De ChristenUniefractie gaat je voor en deelt deze maand hun favoriete groene plekjes alvast met jou!

We houden je op de hoogte.

Jiska Zwaal