Blog 'Woorden en daden: taal verbindt'

Klaslokaalvrijdag 05 april 2019 15:05

In taal verwoord je je emoties en spreek je met elkaar. Woorden zijn nodig om te handelen: zonder woorden en zonder taal is (samen)werken soms geen mogelijkheid. Helaas zijn er inwoners in Utrecht die de Nederlandse taal niet goed (genoeg) eigen hebben gemaakt. Soms omdat ze het heel moeilijk vinden, of nooit goed hebben geleerd of nog aan de start staan van het leren. Denk aan ouderen, asielzoekers en zeker ook jongeren die met een te laag taalniveau van school afkomen. De gemeente en de gemeenteraad hebben dus een belangrijke taak in de stad. In de maand april staat onze fractie stil bij het thema ‘taal’.

Taal verbindt. Na, maar ook tijdens het leren van de taal. Daarvoor zijn ook in Utrecht talloze vrijwilligers aan het werk. In april gaan we in gesprek met taalvrijwilligers en mensen die Nederlands leren. Het taalaanbod in Utrecht bereikt allerlei groepen, maar is de specifieke groep van ongedocumenteerden ook in beeld? We verdiepen ons ook in de gevolgen van laaggeletterdheid voor de verdere schoolloopbaan. En wat is er te zeggen over het schaduwonderwijs: ouders die extra CITO-training voor hun kinderen regelen, terwijl kinderen van ouders met minder budget niet dezelfde kansen op school krijgen?

Het meest recente onderzoek van de Rekenkamer in Utrecht (maart 2019) benoemt die verbinding tussen woorden en daden, tussen taal en handelen, ook: een weg uit de bijstand is moeilijk als je niet goed Nederlands spreekt, leest of schrijft. In april bespreekt de raad dit rapport. De ChristenUnie zal daarbij specifiek ingaan op het onderwerp 'taal'. We bekijken daarnaast of de gemeente Utrecht duidelijk genoeg communiceert. En wat de gemeente allemaal kan doen om die taalontwikkeling bij risicogroepen te stimuleren. En stelt de gemeente aan partners ook de eis om begrijpelijk te schrijven?

Benieuwd naar onze plannen op de langere termijn? In ons verkiezingsprogramma wijden we een paragraaf aan Taal & computervaardigheden. De concrete beleidspunten vind je hier.

Kortom, er valt ook de komende maand weer een hoop te leren en te doen. Want hoe zit het eigenlijk met het Utregs en de diversiteit van onze eigen taal?

Gedâgies!

Reacties op 'Blog 'Woorden en daden: taal verbindt''

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.