CU Collegetour in Utrecht

collegetour-poster-utrecht-2019.pngwoensdag 06 maart 2019 19:59

Welkom bij onze College Tour! We gaan er een geweldig gezellige avond van maken. Maar....

Onze wereld gaat naar de knoppen. En dat doen we helemaal zelf. Wij kopen een nieuwe 4K of 8K tv omdat het kan, niet omdat het nodig is. Wij kopen een nieuwe smartphone, omdat de camera beter is of het scherm mooier, niet omdat de oude kapot is. Wij verbruiken absurde hoeveelheden water om onszelf schoon te houden, omdat het zo lekker is zo’n warme douche, niet omdat we anders niet schoon worden.

En als we daarop worden aangesproken? Dan wijzen we naar ‘de ander’. Kijk eens naar mijn buurman: die is écht erg. Of een stap groter: kijk eens naar die grote bedrijven en hoeveel zij verbruiken en verspillen. Of de ultieme stap om zelf nooit actie te ondernemen: kijk eens naar landen als China en India, daar wordt pas echt vervuild en verscheept. Hoeveel invloed heeft mijn smartphone nou echt op onze aarde?

Zo gaan we ook om met de mensen die onze hulp nodig hebben. Vluchtelingen worden snel in het hokje ‘gelukszoeker’ geduwd en gelukszoekers: die moeten maar ergens anders verder zoeken. Het liefst houden we al die mensen die hulp nodig hebben buiten onze grenzen en liever nog buiten de grenzen van de EU. In vluchtelingenkampen onder vaak erbarmelijke omstandigheden.

Gaat dan alles mis? Loopt onze wereld, ons land, onze provincie dan echt vol met egoïsten? Mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is? En wat kan de politiek daaraan doen? Kan de politiek de tendens keren? En hoe dan? Want ook daar is soms de wil er wel, bijvoorbeeld om energie op te wekken uit wind. Maar in welke polder komt die windmolen dan? Van wie mag het uitzicht worden verslechterd om de wereld te verbeteren? Hoe moet zo’n afweging worden gemaakt? Welk belang weegt echt?

Help de discussie. Help jezelf aan antwoorden of misschien wel aan nog meer vragen. Kom naar de College Tour van de ChristenUnie! Aaankomende maandag 11 maart, om 20.00 (inloop 19.30) in de Doopsgezinde kerk aan de Oudegracht 270 in Utrecht.