Veiligheid in de stad: mogelijkheden binnen participatiewet

Beveiligingscamera.jpgvrijdag 22 februari 2019 10:40

Binnen Utrecht zijn er in bepaalde sectoren tekorten aan arbeidskrachten, en tegelijk zijn er ook mensen die op zoek zijn naar werk maar nog een drempel over moeten. De ChristenUnie zocht de afgelopen weken naar een manier om mensen vanuit de participatiewet in te zetten binnen het domein 'Veiligheid'.

Vorige week hebben we in de commissie Mens & Samenleving het Integraal Veiligheidsplan behandeld. Hierin wordt uiteengezet wat de plannen zijn van de Gemeente Utrecht met betrekking tot de veiligheid. De vier ambities die in het plan staan zijn: ondermijning steviger aanpakken, zorg en veiligheid dichter bij elkaar, een veilige digitale stad, veiliger verkeer. De ChristenUnie ziet op deze vier ambities veel mooie plannen waar veilige wijken en buurten centraal staan. Toch mist het plan op sommige vlakken de scherpte en de verscherping van de ambities in cijfers. We hebben de burgermeester verzocht om de ambities scherper te formuleren (SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Als belangrijk argument waardoor de ambities soms scherpte mist is de personele onderbezetting binnen de veiligheidsafdeling van de gemeente. Met betrekking tot de verkeersveiligheid willen we de gemeente oproepen om aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid van fietsende maaltijdbezorgers, zij scheuren vaak in onveilige situaties met gevaar voor eigen leven over kruispunten in de stad.

Als oplossing voor de personele onderbezetting vragen we het college om mensen vanuit de participatiewet op te leiden tot handhavers. Een tijd geleden riepen wij het college middels de motie ‘Maak echt werk van de Banenafspraak’ op om meer energie te besteden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting een passende baan te helpen. We zijn erg benieuwd of de gemeente zich hiervoor wil gaan inzetten.