Twee zijn beter dan één

Boks - jong en oudmaandag 07 januari 2019 20:00

De feestdagen zijn weer voorbij, 2019 is een feit. Velen van ons kijken met een voldaan gevoel terug op Kerst en Oud & Nieuw. Familie, vrienden, warmte, cadeautjes, feest… Misschien zijn we stiekem ook wel weer blij dat de drukte weer voorbij is. Het ‘gewone’ leven begint weer en wellicht aangevuld met mooie nieuwe voornemens.

Wij van de ChristenUnie Utrecht hebben in ieder geval één “goed voornemen”: elke maand zullen wij een thema in de spotlights zetten dat onze speciale aandacht heeft. We zullen daarover gedurende de maand met jullie van gedachten wisselen. Via sociale media laten zien op welke manier wij ons hiervoor inzetten.

Het thema van januari is “Eenzaamheid”. En doordat wij hier al vóór het reces mee bezig waren, speelde dit tijdens de feestdagen veelvuldig door ons hoofd.
Tijdens alle rijke, vervulde momenten waren we ons ervan bewust dat er in de huizen om ons heen mensen waren, die deze warmte misten. Die zich door de meest uiteenlopende omstandigheden niet konden warmen aan gezelschap. En dat niet alleen met de feestdagen, maar bijna elke dag en elke avond. Sommigen missen fysiek gezelschap, anderen missen verbinding met mensen om zich heen. In onze voorbereiding op dit maandthema doken we de cijfers in. Het viel ons op dat eenzaamheid in alle leeftijdsgroepen en onder alle bevolkingslagen voorkomt. Zo is bijvoorbeeld 11% van de Utrechters ernstig eenzaam. Meer dan de helft van de volwassenen in Overvecht is sociaal eenzaam en ook in de mooie nieuwe wijk Leidsche Rijn voelt bijna 50% zich eenzaam. Meer cijfers over eenzaamheid in Utrecht vind je hier.

Twee zijn beter dan één

De afgelopen maand waren we ons niet alleen pijnlijk bewust van deze cijfers, ook zagen we gelukkig in de aanloop naar Kerst veel mensen die hun huis en kerstdiners openstelden voor eenzamen, soms zelfs onbekenden met de gedachte: twee zijn beter dan een! Mensen die hun vuurwerk en oliebollen deelden met alleenstaanden, mensen die zich extra inzetten om bezoekjes af te leggen – soms maar kort, maar altijd heel waardevol. Daar zijn we erg dankbaar voor.

Hoe waren jouw feestdagen? Eenzaamheid is niet makkelijk om over te praten, maar als jij je eenzaam hebt gevoeld, durf je dit dan bespreekbaar te maken? En met wie?
Ieder mens is waardevol, ieder mens heeft zijn of haar eigen schittering, maar niet iedereen is al “ontdekt”. Wij hopen jullie deze maand te mogen ontmoeten rondom dit thema, opdat er nieuwe verbindingen en kostbare relaties mogen ontstaan en ieder mens ontdekt mag worden.

Wil je doorpraten over dit thema? Mail ons gerust op christenunie@raad.utrecht.nlen r.streefland@raad.utrecht.nl.

Voel jij je eenzaam en heb je behoefte aan een gesprek hierover? Dat kan met ons. Of neem contact op met je arts, buurtteam of de sociaal makelaar DOCK: T 030-2004080 M utrecht@DOCK.nl.