ChristenUnie mist ambitieuze immateriële agenda

zonnepanelenmaandag 21 september 2015 09:20

Vandaag heeft het Utrechtse college van D66, GroenLinks, VVD en SP de begroting voor 2016 gepresenteerd. De ChristenUnie vindt de begroting half werk. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: “Ondanks de goede intenties van het college, missen de belangrijke immateriële thema’s van deze tijd, zoals duurzame energie, eenzaamheid en vrijwilligerswerk. En waarom geen woord over de positie van Utrecht in het mondiale vluchtelingenvraagstuk op dit moment?”

Vluchtelingen

Over vluchtelingen in Utrecht is de ChristenUnie het meest duidelijk: “Een gemiste kans. Naast de urgentie van dit moment moet het college vooruitkijken. Hoeveel vluchtelingen wil Utrecht permanent een plek geven, in 1 á 2 jaar? Hoe creëren we een plek waar vluchtelingen niet lamlendig in een azc zitten maar worden geactiveerd? Hoe wordt er adequate huisvesting geboden? Hoe gaan we om met gevoelens van ongenoegen die bij sommige Utrechters spelen? Het college doet er slechts het zwijgen toe.”

Boute bewering

Ook de doelstellingen van het college wat betreft het opwekken van duurzame energie zijn volgens de ChristenUnie bleekjes. Van Ooijen: “Het college kiest er opnieuw voor om de grote slagen voor zich uit te schuiven. Tot 2019 kiest het college voor een groei naar 10 procent duurzame energie en in één jaar (2020) moet de teller ineens op 20 procent opgewekte duurzame energie staan. Je hoeft geen professor te zijn om zo’n boute bewering ongeloofwaardig te vinden.”

Een versnelling hoger

Ook mist de ChristenUnie de aanpak van eenzaamheid in de stad. Maarten van Ooijen: “Voor de zomer heeft de wethouder beloofd op een rij te zetten wat er nu gebeurt tegen eenzaamheid. Dat is nog niet gebeurd. Ondertussen is de eenzaamheid vorig jaar met een kwart gestegen. Mag het een versnelling hoger alstublieft?”

Immateriële kant van werk

Op het thema werk mist de ChristenUnie de waarde van vrijwilligerswerk en de urgentie voor banen voor jongeren met een handicap. Van Ooijen: "De ambitie van nieuwe banen is groot, maar de immateriële kant van werk krijgt nauwelijks een plek. Zo komt de waarde van vrijwilligerswerk maar marginaal aan de orde. Datzelfde geldt voor de plekken voor jonge arbeidsgehandicapten. Van de 1100 beloofde banen in 2016 zijn er nu 74 gerealiseerd. Het college moet daar echt harder mee aan de slag.”

Reacties op 'ChristenUnie mist ambitieuze immateriële agenda'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.