ChristenUnie wil voorbereidingen treffen voor gestrande vluchtelingen

1015204.JPGdonderdag 17 september 2015 14:14

Vanavond stelt de ChristenUnie in de gemeenteraad mondelinge vragen over eventuele problemen op Utrecht Centraal door gestrande vluchtelingen. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Utrecht Centraal is het grootste station van Nederland. Als ook hier vluchtelingen stranden op weg naar Ter Apel, moeten de burgemeester en de wethouders daarop voorbereid zijn."

Op stations in Amsterdam en Emmen was afgelopen maandag al sprake van gestrande vluchtelingen. De ChristenUnie wil daarom van het college weten hoe groot de kans is dat zich ook op Utrecht Centraal Station problemen zullen voordoen. Maarten van Ooijen: "Er kunnen problemen oppoppen van allerlei aard. Je moet denken aan vluchtelingen die pas ’s avonds laat aankomen als er geen treinen meer rijden, zwartrijders op het spoor of vluchtelingen op zoek naar een plek voor de nacht."

Ook wil de partij van het college weten op welke manier de gestrande vluchtelingen kunnen worden opgevangen. De partij denkt zelf aan de inzet van pendelbussen die achter de hand worden gehouden, het gereed houden van plekken in de daklozenopvang (met name de plekken die tijdens de koudweerregeling worden ingezet) en eventueel de inzet van vrijwilligers voor hand- en spandiensten.

Reacties op 'ChristenUnie wil voorbereidingen treffen voor gestrande vluchtelingen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.